POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [13.02.2018, 12:29:17] • Polska

Czy dobra rozmowa ma to „coś”?

Czy dobra rozmowa ma to „coś”?

fot. Organizator

Ruszyła rekrutacja do czwartej edycji bezpłatnego, ogólnopolskiego projektu w szkołach „Rozmawiajmy o uchodźcach. Klub Dobrej Rozmowy”, który realizuje Centrum Edukacji Obywatelskiej. W projekcie nauczyciele siódmych klas szkoły podstawowej i gimnazjum wraz z uczniami tworzą w szkole przestrzeń do wyważonej, prowadzonej w atmosferze szacunku rozmowy na temat współczesnych migracji i uchodźstwa. Dotychczas z projektu skorzystało niemal 3 tys. nauczycieli i dyrektorów i ponad 10 tysięcy młodych ludzi. Aby zgłosić się do projektu o migracjach i o sztuce rozmawiania, należy wypełnić formularz rekrutacyjny na stronie www.migracje.ceo.org.pl.

Tematy dotyczące sytuacji uchodźców nie ominęły szkoły
Kwestia współczesnych migracji i uchodźstwa od kilka lat na stałe gości w mediach, dyskusjach politycznych, rozmowach prywatnych i nie omija również szkoły. Tematyka migracyjna wywołuje duże zainteresowanie wśród młodych, stąd ich naturalna potrzeba, by rozmawiać o aktualnej sytuacji na świecie i wymieniać się poglądami. Zanim zaczniemy w klasie ten temat, powinniśmy zgodnie z zasadmia dobrej rozmowy zadbać o przyjazną, bezpieczną przestrzeń oraz życzliwą atmosferę wolną od oceniani, za to otwartą na wymianę różnych argumentów, tłumaczy nauczycielka współtworząca projekt „Rozmawiajmy o uchodźcach” Monika Komisarczyk.

Czy rozmowa jest nam potrzebna?
Lubisz poznawać inny punkt widzenia? Chciałbyś dowiedzieć się jak rozmawiać z osobami, które mają inne poglądy od Twoich? Słyszałeś rozmowy, podczas których wciąż powtarzano te same argumenty, które nikogo nie przekonywały? Tymi pytaniami koordynatorki ogólnopolskiego projektu „Rozmawiajmy o uchodźcach” zachęcają nauczycieli i młodzież do prowadzenia rozmów o współczesnych migracjach. Po pierwsze wierzymy, że rozmawianie na temat aktualnej sytuacji uchodźców przygotowuje młodych ludzi do świadomych wyborów, daje szansę zastanowić się, co jest dla nich ważne, i uczy to wyrażać. Po drugie dzięki słuchaniu co jest istotne dla innych, często możemy dostrzec, co nas łączy, i poczuć wspólnotę wartości. Po trzecie celem dobrej rozmowy nie musi być przekonanie drugiej strony do własnych racji – młodym ludziom także jest potrzebne, aby zostali wysłuchani, wyjaśnia koordynatorka projektu Julia Godorowska.

Jak to działa?
Organizatorzy dzięki ścisłej współpracy z nauczycielami wiedzą, że rozmawianie i dyskutowanie o sytuacji uchodźców może być trudne; często budzi lęk i silne emocje, uruchamia różne osobiste wartości, często będące ze sobą w sprzeczności. Dlatego starają się kompleksowo wspierać nauczycieli w poruszaniu tej tematyki na zajęciach przedmiotowych zgodnie z podstawą programową i na lekcjach wychowawczych.

