POGODA

Reklama

Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Poniedziałek [18.09.2017, 07:10:11] • Świat

Światowy Dzień Serca - 24 września 2017 r. - WHO: 80% przypadków chorób serca można uniknąć ...

Światowy Dzień Serca - 24 września 2017 r. - WHO: 80% przypadków chorób serca można uniknąć ...

fot. Organizator

Zgodnie z danymi Światowej Organizacji Zdrowia, przyczyną ponad połowy zgonów na świecie są choroby serca. Jednocześnie eksperci tej samej organizacji stwierdzają, że w aż 80% przypadków chorób serca można uniknąć dzięki podjętym działaniom profilaktycznym. Na czym polega właściwa profilaktyka? Na stosowaniu się do kilku prostych, ale ważnych reguł dotyczących zdrowego stylu życia, w tym przede wszystkim – przestrzegania odpowiedniej diety. Najważniejsze zasady żywienia, którymi należy się kierować w trosce o serce, przedstawia ekspert programu edukacyjnego „Zdrowe tłuszcze” – mgr inż. Iwonna Niegowska.

• W kontekście żywienia należy zachować umiar – jeść różnorodne posiłki w niewielkich porcjach, 4-5 razy dziennie. Produkty, które mają pozytywny wpływ na serce, to m.in. tłuste ryby morskie, produkty zbożowe, pomidory, papryka, owoce jagodowe, fasola, soja i wszystkie zielone warzywa, w tym brukselka, szpinak czy sałata oraz oleje roślinne.

FIŃSKIM PRZYKŁADEM
O tym, jak duży wpływ na redukcję ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych ma właściwa dieta, świadczą wyniki wielu badań, które przeprowadzano szeroko na różnych populacjach. Jednym z najbardziej znanych jest fiński „North Karelia Project” . Zgodnie z jego założeniami blisko 50 lat temu w całym kraju wprowadzono działania prewencyjne na rzecz obniżenia zachorowalności na choroby krążenia, m.in. poprzez zmiany nawyków żywieniowych. Jedną z nich było ograniczenie spożycia przez Finów tłuszczu mlecznego na rzecz olejów roślinnych (głównie rzepakowego) oraz margaryn. Wzrosło także spożycie ryb oraz warzyw. Te zmiany przyniosły realne efekty w postaci zmniejszenia zachorowalności i liczby zgonów spowodowanych chorobą niedokrwienną serca aż o 85%.
• Instytut Żywności i Żywienia w swojej Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej jako najważniejszy element diety wskazuje warzywa i owoce - powinniśmy jeść je aż pięć razy dziennie w każdym posiłku. Są one źródłem niezbędnych witamin, składników mineralnych i błonnika. W odniesieniu do tej grupy produktów – im więcej kolorów na talerzu, tym lepiej!
• Dieta powinna być także bogata w błonnik, który może pozytywnie przyczynić się do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi. Jego cennym źródłem są m.in. płatki lub otręby owsiane, kasze, warzywa, owoce oraz rośliny strączkowe, a także pełnoziarniste pieczywo.
• Należy ograniczyć spożycie soli do maksymalnie 5g dziennie, co stanowi równowartość jednej łyżeczki. Sól przyczynia się do rozwoju nadciśnienia i chorób serca. Należy zastępować ją produktami będącymi źródłem potasu (znajdziemy go m. in. w niektórych warzywach i owocach), który korzystnie wpływa na ciśnienie krwi.
• Z diety należy całkowicie wykluczyć słodycze, które zazwyczaj są źródłem cukrów prostych i mogą być źródłem tłuszczów trans. Do tego obniżajmy słodzenie napojów do maksymalnie 3 łyżeczek na dzień. Całkowita referencyjna ilość cukru to 90g dziennie ze wszystkich źródeł.
• Biorąc pod uwagę obróbkę żywności w kontekście troski o serce, powinniśmy unikać smażenia. Natomiast jeśli koniecznie chcemy spożyć potrawę smażoną, to do jej przygotowania wykorzystajmy olej rzepakowy. Do obróbki termicznej nie zaleca się olejów tłoczonych na zimno oraz tych, które zawierają kwasy wielonienasycone (np. oleju lnianego czy z pestek winogron). Te wykorzystać możemy natomiast np. jako dodatek do sałatek.
WAŻNE!
Wbrew powszechnej opinii, podwyższony poziom cholesterolu we krwi nie jest tylko przypadłością osób w starszym wieku. Cholesterol zagraża także osobom młodym, jak również… dzieciom. Złogi cholesterolu, tworzące tzw. blaszki miażdżycowe, mogą zacząć się odkładać w ścianach tętnic już w 2. roku życia.
• Ze wszystkich składników żywności, największy wpływ na stężenie cholesterolu LDL we krwi (tzw. „złego cholesterolu”) ma jakość spożywanego przez nas tłuszczu. Zgodnie z zaleceniami wszystkich najważniejszych światowych organizacji zajmujących się żywieniem, należy ograniczać spożycie tłuszczów nasyconych w diecie i zastępować je tłuszczami nienasyconymi.
Potwierdzają to badania przeprowadzone przez ekspertów z Harvard T.H. Chan School of Public Health w Bostonie, opublikowane przez prestiżowy magazyn medyczny „British Medical Journal” . Zgodnie z ich wynikami, spożywanie dużej ilości produktów będących źródłem wszystkich najważniejszych nasyconych kwasów tłuszczowych wiąże się ze wzrostem ryzyka zachorowania na chorobę wieńcową serca. Badanie pokazało, że wyższe spożycie najczęściej przyjmowanych wraz z żywnością nasyconych kwasów tłuszczowych: laurynowego, mirystynowego, palmitynowego oraz stearynowego wiązało się ze zwiększeniem ryzyka zachorowania na chorobę wieńcową aż o 24%.
Nasycone kwasy tłuszczowe znajdują się w znacznych ilościach w produktach pochodzenia zwierzęcego, a więc w tłuszczu mlecznym, tłustym mięsie, wędlinach, maśle, śmietanie i podrobach.
• Należy także ograniczyć spożycie tłuszczów typu trans, które również wpływają na poziom cholesterolu. Tłuszcze trans występują głównie w słodyczach i przekąskach, takich jak batony czy ciastka, o ile stosowane są w ich produkcji częściowo utwardzone tłuszcze. Duże ilości takich tłuszczów znajdują się także w daniach typu fast food, dlatego przy podwyższonym poziomie cholesterolu wskazane jest ograniczanie tego typu posiłków w codziennej diecie.
• W celu skutecznego obniżenia cholesterolu należy włączyć do diety produkty wzbogacone o sterole roślinne. Ich główną zaletą jest zdolność do ograniczania wchłaniania cholesterolu z jelit do krwiobiegu. Same sterole mają budowę chemiczną podobną do cholesterolu. Sterole występują naturalnie w olejach roślinnych, nasionach, orzechach, produktach pełnoziarnistych, owocach czy warzywach.

