POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Czwartek [14.11.2019, 08:59:08] • Świnoujście

Szok mieszkańców po prezentacji koncepcji ruchu w mieście. Po co budujemy tunel!? Zobacz film!

Szok mieszkańców po prezentacji koncepcji ruchu w mieście. Po co budujemy tunel!? Zobacz film!

fot. Sławomir Ryfczyński

„Rozczarowanie” to chyba najlepsze i najłagodniejsze zarazem słowo jakie ciśnie się na usta po środowej prezentacji specjalistów firmy Via Vistula w sali teatralnej MDK. Niektórzy uczestnicy mówili, że są wręcz w szoku. Inni komentowali, że to będzie piekło na ziemi.....



Prezentacja techniczna

Koncepcja systemu zarządzania ruchem (PDF)

Koncepcja kompleksowego zarządzania ruchem w mieście po wybudowaniu tunelu, to opracowanie Miasto Świnoujście zleciło w czerwcu ubiegłego roku firmie Via Vistula z Krakowa – jak ustanowiono w warunkach umowy stanowić miało „zintegrowane i elastyczne narzędzie do realizacji założeń polityki transportowej w mieście Świnoujście z uwzględnieniem posiadanego przez miasto modelu makroskopowego systemu transportowego oraz prognoz uwzględniających zmiany.” Podstawową zaś zmianą w tym systemie transportowym Świnoujścia będzie powstanie stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w postaci tunelu i pozostawienie przeprawy promowej "Świnoujście – Warszów" (promy typu BIELIK).”

Niestety prezentacja nie spotkała się z oczekiwanym zainteresowaniem. W środę o godz. 16:00 do sali MDK przybyło kilu urzędników (w tym prezydent J. Żmurkiewicz, B. Michalska), czterech radnych (J. Agatowska, St. Bartkowiak, D.Mikulska i L.Waga) oraz ok. 20 mieszkańców.

Wszyscy usłyszeli to samo. Usłyszeli jednak nie poważną propozycję układu komunikacyjnego dla miasta, które stoi przed swoim największym historycznie wyzwaniem jakim jest otwarcie tunelu, przez który istnieje ryzyko, że miasto zostanie zalane potokiem samochodów - ale wiązankę niespójnych i oderwanych od lokalnej rzeczywistości pomysłów!

Szok mieszkańców po prezentacji koncepcji ruchu w mieście. Po co budujemy tunel!? Zobacz film!

fot. Sławomir Ryfczyński

Duże zdziwienie wzbudziła informacja, która wyszła w trakcie dyskusji z pytania zadanego przez red. Krzysztofa Nowaka, że tak naprawdę to firma Via Vistula oparła swoje pomysły na oczekiwaniach Urzędu Miasta przekazanych przez naczelnika Wydziału Inżyniera pana Rafała Łysiaka. A radna Agatowska stwierdziła wprost, że do rekomendowanego projektu wpisano po prostu wszystkie dotychczasowe działania miasta, które były wcześniej realizowane - więc żadnej nowej koncepcji komunikacyjnej, która rozwiązywałaby problemy z poruszaniem się po mieście, ta przedłożona koncepcja po prostu nie przedstawia oprócz wskazania dodatkowo kilku ulic, które firma chce przerobić na jednokierunkowe i jeszcze bardziej utrudnić ludziom poruszanie się po mieście. Czy policzyliście państwo nasz czas, który będziemy marnowali na bieganie po mieście czy stanie w korkach? my tutaj wszyscy pracujemy w obsłudze handlu i turystów, tu każdy się spieszy i dlatego potrzebujemy samochodów - argumentowała radna Agatowska. Odpowiedzi jednak nie otrzymała.

Radny Stanisław Bartkowiak uderzył w sedno problemu: do tej pory pewną barierą dostępu komunikacyjnego w Świnoujściu dla mieszkańców i turystów była przeprawa promowa, teraz państwo chcecie zaproponować, żeby ograniczyć dostęp w samym mieście. Jaka to zmiana dla użytkowników dróg? - stwierdził Bartkowiak.

Jeden z mieszkańców zabierających głos powiedział najbardziej dosadnie: Mamy dość ulic jednokierunkowych i jeżdżenia w kółko. Przestańcie robić te jednokierunkowe ulice! Przedstawioną Koncepcję skrytykował również Andrzej Lebdowicz Prezes Północnej Izby Gospodarczej zrzeszającej lokalnych przedsiębiorców.

