░ Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Szczecinie Inspektorat w Świnoujściu poszukuje kandydatów do pracy. Wymagane wykształcenie: średnie. Miejsce pracy: ZUS Inspektorat w Świnoujściu ul. Piastowska 63. Więcej informacji na stronie: www.zus.pl lub u Kierownika Inspektoratu pod nr telefonu 91-382-38-02 ░

POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Poniedziałek [18.02.2019, 17:58:43] • Polska

Kiedy zakładać łańcuchy śniegowe? Przygotowanie do jazdy samochodem po śniegu

Kiedy zakładać łańcuchy śniegowe? Przygotowanie do jazdy samochodem  po śniegu

fot. Organizator

Łańcuchy śniegowe nie należą do standardowego wyposażenia auta. Należy ich bowiem używać tylko w konkretnych sytuacjach, na określonych nawierzchniach. W jakich warunkach należy z nich korzystać? Jaki rodzaj łańcuchów wybrać oraz jak je zakładać? Na te i inne pytania odpowiadają eksperci Norauto.

Przepisy dotyczące korzystania z łańcuchów śniegowych w Polsce określa Prawo o ruchu drogowym. Wynika z niego, że używanie łańcuchów przeciwpoślizgowych na oponach jest dozwolone tylko na drodze pokrytej śniegiem. Na drogach, na których można korzystać z łańcuchów, znajdziemy znak drogowy C-18. Na odcinku trasy, na którym obowiązuje ten znak, kierowca zobowiązany jest do założenia łańcuchów przeciwpoślizgowych na co najmniej dwóch kołach napędowych. Nakaz przestaje obowiązywać, gdy na trasie pojawi się znak C-19. Jak to jednak wygląda w innych krajach?

Łańcuchy śniegowe w Europie

Powyższe przepisy obowiązują w Polsce, gdzie jednocześnie nie ma obowiązku posiadania w podstawowym wyposażeniu auta łańcuchów śniegowych w czasie zimowych miesięcy. Gdy jednak wyruszamy samochodem za granicę np. na ferie zimowe, należy upewnić się, jakie zasady dotyczące łańcuchów śniegowych obowiązują w innych krajach. Przepisy są bowiem tworzone w oparciu o ukształtowanie terenu i klimat panujący w konkretnym państwie. I tak w większości krajów europejskich korzystanie z łańcuchów śniegowych jest dozwolone. Wyjątek stanowi Holandia, gdzie stosowanie ich zostało zabronione.

Z kolei państwach w takich jak Austria, Włochy, Francja, Hiszpania czy Niemcy stosowanie łańcuchów jest określone, podobnie jak w Polsce, konkretnymi znakami drogowymi. Jeśli więc wybierasz się do tych krajów zimą, zwłaszcza w obszary górskie, powinieneś koniecznie zaopatrzyć się w łańcuchy śniegowe.

Przed wyjazdem do konkretnego państwa warto również sprawdzić, jakiego rodzaju łańcuch jest tam dopuszczony do użytku. Przykładowo w Polsce łańcuchy muszą spełniać normy TUV oraz O-Norm, ale już we Włoszech jest to norma CUNA.

Jakie łańcuchy wybrać?

Choć łańcuchy śniegowe nie są tanim wydatkiem, to nie warto na nich oszczędzać – ich głównym zadaniem jest zapewnienie nam i naszym pasażerom bezpieczeństwa w sytuacji, gdy jezdnia jest zaśnieżona. Łańcuchy powinny więc być wytrzymałe i spełniać wspomniane wcześniej normy. Najczęściej łańcuchy są wykonane ze stali stopowych, różnice dotyczą natomiast dwóch kwestii: wzorów oraz średnicy oczek – im mniejszy splot, tym większy komfort jazdy.

W zależności od modelu łańcuchy śniegowe mogą mieć wzór:
• drabinkowy,
• rombowy – prosty lub ukośny,
• trójkątny.

Najbardziej uniwersalnym wyborem są łańcuchy o wzorze rombowym ukośnym, o średnicy oczek ok. 3 mm. Jeśli łańcuchy mają być używane na trasie z dużą liczbą zakrętów, warto sięgnąć po łańcuchy trójkątne. Łańcuchy drabinkowe nie eliminują uślizgów bocznych, dlatego lepiej wybierać je tylko w przypadku mało wymagających tras.

Nie tylko typ łańcuchów ma znaczenie, ale również ich rozmiar. Łańcuchy muszą być dopasowane do wielkości kół, tak aby nie spadały w czasie jazdy. Niektórzy producenci samochodów dołączają w instrukcji obsługi pojazdu informację, jaki rodzaj łańcuchów śniegowych jest przeznaczony do danego modelu auta. Warto kierować się tymi oznaczeniami, ponieważ stosowanie nieprawidłowych łańcuchów może prowadzić do uszkodzenia nadkola, zawieszenia czy też układu ABS.

Montaż łańcuchów śniegowych

Różnice w łańcuchach śniegowych dotyczą także sposobu ich montażu. Najczęściej do samochodów osobowych przeznaczone są łańcuchy do szybkiego montażu. Wystarczy je tylko rozłożyć i zapiąć na kołach. Po przejechaniu kilkunastu metrów warto poprawić napięcie łańcuchów. Należy to zrobić dwukrotnie, aby mieć pewność, że są one dobrze zamontowane. Do każdego zestawu łańcuchów dołączona jest instrukcja, z której warto skorzystać. Eksperci Norauto zwracają uwagę, że łańcuchy należy nakładać na koła napędowe. Jeśli samochód posiada napęd na cztery koła, powinniśmy założyć dwa komplety łańcuchów.

