POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Poniedziałek [15.04.2019, 08:19:11] • Polska

Pod jakim kątem, czyli dach płaski czy spadzisty? Zalety i wady obu rozwiązań

Pod jakim kątem, czyli dach płaski czy spadzisty? Zalety i wady obu rozwiązań

fot. Organizator

Pytanie o wygląd dachu zadają sobie wszyscy ci, którzy w niedalekiej przyszłości planują budowę domu. Choć zwykle główną uwagę poświęcamy temu, z czego będzie on wykonany, to jego forma jest równie istotna. Na jaki kształt się zatem zdecydować i która opcja będzie tą najlepszą? Podpowiadamy!

Dach odgrywa niezwykle ważną rolę w konstrukcji każdego budynku. To, jaki rodzaj zadaszenia wybierzemy, wpłynie nie tylko na ostateczny wygląd całego obiektu, ale i stopień ochrony przed czynnikami atmosferycznymi oraz wysokość późniejszych rachunków. A co z kosztami? Za jaki dach zapłacimy najwięcej? Przyjrzyjmy się zatem najpopularniejszym opcjom i sprawdźmy.
Dach skośny – niezmiennie popularny
Przeglądając katalogi projektowe domów z łatwością zauważymy, że najczęściej stosowanym przez architektów rozwiązaniem są budynki o skośnym kształcie dachu. Występują one jednak w kilku wariantach: jednopołaciowym, dwupołaciowym, czteropołaciowym lub wielopołaciowym. Inwestorzy z reguły decydują się dachy dwuspadowe, które prezentują się estetycznie i są najtańsze w zbudowaniu. Koszt zadaszenia to z reguły wydatek rzędu od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Pamiętajmy, że do tej kwoty doliczyć należy również niezbędny dla każdego obiektu system orynnowania. Tu podobnie jak w przypadku dachów do wyboru mamy wiele wariantów. Rynny różnią się nie tylko materiałem, z którego zostały wykonane, ale i kształtem: od tradycyjnych półokrągłych po nowoczesne o przekroju kwadratowym. Dach i orynnowanie warto traktować zatem jak całość, która ma tworzyć spójną kompozycję - mówi Anna Góral, ekspert firmy Galeco, producenta systemów rynnowych. Rozważając budowę stromego zadaszenia, trzeba zadać sobie pytanie o funkcję poddasza. Jeżeli ma być ono użytkowe, musimy pamiętać, że skośne połacie zmniejszą jego powierzchnię i wymuszą na nas przemyślaną aranżację. Do kosztów całej inwestycji doliczyć należy wtedy również okna połaciowe. Bardziej skomplikowana konstrukcja wymaga ponadto większej liczby prac ciesielskich. Tego typu dach jest więc rozwiązaniem, za które zapłacimy najwięcej.

Pod jakim kątem, czyli dach płaski czy spadzisty? Zalety i wady obu rozwiązań

fot. Organizator

Dach płaski – nowy faworyt
Rosnącą popularnością cieszą się nowoczesne domy, o minimalistycznej bryle i płaskim dachu. Tego typu budynki są szczególnie często wybierane przez właścicieli niewielkich działek. Problem niewystarczającej przestrzeni do stworzenia ogrodu wykorzystują, urządzając go na stropodachu właśnie. Zalet płaskiego dachu jest jednak znacznie więcej. Brak charakterystycznych skosów zwiększa przestrzeń domową, a zaledwie kilkustopniowy kąt nachylenia pozwala na montaż kolektorów słonecznych lub paneli fotowoltaicznych. Nie sposób nie wspomnieć również o kwestiach bezpieczeństwa i ekonomii. Dachy płaskie są dużo bardziej odporne na działanie niszczycielskich sił natury aniżeli ich skośne odpowiedniki. Odpowiednio zaprojektowany i właściwie wykonany stropodach jest też w stanie znacząco zredukować straty ciepła. Wszystko za sprawą zmniejszonej w stosunku do pokrycia spadzistego powierzchni zewnętrznej, która z kolei przekłada się na niższe rachunki za ogrzewanie. Choć dach płaski jest najprostszy w wykonaniu, to przez wiele dziesięcioleci nie cieszył się popularnością wśród projektantów i inwestorów. – Obawy wiązały się z problemem zalegającego zimą śniegu oraz odprowadzania wody opadowej. Powstające współcześnie konstrukcje stropodachów różnią się jednak od tych sprzed lat, a dostępne innowacyjne rozwiązania sprawiają, że ryzyko zalania zostało wyeliminowane - przekonuje ekspert Galeco.

Artur Klich
PR Manager


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Szczecinie Inspektorat w Świnoujściu poszukuje kandydata do pracy. Wymagane wykształcenie: średnie. Miejsce pracy: ZUS Inspektorat w Świnoujściu ul. Piastowska 63. Więcej informacji na stronie: www.zus.pl lub w sekretariacie pod nr telefonu 91-382-38-00 ■
■ Następna bomba na dnie Zalewu Szczecińskiego. Płetwonurkowie przerpowadzą ekspertyzę. Czekamy na więcej informacji ■ Uwaga. Przerwa w dostawie wody. Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Świnoujściu informuje, że we wtorek 23 lipca 2019r. w godz. 8-14 nastąpi przerwa w dostawie wody przy ulicach: • Wojska Polskiego ; 8A-8E; 10A-10B;12A-12B; 14(hotel Hampton by Hilton);16A-16G;18A-18D • 11 Listopada:2A-2F;3A-3E; 5(LIDL);12A-12B; 14A-14C; • Osiedle Przylesie; Osiedle Dębina • Chełmońskiego: Osiedle PLATAN ■ Po zmroku, kiedy ruch samochodowy w mieście nie jest już tak natężony, na ulice wyjeżdżają domorośli rajdowcy. Niespełnieni za dnia, wieczorami urządzają sobie wyścigi, często jadąc dwoma równoległymi pasami. Mieszkaniec, który napisał do redakcji iswinoujscie.pl, zastanawia się, gdzie w tym czasie są policjanci? ■ Nie uwierzycie. W Świnoujściu za korzystanie z toalety w jednym z lokali gastronomicznych można zapłacić nawet 20 złotych! Takie rzeczy tylko u nas! Świnoujście restauracja Azjan. Szok! – pisze nasz Czytelnik – Czy jego właściciele mają dość ludzi z zewnątrz i to taki straszak? Kiedyś przeżywaliśmy w Międzyzdrojach 5 złotych za kibelek w jakieś kawiarni, gdzie wszystko było na biało, ściany, fotele, stoły taki exclusive, a tu takie cacko 20 złotych toaleta – nie może wyjść z podziwu nasz Czytelnik ■ W niedzielny poranek Świnoujście wstrzymało oddech. Stanęły promy, ewakuowano mieszkańców przybrzeżnych domów, nawet pracownicy biura mariny-portu jachtowego musieli opuścić swoje miejsce pracy gdy 700 kilogramowy niewybuch przepływał 8.45 przez centrum miasta ■ Żegluga Świnoujska informuje, że do 31 sierpnia 2019 r. ogólnodostępna przeprawa promowa „Centrum” (popularne „Karsibory”) będzie czynna przez całą dobę siedem dni w tygodniu. Jednocześnie przypomina, że do 20 września 2019 r. przeprawę będą obsługiwały trzy promy ■