Każdy nauczyciel, który zgłosi się do projektu bierze udział w bezpłatnym, trzymiesięcznym kursie internetowym. W kursie otrzymuje dostęp do różnych materiałów merytorycznych, metodycznych oraz gotowe scenariusze zajęć, które porządkują wiedzę o migracjach ludności oraz wspierają w rozwijaniu umiejętności przydatnych w prowadzeniu rozmów z młodzieżą na trudne wymagające tematy. Nauka od razu spotyka się z praktyką, bo każda osoba w kursie ma za zadanie przeprowadzić kilka zajęć z młodzieżą na podstawie udostępnionych gotowych materiałów (scenariusze zajęć i rozmów, karty pracy do analizy przekazów medialnych, wywiady filmowe z materiałami pomocniczymi). Co ważne nikt tu nie jest sam. Każdy nauczyciel ma możliwość bieżącej konsultacji swoich pomysłów i refleksji z przeprowadzonych przez siebie zajęć z drugim nauczycielem występującym w kursie roli mentora. Mentorzy to osoby mające doświadczenie w prowadzeniu rozmów o sytuacji uchodźców z młodzieżą często już na „starcie” wykazującą negatywną, utożsamianą z obcością i zagrożeniem, postawę wobec innych. Dużą energię do pracy w Kursie internetowym, a potem w szkole na zajęciach, nauczyciele czerpią z organizowanych przez nas szkoleń stacjonarnych. Spotkania w realu w grupie 20-30 nauczycieli, służą przede wszystkim poznaniu dobrych praktyk ze szkół naszych uczestników i zmierzeniu się z wyzwaniami, jakie wiążą się z realizacją tematyki migracyjnej i uchodźczej w szkole, opisuje koordynatorka projektu Julia Godorowska.

Gotowe scenariusze na lekcje za kliknięciem myszki
Szukasz pomysłu na to jak poruszać tematykę migracyjną za zajęciach z języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, geografii i biologii? A może prowadzisz w szkole etykę, godzinę wychowawczą czy plastykę i chcesz „gotowca” na czterdziestominutową lekcję? Wejdź na stronę www.migracje.ceo.org.pl i sięgnij po gotowy scenariusz włączający tematykę migracyjna do wybranego przedmiotu zgodnie z podstawą programową. Sprawdź swoim eksperckim okiem czy materiał zainteresuje młodzież z Twojej szkoły. Dotychczas na stronie internetowej projektu pojawiło się ponad 40 scenariuszy przedmiotowych, które są posegregowane według przedmiotów. Autorzy opracowanych materiałów są nauczycielami ze szkół z całej Polski. Prześcigają się w pomysłowości na zaprezentowanie w ciekawy sposób młodym kwestii uchodźczej z różnych perspektyw, również osób z doświadczeniem migracyjnym.

Czy Adam Mickiewicz miał rację?
Polski poeta romantyczny podobno wypowiedział kiedyś słowa: Nic pożądańszego, a nic trudniejszego na ziemi, jak prawdziwa rozmowa. Ciekawe czy tym samym przewidział, że rozmawianie i słuchanie siebie nawzajem będzie wyzwaniem dla dzisiejszych społeczeństw?

Podejmij wyzwanie i dołącz do projektu „Rozmawiajmy o uchodźcach. Klub Dobrej Rozmowy”. Wesprzyj młodzież w zdobywaniu wiedzy o migracjach i tworzeniu przestrzeni do rozmów pełnych szacunku.

Rekrutacja do programu trwa do 25 lutego. Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.migracje.ceo.org.pl.