Zadawanie pytań i wyrażanie opinii trwało około godziny. Odpowiedzi na podstawowe dla mieszkańców: jak poradzić sobie na naszych z nieuniknionym napływem pojazdów po otwarciu tunelu - niestety zabrakło.

Szok mieszkańców po prezentacji koncepcji ruchu w mieście. Po co budujemy tunel!? Zobacz film!

fot. Sławomir Ryfczyński

Jak się okazało Via Vistula potrzebowała ponad roku oraz 85 000 złotych aby poinformować władze i mieszkańców, że po otwarciu tunelu ruch zwiększy się na tyle, iż potrzebne będą zmiany. Jakie? Zdaniem projektantów-najważniejszymi będzie konieczność pozostawienia samochodów w garażach i na parkingach i ... chodzenie pieszo lub przesiadka na rowery.

Autorzy koncepcji wymienili potencjalne skutki napływu strumienia pojazdów korzystających z tunelu na ulice miasta. Przedstawili także główne ciągi komunikacyjne wiodące z centrum do dzielnicy nadmorskiej. Dowiedzieliśmy się (czego prawdopodobnie nikt nie wiedział wcześniej(!?), że główne strumienie pojazdów docierają z centrum miasta nad morze ulicami chrobrego, Piłsudskiego i Matejki oraz, że po otwarciu stałej przeprawy może ich być… znacznie więcej. Aby rozwiązać niedogodności płynące z tego faktu w koncepcji przedstawiono propozycje zmiany wielu z nich w ciągi .... jednokierunkowe!

Szok mieszkańców po prezentacji koncepcji ruchu w mieście. Po co budujemy tunel!? Zobacz film!

fot. Sławomir Ryfczyński

Z sali padały pytania co można zrobić z przewidywalnym napływem kierowców, którzy wraz z wybudowaniem tunelu potraktują Świnoujście jako miejsce tranzytu. W odpowiedzi specjaliści odwołali się także do, znanych już koncepcji nowego układu drogowego miasta.

Bez odpowiedzi pozostały najważniejsze dla mieszkańców pytania jak będą dojeżdżać do swoich firm, jak na zakupy. Zdaniem specjalistów Vistuli powinni gremialnie wsiąść na ekologiczne jednoślady albo już zbierać na „elektryki”.

Szok mieszkańców po prezentacji koncepcji ruchu w mieście. Po co budujemy tunel!? Zobacz film!

fot. Urząd Miasta Świnoujście

A co z miejscami parkingowymi? W koncepcji nie znalazły się żadne nowe rozwiązania poza prezentowanymi już wcześniej w Świnoujściu projektami organizacji parkingów przy 11 listopada, Bałtyckiej, Karsiborskiej. Planiści dorzucili do tego potrzebę rozważenia budowy parkingu pod ziemią i buforowych: na Warszowie i na lewobrzeżu. Jednak w tym momencie czujni mieszkańcy wskazywali, że miasto rezygnuje z budowy parkingów buforowych zastępując je stosunkowo niewielkimi parkingami naziemnymi jak przy kolejce UBB czy na ul. Karsiborskiej. Naczelnik Łysiak bronił się twierdząc, ze miasto nie ma obecnie pieniędzy na budowę parkingów wielopoziomowych, a te będzie można przecież zrobić..... w przyszłości.

Ale tu ni o przyszłość chodzi, tylko o to, co w mieście będzie się działo za 4 lata! Koncepcja została właśnie przedstawiona i wygląda na to, że wymaga ... opracowania od podstaw!

Szok mieszkańców po prezentacji koncepcji ruchu w mieście. Po co budujemy tunel!? Zobacz film!

fot. Sławomir Ryfczyński

Naszym zdaniem, nowa koncepcja zarządzania ruchem prowokuje by poważnie zastanowić się czy nie idzie ona w kontrze do marzenia o otwarciu Świnoujścia, które leży u podstaw projektu tunelu pod Świną.

Wydawało się, że tunel budujemy nie tylko dla siebie, ale także po to by zachęcić gości, biznesmenów i przede wszystkim-turystów do przyjazdu do naszego miasta. To jednak co chcą obecnie zaproponować projektanci w postaci „koncepcji systemu zarządzania ruchem” jest faktycznie najprostszym środkiem do zniwelowania oczekiwanych efektów stałego połączenia. Coraz mniej osób będzie chciało decydować się na przyjazd do nieprzejezdnego, zakorkowanego stale miasta. Będzie to za to świetny prezent dla okolicznych wczasowych miejscowości w Polsce i u zachodnich sąsiadów.

