POGODA

Reklama

Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [13.02.2018, 12:29:17] • Polska

Czy dobra rozmowa ma to „coś”?

Czy dobra rozmowa ma to „coś”?

fot. Organizator

Ruszyła rekrutacja do czwartej edycji bezpłatnego, ogólnopolskiego projektu w szkołach „Rozmawiajmy o uchodźcach. Klub Dobrej Rozmowy”, który realizuje Centrum Edukacji Obywatelskiej. W projekcie nauczyciele siódmych klas szkoły podstawowej i gimnazjum wraz z uczniami tworzą w szkole przestrzeń do wyważonej, prowadzonej w atmosferze szacunku rozmowy na temat współczesnych migracji i uchodźstwa. Dotychczas z projektu skorzystało niemal 3 tys. nauczycieli i dyrektorów i ponad 10 tysięcy młodych ludzi. Aby zgłosić się do projektu o migracjach i o sztuce rozmawiania, należy wypełnić formularz rekrutacyjny na stronie www.migracje.ceo.org.pl.

Tematy dotyczące sytuacji uchodźców nie ominęły szkoły
Kwestia współczesnych migracji i uchodźstwa od kilka lat na stałe gości w mediach, dyskusjach politycznych, rozmowach prywatnych i nie omija również szkoły. Tematyka migracyjna wywołuje duże zainteresowanie wśród młodych, stąd ich naturalna potrzeba, by rozmawiać o aktualnej sytuacji na świecie i wymieniać się poglądami. Zanim zaczniemy w klasie ten temat, powinniśmy zgodnie z zasadmia dobrej rozmowy zadbać o przyjazną, bezpieczną przestrzeń oraz życzliwą atmosferę wolną od oceniani, za to otwartą na wymianę różnych argumentów, tłumaczy nauczycielka współtworząca projekt „Rozmawiajmy o uchodźcach” Monika Komisarczyk.

Czy rozmowa jest nam potrzebna?
Lubisz poznawać inny punkt widzenia? Chciałbyś dowiedzieć się jak rozmawiać z osobami, które mają inne poglądy od Twoich? Słyszałeś rozmowy, podczas których wciąż powtarzano te same argumenty, które nikogo nie przekonywały? Tymi pytaniami koordynatorki ogólnopolskiego projektu „Rozmawiajmy o uchodźcach” zachęcają nauczycieli i młodzież do prowadzenia rozmów o współczesnych migracjach. Po pierwsze wierzymy, że rozmawianie na temat aktualnej sytuacji uchodźców przygotowuje młodych ludzi do świadomych wyborów, daje szansę zastanowić się, co jest dla nich ważne, i uczy to wyrażać. Po drugie dzięki słuchaniu co jest istotne dla innych, często możemy dostrzec, co nas łączy, i poczuć wspólnotę wartości. Po trzecie celem dobrej rozmowy nie musi być przekonanie drugiej strony do własnych racji – młodym ludziom także jest potrzebne, aby zostali wysłuchani, wyjaśnia koordynatorka projektu Julia Godorowska.

Jak to działa?
Organizatorzy dzięki ścisłej współpracy z nauczycielami wiedzą, że rozmawianie i dyskutowanie o sytuacji uchodźców może być trudne; często budzi lęk i silne emocje, uruchamia różne osobiste wartości, często będące ze sobą w sprzeczności. Dlatego starają się kompleksowo wspierać nauczycieli w poruszaniu tej tematyki na zajęciach przedmiotowych zgodnie z podstawą programową i na lekcjach wychowawczych.

Każdy nauczyciel, który zgłosi się do projektu bierze udział w bezpłatnym, trzymiesięcznym kursie internetowym. W kursie otrzymuje dostęp do różnych materiałów merytorycznych, metodycznych oraz gotowe scenariusze zajęć, które porządkują wiedzę o migracjach ludności oraz wspierają w rozwijaniu umiejętności przydatnych w prowadzeniu rozmów z młodzieżą na trudne wymagające tematy. Nauka od razu spotyka się z praktyką, bo każda osoba w kursie ma za zadanie przeprowadzić kilka zajęć z młodzieżą na podstawie udostępnionych gotowych materiałów (scenariusze zajęć i rozmów, karty pracy do analizy przekazów medialnych, wywiady filmowe z materiałami pomocniczymi). Co ważne nikt tu nie jest sam. Każdy nauczyciel ma możliwość bieżącej konsultacji swoich pomysłów i refleksji z przeprowadzonych przez siebie zajęć z drugim nauczycielem występującym w kursie roli mentora. Mentorzy to osoby mające doświadczenie w prowadzeniu rozmów o sytuacji uchodźców z młodzieżą często już na „starcie” wykazującą negatywną, utożsamianą z obcością i zagrożeniem, postawę wobec innych. Dużą energię do pracy w Kursie internetowym, a potem w szkole na zajęciach, nauczyciele czerpią z organizowanych przez nas szkoleń stacjonarnych. Spotkania w realu w grupie 20-30 nauczycieli, służą przede wszystkim poznaniu dobrych praktyk ze szkół naszych uczestników i zmierzeniu się z wyzwaniami, jakie wiążą się z realizacją tematyki migracyjnej i uchodźczej w szkole, opisuje koordynatorka projektu Julia Godorowska.