Jak jeździć z łańcuchami śniegowymi?

Jazda z łańcuchami śniegowymi zamontowanymi na koła powinna odbywać się jedynie w wyznaczonych do tego miejscach (określonych znakami) na ośnieżonej drodze. Od razu po wjechaniu na asfalt należy zdjąć łańcuchy. Ponadto z łańcuchami śniegowymi nie należy jechać szybko. Najlepiej utrzymywać prędkość nie większą niż 50 km/h. Należy także unikać gwałtownego przyspieszania oraz hamowania. Z założonymi łańcuchami nie powinno się także podjeżdżać pod krawężniki, może to bowiem doprowadzić do uszkodzenia ogniw łańcucha, a w efekcie również do uszkodzenia auta.

Po użyciu łańcuchów śniegowych warto sprawdzić, czy nie mają żadnych uszkodzeń, a następnie oczyścić je i osuszyć. Odpowiednia dbałość o łańcuchy sprawi, że będą nam służyć przez kilka sezonów i przydadzą się w czasie niejednego wyjazdu w góry. Jeśli szukasz łańcuchów śniegowych, sprawdź stronę www.norauto.pl.


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Astaldi nie chce zapłacić za gadżety. Miało być uroczyście i z gadżetami. Były tylko gadżety. Na 5 lipca ubiegłego roku miasto zaplanowało uroczyste podpisanie umowy o budowie tunelu pod Świną. Zamówiono 1000 breloczków i antystresowych gadżetów w kształcie czapki z daszkiem o wartości 9 tysięcy złotych. Uroczystość tego dnia się jednak nie odbyła, a umowy z firmą Astaldi w ogóle nie podpisano. Kto zapłaci za gadżety? ■ To miało być tylko legitymowanie, a skończyło się ujawnieniem przez policjantów narkotyków. Pod zarzutem posiadania i handlu zakazanych ustawą środków odurzających zatrzymany został 34-letni mężczyzna. Zgodnie z obowiązującą ustawą może mu grozić kara pozbawienia wolności do 10 lat ■ 19 marca, w godzinach wieczornych były przeprowadzane zajęcia taktyczne w lesie na terenie obiektu wojskowego Karsibór. Podczas zajęć stosowano środki pozoracji. Użyte zostały świece dymne, które generują dym nietoksyczny i nieszkodliwy, a ich użycie nie stanowi zagrożenia dla zdrowia. Ćwiczenia tego typu prowadzone są cyklicznie, kilka razy w ciągu roku. Wzięło w nich udział ponad dwudziestu żołnierzy. Żaden z nich nie zgłaszał po zajęciach problemów ani dolegliwości - tłumaczy kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski Rzecznik Prasowy 8. Flotylla Obrony Wybrzeża ■ Prom Karsibór uciekł z przeprawy! Nad wodą unosił się trujący opar! Zobacz film! ■ Niemiecki wymiar sprawiedliwości łaskawy dla sprawców napadu na taksówkarza ze Świnoujścia? ■ Córki odebrały testament matki zapisany na kartkach romansu. Ta książką niczym list w butelce po latach, wędrówki po falach życia trafiła w końcu do adresata. Mówi się, że takie historie zdarzają się tylko w hollywoodzkich produkcjach, jednak jedna z nich zdarzyła się w Świnoujściu. Tuż po naszej publikacji, w której opisaliśmy wzruszający temat testamentu anonimowej kobiety, która na kartkach książki kieruje ostatnie słowa do sowich najbliższy ma swój ciąg dalszy ■ Wojciech Zyska o Wolińskim Parku Narodowym: Na tle Wyspy Wolin to przysłowiowa „kość w gardle”. Pozostawiam park w dobrej kondycji. Odchodzę z podniesioną głową, dziękując jednocześnie wszystkim za współpracę i pomoc na rzecz ochrony tego parku – pisze w pożegnalnym liście dr inż. Wojciech Zyska, odwołany właśnie dyrektor Wolińskiego Parku Narodowego ■ „Do trumny ubierzcie mnie na różowo”. Wzruszający list pacjentki zapisany na kartkach książki ■ To Świnoujście rozpętało aferę międzynarodową. Komisja Europejska uruchomiła wobec Polski procedurę naruszenia unijnego prawa. Uruchomiona wobec Polski procedura naruszenia unijnego prawa dotyczy konfliktu z 2017 roku, kiedy świnoujski strażnik miejski spektakularnie zatrzymał niemieckie autobusy UBB na granicy. Chodzi o dostęp do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych. Rąbka tajemnicy uchyliła nam Komisja Europejska ■ Trwają prace nad uchwałą krajobrazową, zwaną też kodeksem reklamowym. Będzie to dokument porządkujący przestrzeń publiczną miasta. Wprowadzi zasady i warunki umieszczania reklam, urządzeń reklamowych oraz małej architektury i ogrodzeń na terenie całego Świnoujścia ■