A dla mieszkańców codzienne życie w Świnoujściu stanie się po prostu .... koszmarem.

Jest oczywistym, że miejscowości turystyczne starają się zachęcić turystę do przyjazdu i pozostawienia u nas swojego urlopowego budżetu. Ale skuteczną zachętą są dziś nie tylko nowe obiekty noclegowe, gastronomia i zieleń. Nawet super-plaża jaką słusznie się szczycimy. Turysta, to dziś w zdecydowanej większości wędrowca zmotoryzowany. Musi mieć pewność, że przyjeżdża do miejscowości, w której da się dotrzeć do atrakcji, bez krążenia załatwić codzienne potrzeby, zrobić zakupy, skorzystać z usług. A, że nie chce na to wszystko poświęcać całych dni wymarzonego urlopu, liczy na najprostsze udogodnienia; przede wszystkim czytelny układ komunikacyjny, miejsca do zaparkowania i dojazd nie tylko do dzielnicy wypoczynkowej, ale także strefy handlu i usług.

Zaproponowane zmiany w koncepcji zarządzania ruchem w Świnoujściu zmiany, o ile zostałyby wcielona w życie przyniosą efekt odwrotny do zamierzonego!

Nie negujemy autorytetu, wiedzy i umiejętności członkom zespołu, któremu zlecono opracowanie koncepcji. Wydaje się jednak, że planiści (a może wprowadzający ich urzędnicy?) przyjęli błędne założenie. Wygląda to tak jakby „przyłożyli znane sobie schematy ruchu miejskiego” na podstawie doświadczeń miejscowości tranzytowych lub ośrodków o zgoła innym charakterze; zwykłych tranzytowych miast, które poszukują jedynie optymalnego według reguł systemu. Koncepcja systemu zarządzania ruchem w Świnoujściu musi uwzględniać jego specyfikę, bo to miasto wymyka się schematom. Jesteśmy Wyspą i tego nie zmienimy!

I na takie rozwiązania wciąż czekamy! Bo powiedzenie, że z korzyścią dla środowiska i zdrowia będzie przemieszczanie się per pedes albo na rowerach nie rozwiązuje niczego a zniszczyć może wszystko!

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 133, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 133

skóra ikość ale Gość • Poniedziałek [25.11.2019, 14:00:19] • [IP: 37.8.215.**]

Jak mamy rozumieć tych " fachowców" i zaufać im kiedy oni co chwila mówią" JAK GDYBY", " JAK BY", " TAK, TAK". Ten bełkot, ta nowomowa świadczy że to nie są fachowcy, inżynierowie tylko jacyś CELEBRYCI z ĆWIERĆ ELYT warszawsko-telewizyjnych. ŻENADA ! ! !

Gość • Niedziela [24.11.2019, 16:49:42] • [IP: 176.221.122.**]

Mam pomysł dla szanownego redaktora, który uwielbia poruszać się swoim autkiem i tak się martwi o interesy naszych hotelarzy. Zbudować Świnoujście, , piętrowe".Na drugiej kondygnacji puścić ruch w przeciwnym kierunku.dLA TYCH którzy narzekają, że Ś-cie jest za krótkie i nie mogą się rozpędzić. Budować groble w kierunku otwarte Morze. I tyle mam do powiedzenia. ...

Pingu • Niedziela [24.11.2019, 13:50:20] • [IP: 176.221.122.***]

Koncepcja ruchu w mieście? Czy ktokolwiek zastanowił się naprawdę nad całością tego problemu? Po pierwsze - ruch kołowy - nie jest jednym który istnieje w mieście.Połączenie wszystkich rodzajów komunikacji i transportu dopiero może dać kompleksową wizję poruszania się po ograniczonym teren jakim jest wyspa.Czyli ulice które są określane jako priorytetowe w komunikacji samochodowej mają małą, ściśle określoną ilość przejść dla pieszych/ najlepiej, dla bezpieczeństwa, z sygnalizacją świetlną, by mogły w jak najszybszym czasie przepuścić jak najwięcej samochodów.Dziś, na ulicach mamy zachwianie równowagi między pieszymi i samochodami.Tam gdzie powinna być droga jak najszybszego ruchu, wyznacza się 15 przejść dla pieszych. Samochody chcąc przejechać 2 km jadąc zgodnie z przepisami zatrzymują się co kilkanaście metrów.Turysta czy mieszkaniec, KAŻDY musi dojechać na miejsce!Zwalniania ruchu realizuje się w miejscach o zbyt dużej szybkości a nie o zbyt dużym natężeniu!Darmowy transport miejski to jedyna opcja!!

