POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Czwartek [30.01.2020, 10:46:40] • Polska

e-Polak i statystyka – czego dowiedzieliśmy się z raportu GUS

e-Polak potrafi! – to nie tylko hasło naszej kampanii. O tym, że to prawda świadczą też wyniki jednego z najnowszych badań GUS, którym się przyjrzeliśmy.

„Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2015–2019" – to pełen tytuł raportu Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Eksperci chcieli się dowiedzieć, jak Polacy wykorzystują technologie informacyjno-komunikacyjne. Przyjrzeliśmy się wynikom ich badań...

Mamy sukces!

Na pierwszy ogień wzięliśmy oczywiście e-administrację. Zacznijmy od wyjaśnienia, co w badaniu GUS mieści się pod hasłem „korzystanie z e-administracji". To, jak czytamy w raporcie, przeglądanie stron internetowych dotyczących obywatelskich obowiązków i praw, publicznych usług edukacyjnych czy zdrowotnych, a także oficjalnych dokumentów. Tyle definicji, a jak wygląda praktyka?

W najnowszych badaniach (2019 r.) 40,4% Polaków (w wieku od 16 do 74 lat) zadeklarowało, że w ciągu dwunastu miesięcy od badania korzystało z e-administracji. To o niemal 5 punktów procentowych więcej, niż w 2018 r. W porównaniu z - nie tak odległym przecież rokiem 2015 - to wzrost o niemal 14 punktów procentowych!

- To świetny wynik. Badania GUS udowadniają to, co w Ministerstwie Cyfryzacji widzimy na co dzień. Polacy coraz chętniej korzystają z e-administracji. Dowodem na to jest m.in. niespotykany dotąd wzrost liczby nowych profili zaufanych. Już niemal 5 milionów Polaków ma swojego PZta – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Aby zachęcić kolejnych tworzymy nowe, coraz bardziej intuicyjne e-usługi. Uruchomiliśmy portal www.GOV.pl. Znając ten adres zyskujemy łatwy dostęp do wszystkich e-usług – dodaje szef MC.

Dziękujemy Śląsk!

Teraz mała porcja szczegółów. W jakim celu korzystaliśmy online z usług administracji publicznej?

Z badania GUS możemy się dowiedzieć, że niemal jedna czwarta ankietowanych wyszukiwała informacje (2015 – 19,1%). Podobna grupa pobierała urzędowe formularze (2015 – 16,8%), nieco ponad 31% wysyłało już wypełnione formularze (2015 – 15,7%). Tłumacząc to na język laików – korzystali z e-usług.

Najczęściej, z organami administracji publicznej, kontaktowali się online mieszkańcy dużych miast (ponad 55%). Rzadziej robiły to osoby mieszkające na wsi (przeszło 31%) – o 24 punkty procentowe mniej.

A jak to wygląda w poszczególnych województwach? Najaktywniejszymi e-Polakami jak do tej pory są mieszkańcy Śląska – 50,3%. Do e-administracji musimy bardziej przekonywać za to mieszkańców Warmii i Mazur – 31,5% z nich zadeklarowało załatwianie online spraw urzędowych.

- Tworząc nowe e-usługi nie zapominamy ani o tych, którzy mieszkają na wsiach, ani o tych mieszkających w większych miejscowościach. Pamiętamy i o starszych, i o młodszych. To m.in. dlatego prowadzimy kampanię „e-Polak potrafi!", w ramach której nieprzekonanych przekonujemy, że internet skutecznie ułatwia życie. A tych, którzy to wiedzą zachęcamy do załatwiania online kolejnych spraw urzędowych – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Sprawy urzędowe przez internet? e-Polak potrafi – obejrzyj spot.

Jak działamy?

Co najchętniej załatwiamy przez internet? Składamy rozliczenia podatkowe i składamy wnioski o... 500+.

Według danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (stan na koniec września 2019) Polacy złożyli ich niemal 4,4 miliona. Aż dwie trzecie wniosków złożono online. I tu znowu liderem okazuje się Śląsk, gdzie w 2018 r. 40,2% wniosków o to świadczenie, a w 2019 r. – 76,6 %, złożono przez internet. Nieco słabszy, choć nadal dobry, wynik odnotowano w województwach świętokrzyskim i podkarpackim.

Więcej ciekawostek znajdziecie w raporcie GUS.