Gotowe scenariusze na lekcje za kliknięciem myszki
Szukasz pomysłu na to jak poruszać tematykę migracyjną za zajęciach z języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, geografii i biologii? A może prowadzisz w szkole etykę, godzinę wychowawczą czy plastykę i chcesz „gotowca” na czterdziestominutową lekcję? Wejdź na stronę www.migracje.ceo.org.pl i sięgnij po gotowy scenariusz włączający tematykę migracyjna do wybranego przedmiotu zgodnie z podstawą programową. Sprawdź swoim eksperckim okiem czy materiał zainteresuje młodzież z Twojej szkoły. Dotychczas na stronie internetowej projektu pojawiło się ponad 40 scenariuszy przedmiotowych, które są posegregowane według przedmiotów. Autorzy opracowanych materiałów są nauczycielami ze szkół z całej Polski. Prześcigają się w pomysłowości na zaprezentowanie w ciekawy sposób młodym kwestii uchodźczej z różnych perspektyw, również osób z doświadczeniem migracyjnym.

Czy Adam Mickiewicz miał rację?
Polski poeta romantyczny podobno wypowiedział kiedyś słowa: Nic pożądańszego, a nic trudniejszego na ziemi, jak prawdziwa rozmowa. Ciekawe czy tym samym przewidział, że rozmawianie i słuchanie siebie nawzajem będzie wyzwaniem dla dzisiejszych społeczeństw?

Podejmij wyzwanie i dołącz do projektu „Rozmawiajmy o uchodźcach. Klub Dobrej Rozmowy”. Wesprzyj młodzież w zdobywaniu wiedzy o migracjach i tworzeniu przestrzeni do rozmów pełnych szacunku.

Rekrutacja do programu trwa do 25 lutego. Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.migracje.ceo.org.pl.


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Nieznani sprawcy napadli na taksówkarza ze Świnoujścia na drodze DK3. Do zdarzenia doszło między Przybiernowem a Babigoszczą. Sprawcy uciekli, trwa policyjna obawa. Do taksówki pana Mirosława ze Świnoujścia wsiadło dziś rano prawdopodobnie dwóch pasażerów. Samochód udał się w stronę Szczecina. Między Przybiernowem a Babigoszczą taksówkarz został zaatakowany i wyrzucony z auta. Sprawcy ukradli samochód i oddalili się w nieznanym kierunku. Taksówkarza w ciężkim stanie zabrał śmigłowiec LPR. Trwa policyjna obława na sprawców napadu i kradzieży. ■ Premier Mateusz Morawiecki ogłosił, że wybory samorządowe odbędą się w niedzielę 21 października 2018 r. Zgodnie z terminarzem, druga tura wyborów na wójtów, burmistrzów odbędzie się 2 tygodnie później, czyli 4 listopada. Od dziś - przez 9 dni - partie polityczne, koalicje, stowarzyszenia, organizacje społeczne i sami wyborcy mogą tworzyć komitety wyborcze. 21 października będziemy głosowali na swoich przedstawicieli do rad gmin, powiatów, sejmików wojewódzkich, a także wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Od momentu ogłoszenia aktu zarządzenia wyborów rusza też kampania wyborcza. ■ Mieszkańcy coraz częściej krytycznie oceniają inwestycyjne pomysły i decyzje obecnej władzy. Tym razem wiele emocji wywołało otoczenie Szkoły Podstawowej nr 6 przy ul. Kościuszki. To pewne, że najłatwiej się inwestuje kiedy przestrzeń jest pusta, stąd pewnie bezmyślna decyzja o likwidacji całej dotychczasowej zieleni przed szkołą. Urząd co prawda zapowiada, że nie długo pojawią się tam nowe nasadzenia drzewek, ale obecne wrażenia są po prostu złe ■ Powrócili cali i zdrowi. O godzinie 7.30, na pokładzie promu "Gryf" powrócili do Świnoujścia strażacy uczestniczący w akcji gaszenia pożarów lasów w Szwecji. W uroczystości powitania uczestniczyli premier Morawiecki i szef MSWiA ■ Firma Astaldi poinformowała, że nie podpisze umowy na zaprojektowanie i budowę tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu. Umowa miała być podpisana w wyznaczonym przez Miasto terminie 3 sierpnia. Kilkanaście godzin przed wyznaczonym terminem Włosi podjęli ostateczną decyzję o rezygnacji z kontraktu. W komunikacie na tę okoliczność włoska spółka informuje: "Astaldi odstępuje od podpisania umowy na projekt: „Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną” z powodu: Upływu prawie dwóch lat od przedstawienia oferty do rozpoczęcia robót Braku rzeczywistej waloryzacji kosztów robót w Polsce, które tylko w ostatnim czasie wzrosły o 30 proc. Dużego ryzyka wydłużania się procedur rozliczania robót dodatkowych Braków w dostępie do zasobów materiałowych i osobowych na polskim rynku" ■