Gość • Wtorek [19.11.2019, 12:07:01] • [IP: 5.173.154.***]

Lata 80-te starczy wrócić do koncepcji rozbudowy ulic Wojska Polskiego Konstytucji -3-go Maja i Grunwaldzkiej. (Koncepcja w zbiorach archiwalnych Urzędu Miasta.) Projekt zakładał ulice jako DWUKIERUNKOWE z pasem rozgraniczającym pasem zieleni. A CO SIĘ ROBI ! Wystarczy oprzeć na wiedzy Miejskich Autorytetów z Panem Prezydentem na czele z wykształcenia i doświadczenia transportowcem. Do przemyślenia !!

Tango • Wtorek [19.11.2019, 08:51:45] • [IP: 37.8.215.***]

Nowa koncepcja Chaosu. Czyli na chaosie też można nieźle zarobić!

Malkontent malkontentów • Poniedziałek [18.11.2019, 18:36:31] • [IP: 176.221.123.***]

Kto zlecił" koncepcję ruchu" firmie Via Vistula? Jak można zlecać co kolwiek firmom które nie mają ZIELONEGO pojęcia o czym kolwiek. Dla mnie to laicy. Trzeba być dobrze walnietym aby zlecać coś firmom nie znający topografi Świnoujścia, potrzeb miasta, mieszkańców czy specyfiki" kurortu". Przedszkolak ze Świnoujścia lepiej zrobiłby" koncepcję ruchu". Wstyd, że takich buraków niekompetentnych mamy w magistracie.

Gość • Poniedziałek [18.11.2019, 16:55:48] • [IP: 37.47.140.**]

TOTALNA KATASTROFA! ALE JAKI PAN, TAKI KRAM... TAKIEGO WYBRALIŚCIE PRZEYDENTA, TO MACIE TAKIE IDIOTYCZNE POMYSŁY!

Gość • Niedziela [17.11.2019, 09:21:05] • [IP: 5.173.129.***]

Proszę władze miasta o usunięcie z Osiedla Zachodniego smrodu z kopciuchów bo nie mogę oddychać. Kopcą nie tylko z kominów domowych ale z przybudówek samowoli gdzie prowadzą działalność tzw." gospodarczą". Widać je gołym okiem z ulicy. A co wlewają na rozpałkę? To co stoi w kanistrach na podwórzu. Też widać. I tak nas truje cichy morderca. Wszystkich, siebie też.

Gość • Sobota [16.11.2019, 11:58:42] • [IP: 95.91.244.**]

Co za idjoci wypisuja takie bzdury jak po co Tunel, a po to by kazdy mogl wygodnie sie poruszac, ten tunel jest dla Polakow. Ja chcecie spokoj to sie z tamtad wyprowadzcie albo zamknijcie granice do Niemiec to bedzie przyjemniej i bedzie mniej Niemcow, bo dziwi mnie, ze oni wam nie przeszkadzaja.!!

Gość • Sobota [16.11.2019, 10:18:47] • [IP: 185.210.39.**]

po co ten tunel, jak z koncepcji wynika, że ilość aut jest zbyt duża w stosunku do powierzchni miasta? nasuwa się pytanie jak rozładować ruch w mieście gdzie ludzie widniejący na zdjęciu wprowadzali koncepcję spowolnienia ruchu w mieście: deptaki, ronda, zmiany kierunków ulicy, elementy spowalniające ruch. I dzisiaj wydali ponad 80 tysięcy żeby się dowiedzieć, że jednak chyba coś nie zagra. Gratuluję i życzę powodzenia z tym problemem, a będzie narastał.

Gość • Sobota [16.11.2019, 08:30:03] • [IP: 176.221.123.***]

Zrobić tak, żeby opłacało się turyście i Niemcowi !! zostawić auto na Warszawie albo na parkingu wielopoziomowym. Za zaparkowanie auta przy ulicy podnieść ceny parkingowe do bardzo wysokich!! Auta z zsw Niewielka opłata roczna abonamentowa.

Gość • Sobota [16.11.2019, 00:23:11] • [IP: 209.95.56.**]

Pomysłodawca jednokierunkowych, powinien na Kasprowicza umieć powiedzieć starszemu kierowcy, którego żona ma duszności, jak najszybciej dojechać do szpitala.