Jednak, by istotnie obniżyć poziom cholesterolu, konieczne jest dostarczenie organizmowi 1,5-2,4g steroli na dzień. By dostarczyć sobie taką ilość steroli, musielibyśmy zjadać dziennie ok. 425 pomidorów, 210 marchwi lub 150 jabłek. Są więc produkty, których stosowanie daje takie same efekty, a nie wymaga od nas spożywania ich w aż tak dużych ilościach – przykładem są margaryny z ich dodatkiem, np. Flora ProActiv. Fitosterole są uwzględnione w wytycznych żywieniowych wielu akredytowanych międzynarodowych i krajowych organizacji i agencji, w tym w wytycznych Międzynarodowego Towarzystwa Miażdżycowego oraz Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego (ESC)/Europejskiego Towarzystwa Miażdżycowego (EAS), jako składniki o doskonale udokumentowanej klinicznie efektywności.

CZYTAJMY ETYKIETY!
Czytanie etykiet i składów poszczególnych produktów jest bardzo ważne, co obrazuje m.in. przykład margaryn. Tłuszcze trans zostały praktycznie wyeliminowane z ich składu jeszcze w latach 90., jednak utrwalone w świadomości społecznej błędne przekonanie na temat ich obecności w margarynach wciąż funkcjonuje. Niesłusznie, gdyż jako źródło niezbędnych kwasów tłuszczowych Omega 3 i Omega 6, margaryny stanowią doskonałą alternatywę dla zawierającego duże ilości kwasów nasyconych i tylko nieznaczne ilości Omega 3 i 6 - masła.

Istnieje także cały segment produktów z tej kategorii przeznaczonych dla osób, u których występuje problem podwyższonego cholesterolu. Niektóre margaryny – takie jak Flora ProActiv, zawierają dodane sterole roślinne. Badania kliniczne potwierdzają, że dzięki temu znacząco obniżają stężenie cholesterolu całkowitego i LDL. Udowodniono, że korzystny efekt występuje przy spożyciu 1,5 do 3,0g steroli. Spożywanie każdego dnia od 1,5 do 2,4g steroli roślinnych w ramach zrównoważonej diety i zdrowego stylu życia może obniżyć poziom cholesterolu o 7-10% w 2-3 tygodnie. Wysoki poziom cholesterolu jest czynnikiem ryzyka rozwoju choroby wieńcowej serca.