A teraz garść naszych statystyk:

· Tylko w ubiegłym roku dokładnie 2 114 370 osób założyło sobie profil zaufany. A to oznacza, że w ci±gu 12 miesięcy 2019 roku Polacy założyli tyle profili, co przez niemal... siedem lat. Załóż profil zaufany.

· W 2019 roku dokładnie 160 486 Polaków wniosek o nowy dowód osobisty złożyło przez internet. Najwięcej - 20 289 osób - zrobiło to w marcu, czyli w miesiącu, w którym wdrożyliśmy e-dowód. Złóż online wniosek o nowy dowód osobisty.

· Narodziny dokładnie 45 004 maluchów urodzonych w poprzednim roku rodzice zgłosili bez wychodzenia z domu, korzystając z profilu zaufanego i naszej e-usługi. Zgłoś online urodzenie dziecka.

· Na popularności zyskała też bardzo e-usługa umożliwiająca zameldowanie lub wymeldowanie się. W 2019 roku Polacy skorzystali z niej 63 237 razy. Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy.

· Przez internet możemy także wnioskować o akty stanu cywilnego. Z tej e-usługi Polacy w ubiegłym roku skorzystali 52 882 razy. Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego.

· Kierowcy to jedna z grup, które najchętniej korzystają z naszych cyfrowych usług. Absolutną rekordzistką jest e-usługa umożliwiająca sprawdzenie historii pojazdu. W 2019 roku Polacy skorzystali z niej... 129 859 339 razy! www.historiapojazdu.gov.pl

· Kolejna „ukochana" e-usługa kierowców to możliwość sprawdzenia online liczby punktów karnych. Przez 12 miesięcy 2019 roku Polacy skorzystali z niej dokładnie 535 814 razy. Sprawdź swoje punkty karne.

Sprawdź online swoje punkty karne. e-Polak potrafi! – obejrzyj spot.

- Ubiegły rok był dla nas pod wieloma względami rekordowy. Wprowadziliśmy nowe e-usługi, te istniejące ulepszyliśmy. To tylko wybrane przykłady naszych działań, bo udało nam się naprawdę wiele. Polacy to docenili. Nigdy wcześniej tak chętnie nie korzystali z e-administracji – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – W 2020 roku liczymy na kolejne rekordy – dodaje szef MC.

Wydział Komunikacji
Biuro Ministra
Ministerstwo Cyfryzacji


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Rada Miasta zdecydowała o kontynuacji w roku 2020 programu bezpłatnych szczepień przeciwko grypie ■ Rada Miasta pozytywnie zaopiniowała projekty zmian granic pasa technicznego i pasa technicznego od strony lądu. Projekty mają związek z planami budowy terminala kontenerowego ■ Dotychczasowy Komendant Państwowej Straży Pożarnej w Świnoujściu st.bryg. mgr inż. Andrzej Lipiński kończy służbę. Uroczyste pożegnanie komendanta w związku z przejściem na emeryturę odbędzie się dziś. 28 maja. W pożegnaniu wezmą udział władze miasta ■ Prezydent miasta: "Mimo ograniczeń Świnoujście dysponuje obecnie dużą rezerwą miejsc dla dzieci, zarówno w żłobku jaki przedszkolach" ■ Kilka minut po godzinie 9.00 rozpoczęły się obrady XXXI sesji Rady Miasta. Posiedzenie odbywa się w trybie zdalnym ■ Mężczyzna jadący na rowerze uderzył w bok jadącego samochodu. W tym czasie nie było żadnej wolnej karetki na terenie naszego miasta! Po poszkodowanego przyleciał śmigłowiec LPR. Do groźnego wypadku doszło około godziny 17:30 na ulicy Grunwaldzkiej, na wysokości dawnego Novatora ■ W sezonie letnim 2020 r. każde przedszkole w miesiącach wakacyjnych pełnić będzie dyżur letni. PM nr 9 z powodu zaplanowanej termomodernizacji placówki swój dyżur pełnić będzie w PM nr 7. Liczba miejsc, ze względu na obostrzenia Głównego Inspektora Sanitarnego, jest ograniczona. Szczegółowych informacji udzielają dyrektorzy placówek. Informacje te zostały również zamieszczone na stronach internetowych Przedszkoli Miejskich ■ Od 25 maja: Będzie można prowadzić zajęcia opiekuńczo-wychowawcze w klasach 1-3 szkoły podstawowej, Będzie można prowadzić konsultację z nauczycielami w szkołach dla maturzystów i uczniów 8 klas przede wszystkim z przedmiotów zdawanych na egzaminach ■