Gość • Sobota [16.11.2019, 00:15:07] • [IP: 146.185.28.**]

Szukam parkingu, nie ma - więc jadę dalej. Droga jednokierunkowa, a jeżdżę dozwolonymi trasami, wolno bo szukając parkingu... Zwiększam tym ilość samochodów w trasie, ruch spowalniam - jest większy hałas, zanieczyszczenie powietrza. Denerwuję się, denerwuję tych, co chcą przejechać szybciej... parkuję w miejscu niedozwolonym, utrudniam ruch... Pomyliłem ulicę, wycofać się nie da, bo jednokierunkowa...

Gość • Piątek [15.11.2019, 17:42:57] • [IP: 176.221.123.***]

85 000 tysięcy!!. Szok.Znowu wydane pieniądze NAS WSZYSTKICH A dla mieszkańców NIC DOBREGO. Przykre!!

Gość • Piątek [15.11.2019, 14:25:13] • [IP: 176.221.122.***]

Gość • Czwartek [14.11.2019, 14:16:07] • [IP: 31.11.128.***] Pewnie po to kupił samochód, żeby nim jeździć... Rozumiem, że sam go nie posiadasz, stąd brak zrozumienia.

JUST ACT 447 • Piątek [15.11.2019, 11:06:09] • [IP: 176.221.122.**]

DLACZEGO WY TAK SKAMLECIE BEZMYŚLNIE I Z NICZEGO PROBLEM ROBICIE? WIADOMO JEST NIE OD DZIŚ, ŻE NASZ KIBUC TO NADMORSKA WIOCHA DOPROWADZONA DO RUINY PRZEZ OSTATNIE TRZYDZIEŚCI LAT. Z UZDROWISKA NAJWYŻSZEJ RANGI ZE ŚWIEŻYM POWIETRZEM, WODĄ I LASAMI ZROBIONO ZASYFIONĄ PRZEMYSŁOWĄ, BETONOWĄ, DZIURĘ DO ZIEM KTÓREJ ROSZCZĄ SOBIE PRAWA KORPORCYJNO-KOLONIALNE BANDY DEGENERATÓW ŻYJĄCYCH Z TEGO CO TUBYLCOM Z ZIEMI UKRADNĄ. WIADOMO JEST, ŻE LATEM DO NADMORSKICH MIEJSCOWOŚCI TURYSTYCZNYCH, A TAKŻE DO BURDELI W ŚWINOUJŚCIU PRZYJEŻDŻAJĄ PRZYBŁĘDY Z POLSKI I Z ZAGRANICY. KAŻDA, POWTARZAM, KAŻDA DZIURA NA WYBRZEŻU LATEM JEST ZAPCHANA POJAZDAMI PRZYBŁĘDÓW I NIGDZIE NIE DA SIĘ NORMALNIE PRZEJECHAĆ. JEŚLI KTOŚ PRZYJEDZIE I ZOBACZY, ŻE TU NIE TYLKO NIE DA SIĘ WJECHAĆ I PRZEJECHAĆ, ALE JEST JEST TAKŻE BETONOWY SYF I KUTA...WA TO WIĘCEJ NIE PRZYJEDZIE, A ULICE STANĄ SIĘ PRZEJEZDNE DLA MIESZKAŃCÓW. WYBIERZCIE SIĘ KIEDYŚ W SEZONIE DO NIEMIEC W STRONĘ PENEMUNDE TO ZOBACZYCIE, ŻE PARĘ KILOMETRÓW JEDZIE SIĘ DWIE GODZINY.

Gość • Piątek [15.11.2019, 10:29:34] • [IP: 62.69.252.**]

Czy ty zawsze musisz wyglądać jak Cork

Gość • Piątek [15.11.2019, 10:16:31] • [IP: 212.14.52.**]

Z tego Urzędu z Wydziału Inwestycji już dawno uciekli wszyscy, którzy znali się na robocie. Zostali pseudospecjaliści bez kwalifikacji i potakiwacze i lewatywy.

Kris • Piątek [15.11.2019, 07:20:03] • [IP: 37.47.170.**]

To skandal! Zabrać oszustom z Krakowa pieniądze i zatrudnić prawdziwych fachowców!!

Gość • Piątek [15.11.2019, 06:03:13] • [IP: 188.146.184.***]

Tunel to największa głupota którą można zrobić w Ś-ciu. Jak powstanie to się przekonacie ale wtedy już będzie za późno.