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Policjanci ze Świnoujścia będą mogli dogadać się z każdym na świecie! ■ Szok mieszkańców po prezentacji koncepcji ruchu w mieście. Po co budujemy tunel!? Zobacz film! ■ Niepokojący wpis o sytuacji w świnoujskiej komendzie Państwowej Straży Pożarnej zamieszczono na Facebooku. Są konflikty, braki kadrowe, opóźnienia w wypłacie wynagrodzeń, pluskwy i zachowania „podchodzące pod mobbing" – czytamy w poście ■ Wracamy do tematu znaleziska w Kanale Piastowskim. Wbrew wcześniejszym twierdzeniom, wygląda na to, że coś większego jest jednak na dnie. Podobno znaleziono zatopioną barkę, całą wypełnioną amunicją zaraz przy "grzybku" obok przystani Karsibór po stronie Świnoujścia, a promy i statki dalej pływają jakby nigdy nic – pisał niedawno nasz Czytelnik. - Fajnie jakbyście potwierdzili te informacje ■ 15 radnych poparło sprzeciw, a tylko trzech wstrzymało się od głosu. W czasie nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Świnoujścia, 7 listopada Rada Miasta podjęła uchwałę dot. oświadczenia w sprawie lokalizacji inwestycji związanej z wydobyciem ropy naftowej i gazu ziemnego ■ Prezydent wycofuje się z ulg dla przedsiębiorców. Wiele emocji społecznych wzbudziły nasze informacje o ulgach udzielanych przez Prezydenta Miasta Janusza Żmurkiewicza niektórym lokalnym przedsiębiorcom. Przypomnijmy więc, że w latach 2007 - 2019 (do miesiąca IV) Prezydent Miasta udzielił ulg różnym firmom na kwotę 8.596.726,23 zł ■ Po 42 latach stacjonowania wojsk sowieckich na wyspie Uznam, w Świnoujściu pozostały smutne zagubione psy. Porzucone zwierzęta były w szoku. Ich przyjaciele nagle zniknęli. Nikt już nie mówił po rosyjsku ■ Zakończyła się przebudowa ul. Szmaragdowej w Przytorze-Łunowie, a wraz z finalizacją tego zadania wprowadzona została nowa organizacja ruchu. Kierowcy: uwaga na znaki, bo ulica jest jednokierunkowa, podobnie, jak fragment ul. Zalewowej ■ Nietypowy problem mieli świnoujscy policjanci. Kajdanki, które nałożyli zatrzymanemu mężczyźnie odmówiły posłuszeństwa i nie chciały się otworzyć. Policjanci na pomoc wezwali strażaków, którzy przecięli kajdanki za pomocą szlifierki kątowej (fleks) ■ Zmiana terminu wystawy w Muzeum Rybołówstwa Morskiego. Informujemy, że planowana w Muzeum Rybołówstwa Morskiego, na najbliższy piątek, 25 października, wystawa: „Świnoujście w przedwojennej grafice” z przyczyn niezależnych od organizatora została przeniesiona na 7 listopada 2019 r, na godz. 18.00 ■ 16 głosami „za” Rada Miasta zdecydowała o podwyżce wysokości stawek podatku od nieruchomości ■ Podatek od nieruchomości w nowym roku: w planach „górne stawki maksymalne”. W czwartek radni podejmą uchwałę o wysokości stawek podatku od nieruchomości. Z projektu uchwały wynika, że będzie zdrożej. Chyba, że ktoś ma komórkę, chlew lub kurnik i nie prowadzi w niej działalności gospodarczej ■ Szpital Miejski im. Jana Garduły w Świnoujściu sp. z o. o informuje, iż rozpoczął prace modernizacyjne i remontowe pracowni RTG w budynku przy ulicy Mieszka I 7. Finansowanie działań inwestycyjnych odbywa się w ramach Budżetu Obywatelskiego na rok 2019 ■ Z uwagi na brak na krajowym rynku szczepionek przeciwko grypie Szpital Miejski im. Jana Garduły w Świnoujściu sp. z o.o. informuje, że w dniach od 17.10.2019r. do 28.10.2019r. zawiesza akcję szczepień przeciwko grypie dla mieszkańców miasta w wieku powyżej 60 roku życia ■ Agatowska i Kochan wygrały w Świnoujściu ■ Mężczyzna na wózku inwalidzkim, zaopatrzony w butelkę z łatwopalnym materiałem i zapalniczkę, został zatrzymany przez policję przed jednym z lokali gastronomicznych w Świnoujściu. Mogło dojść do tragedii ■ W czwartkowy wieczór tuż przy Kościele Chrystusa Króla rozegrała się dramatyczna walka o życie mężczyzny. Po godzinie 19:00 pod kościele zatrzymały się dwie karetki pogotowia oraz dwa wozy strażackie. Ratownicy zaczęli reanimować 67-latka, u którego nastąpiło zatrzymanie krążenia. Niestety, ponad 40-minutowa akcja reanimacyjna nie przywróciła czynności życiowych ■ Ponad 1,5 mln zł wynosi łączna kwota kar, jakie miasto naliczyło wykonawcy Promenady Zdrowia za niedotrzymanie terminu wykonania inwestycji ■