Dbając o serce, powinniśmy także pamiętać o innych czynnikach profilaktycznych, które mają wpływ na jego funkcjonowanie. Zatem w pierwszej kolejności – o aktywności fizycznej, odpowiedniej ilości snu i wypoczynku, a także o regularnej kontroli stanu zdrowia i przeprowadzaniu okresowych badań. Dbajmy również o higienę jamy ustnej, ponieważ czynnikiem, który także może przyczynić się m.in. do rozwoju miażdżycy, jest próchnica – nieleczona powoduje wystąpienie stanu zapalnego, który bezpośrednio oddziałuje na serce. Inne czynniki mające wpływ na rozwój chorób serca to palenie papierosów czy nadmierne spożywanie alkoholu.

*Materiał powstał w ramach zasobów merytorycznych programu edukacyjnego „Zdrowe tłuszcze”.

Anna Trela
pr manager


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Przed zamieszczeniem komentarza zapoznaj się z regulaminem.

 
Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Rada Miasta zatwierdziła Wieloletni Program Inwestycyjny dla Miasta Świnoujścia ■ Po kilkugodzinnej dyskusji Rada Miasta przyjęła, zaproponowany przez prezydenta projekt budżetu Świnoujścia na rok 2018. Uchwałę budżetową poparło 18 radnych, nikt nie był przeciw tylko jeden radny wstrzymał się od głosu ■ Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie pozytywie zaopiniowała projekt budżetu miasta Świnoujścia na rok 2018. Pozytywne opinie Izby uzyskały także projekty wieloletniej prognozy finansowej miasta. ■ Po długiej, momentami burzliwej dyskusji rada Miasta zgodziła się na przekazanie Ministrowi gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej prowadzenia szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu ■ Urząd Zamówień Publicznych wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie przetargu na budowę tunelu ■ Przed nadzwyczajną sesja rady Miasta poświęconą sytuacji w MSR "Gryfia" setki związkowców ze Świnoujścia manifestują pod budynkiem Urzędu Miasta swoje poparcie dla protestu stoczniowców sprzeciwjących się planom przeniesienia zakładu stoczniowego ze Świnoujścia do Szczecina ■ DSpotkanie wigilijne mieszkancow Karsiborza wraz z Prezydentem Miasta Januszem Żmurkiewiczem odbędzie się 16.12.2017r. Rozpoczecie spotkania o godz. 18:00. Dla gości słodki poczęstunek przy kolędach zespołu " Malwa" w sali Mdk Karsibór ■ Dziś, w poniedziałek 11 grudnia od godz. 12.00 rozpocznie się nadzwyczajne sesja rady Miasta poświęcona sytuacji Morskiej Stoczni Remontowej. Pracownicy stoczni zapowiadają, że obrady radnych poprzedzi protest pracowników pod urzędem. Do udziału w manifestacji poparcia zapraszają organizacje związkowe i pracowników innych świnoujskich zakładów pracy ■ To skandal, a nie dobra zmiana! W Międzyzdrojach karetka pogotowia ratunkowego będzie jeździć do pacjentów bez lekarza! ■ Przegrał walkę o życie - nie udało się uratować jednego z pasażerów rozbitego mercedesa. Mimo długiej reanimacji 21-latek zmarł ■ Wypadek na Karsiborskiej - dwie osoby są w bardzo ciężkim stanie, samochód został doszczętnie zniszczony ■ Samochód wypadł z drogi - kierowca i pasażer mają drobne stłuczenia, dwie pozostałe osoby walczą o życie ■ Zakład Wodociągów i Kanalizacji informuje o planowanym zamknięciu wody w dniu 8 grudnia 2017r., w godzinach 8:00 - 12:00, na ulicach: Kościuszki (odcinek od Konstytucji 3 Maja do Batalionów Chłopskich), Batalionów Chłopskich, Staszica. Powodem zamknięcia wody jest wyłączenie z użytkowania odcinka starej sieci wodociągowej w ulicy Kościuszki (prace modernizacyjne) ■ Na północnym i zachodnim wybrzeżu Bałtyku prognozowany jest silny wiatr w porywach dochodzących do 75 km/h ■ Zapraszamy Mieszkańców i Gości Miasta, w dniu jutrzejszym, w Mikołajki, na godzinę 16.00, na wspólne „odpalenie” iluminacji świątecznej na Placu Wolności. Nie zabraknie oczywiście Mikołaja ■ Najwyższa latarnia morska w Europie obchodzi 160 urodziny! ■ Epidemia wszawicy w szkołach? Mieszkaniec: W ciągu jednego miesiąca moje dziecko miało trzykrotnie wszy! ■ W Parku Zdrojowym powstanie wybieg dla psów! ■ Pijana pracownica poczty przy ulicy Piłsudskiego musiała mieć naprawdę wielką wolę pracy, skoro nie zaprzestała wykonywania swoich czynności. Najprawdopodobniej nie opuściła stanowiska pracy, dopiero po interwencji policji, gdy okazało się, że w jej organizmie ma 3,5 promila alkoholu. 35-latka została ukarana ■