Gość • Piątek [15.11.2019, 02:00:45] • [IP: 31.11.130.**]

Ten tunel jest potrzebny Świnoujściu jak pryszcz na nosie. W całej Europie na wyspy dociera się dzięki dobrze zorganizowanym przeprawom promowym, co stanowi dodatkową atrakcję turystyczną. Niestety nasze przeprawy są źle zorganizowane, na fatalną przebudowę wyrzucono pieniądze w błoto. Wszystko przez wciąż aktualną bzdurną koncepcję Urzędu Miasta sprzed 20 lat, uznającą całe Świnoujście za miasto przemysłowe. Czas przywrócić dzielnicom Świnoujścia położonym na wyspie Uznam tradycyjny charakter luksusowej miejscowości wypoczynkowej, która nie potrzebuje smogu i korków, a najważniejszym jej przemysłem jest przemysł turystyczny.

Gość • Piątek [15.11.2019, 01:28:44] • [IP: 37.47.142.***]

Z tej koncepcji wynika że tunel jest absolutnie nie potrzebny.Zamiast wydawać grube miliony na coś niepotrzebnego, wystarczyło wybudować kilka wielopoziomowych parkingów na Warszowie, a mieszkańcom lewobrzeża zafundować bezpłatny transport publiczny.

Gość • Piątek [15.11.2019, 00:28:47] • [IP: 176.221.122.*]

Niech Żmur zwraca kasę za paliwo wyjeżdzone naokoło żeby do własnej posesji dojechać!

Gość skóra i kość • Piątek [15.11.2019, 00:20:17] • [IP: 185.210.38.***]

Parkingi wielopoziomowe generują ruch - co za bzdura. Przecież z nich będą korzystać ci co i tak tam mieszkają a poza tym samochód, który zaparkuje a nie szuka to już raczej nie jeździ.

Gość • Czwartek [14.11.2019, 22:46:01] • [IP: 45.128.133.***]

Wpis został usunięty ze względu na złamanie prawa lub regulaminu serwisu przez użytkownika/Admin

Oglądasz 1-25 z 133
■ Rząd chce zabrać miliony uzdrowiskom. Protest samorządowców. Do tej pory środki z opłaty uzdrowiskowej trafiały do budżetów gmin, które mają status uzdrowiska. Dla Kołobrzegu wyrwa w finansach wyniesie 33 mln zł, w Świnoujściu to ok. 18 mln zł. Brak konsultacji krytykował również prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz – Nie wyobrażam sobie, żeby Świnoujście nie było uzdrowiskiem. Wolałbym, żebyśmy o tym dokumencie dyskutowali, kiedy był tworzony – mówił prezydent ■ Z każdym rokiem wzrasta liczba turystów, którzy chcą zatrzymać się w Świnoujściu. Przybywa liczba miejsc noclegowych w apartamentach. Nie wzrasta natomiast w pokojach gościnnych ■ Nożownik szalał po ulicy Kochanowskiego. Prawdopodobnie groził mieszkańcom! ■ Mordor nadciąga! Strefa płatnego parkowania wkroczy do centrum Świnoujścia ■ 14 za, 6 przeciw, jeden z radnych wstrzymał się od głosu. Projekt objęcia centrum miasta strefą płatnego parkowania ■ Jedni z najbardziej znanych w Polsce i na świecie świnoujścian Elżbieta i Krzysztof Nakliccy ofiarami wypadku. Pani Elżbieta nie żyje, jej mąż walczy o życie w szpitalu ■ Olgierd Geblewicz – „Rząd PiS zabierze pieniądze uzdrowiskom” ■ Całoroczna strefa płatnego parkowania lekiem na deficyt miejsc postojowych? 3,90 złotych za pierwszą godzinę postoju, za drugą - 4,60 zł, za trzecią - 5,50 zł. Dziś radni ustalą wielkość strefy płatnego parkowania oraz stawki, które mają w niej obowiązywać ■ Sposób „budowania po świnoujsku” polega na budowaniu nowych obiektów w bezpośrednim sąsiedztwie istniejących domów, niezgodnie z zatwierdzoną dokumentacją, w sposób zakłócający spokój mieszkańców, wywołujących hałas i zanieczyszczenie, uniemożliwiając korzystanie z istniejących domów zgodnie z ich przeznaczeniem – pisze nasza Czytelniczka ■