POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [17.03.2020, 11:15:02] • Polska

Sprawy urzędowe załatwiaj online. Podpowiadamy, jak to zrobić

Sprawy urzędowe załatwiaj online. Podpowiadamy, jak to zrobić

fot. Organizator

Czy wiecie, że niemal wszystkie sprawy urzędowe możecie załatwić przez internet? Jeśli pierwszy raz słyszycie o takiej możliwości, nie martwcie się – wszystko Wam wytłumaczymy. Zaczynamy?

Możecie na nas liczyć! Nie tylko podpowiemy, jakie sprawy są do załatwienia online, ale i przejdziemy przez nie z Wami krok po kroku. Zaczynamy od podstaw. Dzisiaj dowiecie się, czego potrzebujecie, by korzystać z e-administracji i pod jaki adres się udać... Oczywiście adres internetowy. Startujemy.

Po pierwsze - profil zaufany

Przede wszystkim do załatwiania spraw urzędowych przez internet potrzebujemy profilu zaufanego (PZ). Nie wiecie, co to takiego? To tzw. środek identyfikacji elektronicznej. Brzmi skomplikowanie, prawda? W praktyce to jednak bardzo proste, a co najważniejsze – bardzo pomocne.

- Profil zaufany to zbiór danych o nas samych. W internecie, tak jak podczas osobistej wizyty w urzędzie, musimy udowodnić, że my to my. W sieci nie wylegitymujemy się dowodem osobistym, dlatego właśnie potrzebujemy profilu zaufanego – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Mówiąc inaczej – profil zaufany to nasze elektroniczne dane. Każdy z nas może mieć tylko jeden profil zaufany – jest on przypisany do konkretnego, niepowtarzalnego numeru PESEL. Profil zaufany jest ważny 3 lata. Dlatego jeśli właśnie sobie przypomnieliście, że kiedyś go zakładaliście, sprawdźcie kiedy to było. Jeśli Wasz PZ skończył 3 lata – załóżcie nowy.

Obecnie z profilu zaufanego korzysta ponad 5,5 miliona Polaków. Warto do nich dołączyć.

Jak założyć PZ? Sposoby są dwa. W obecnej sytuacji najlepiej to zrobić korzystając z bankowości elektronicznej. Taką możliwość dają największe polskie banki. Ich listę znajdziecie na stronie www.pz.gov.pl

Drugi sposób na założenie profilu zaufanego to wypełnienie wniosku w internecie, a później potwierdzenie swojego PZ w punkcie potwierdzającym. Takie punkty to m.in. poczty, urzędy gmin czy starostwa. Nie chcemy Was jednak narażać na ryzyko, dlatego - jeśli to możliwe – załóżcie profil przez bankowość elektroniczną. Jeśli nie macie konta, bądźcie cierpliwi – pracujemy nad rozwiązaniem, które umożliwi Wam założenie PZ bez konta w banku i wizyty w punkcie potwierdzającym.

e-Polak potrafi! Michał Czernecki tłumaczy, jak przez internet założyć profil zaufany – obejrzyj instruktaż.

Po drugie - GOV.PL

Jeśli założyliście już profil zaufany i chcecie zacząć załatwiać online sprawy urzędowe, jest tylko jeden adres, pod który powinniście się udać – na stronę www.GOV.pl.

- To portal, który powstał po to, by ułatwiać życie obywatelom. Znajdą tam informacje ze wszystkich ministerstw, ale i wszystkie dostępne e-usługi – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Aby ułatwić wyszukiwanie pogrupowaliśmy je w kategorie. Można też skorzystać z wyszukiwarki. Poruszanie się po portalu jest bardzo intuicyjne, nawet dla osób, które rzadko korzystają z internetu – dodaje szef MC.

A jakie e-usługi (czyli sprawy urzędowe, które można załatwić przez internet) znajdziecie na GOV.PL?

Oto tylko kilka przykładów:

· Wyślij pismo ogólne,
· Zgłoś urodzenie dziecka,
· Uzyskaj dowód osobisty,
· Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK),
· Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące,
· Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego,
· Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę.

W kolejnych dniach krok po kroku wytłumaczymy Wam, jak z nich skorzystać.

Co ważne, każdy kto ma profil zaufany i wejdzie na GOV.pl może też zalogować się do konta Mój GOV (prawy górny róg strony).

To miejsce, w którym znajdziemy nie tylko wszystkie swoje dane, dostęp do e-usług, ale i... nową skrzynkę służącą do wymiany korespondencji z urzędami. Dzięki Mój GOV, aby wysłać pismo do urzędu nie musimy wchodzić na platformę ePUAP!

- Dzięki internetowi, niezależnie od sytuacji w jakiej się znaleźliśmy, urzędy są dla nas otwarte 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Korzystanie z e-administracji nie jest trudne – przekonuje minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Warto dobrze wykorzystać czas w domu, np. załatwiając urzędowe zaległości – dodaje szef MC.

Więcej informacji na www.GOV.PL

Wydział Komunikacji
Ministerstwo Cyfryzacji


Działajmy razem przeciwko koronawirusowi!

Przez najbliższy czas musimy zrobić wszystko, aby zapobiec szybkiemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Polsce. Stąd szerokie działania rządu – takie jak zawieszenie zajęć w szkołach, przedszkolach, żłobkach i na uczelniach. Odwołanie imprez masowych. Jest to możliwe dzięki specustawie w sprawie przeciwdziałania koronawirusowi.

Wiele jednak zależy od Ciebie!

• Unikaj skupisk ludzkich, jeśli możesz – udaj się na pracę zdalną.
• Myj często ręce, nie dotykaj bez potrzeby twarzy.
• Zwracaj uwagę innym na właściwe zachowania!

Wszystkie niezbędne i wiarygodne informacje można znaleźć na: gov.pl/koronawirus.

Jeśli masz objawy towarzyszące koronawirusowi, zadzwoń do najbliższej stacji sanitarno-epidemiologicznej lub na infolinię NFZ pod: 800 190 590.

Wydział Komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Informujemy, że organizowana przy targowisku miejskim (ul. Kołłątaja) impreza plenerowa "Pchli Targ", zaplanowana na 4. i 25. kwietnia br się nie odbędzie ■
■ Dzienny raport o koronawirusie w woj. zachodniopomorskim stan na dzień: 31.03.2020 67 liczba osób z potwierdzonym zakażeniem koronawirusem SARS-CoV-2(COVID-19) ■ Świnoujście: Zestawienie zakażeń koronawirusem SARS-CoV-2 stan na dzień 31.03.2020, godz. 18:00 liczba potwierdzonych zakażeń wirusem SARS-CoV-2 w m. Świnoujście: 0 liczba osób objętych kwarantanną w m. Świnoujście: 73 liczba osób pod nadzorem epidemiologicznym w m. Świnoujście: 20 ■ Od 27 marca 2020 r. 14-dniową obowiązkową kwarantanną objęte będą również osoby przekraczające granice, na co dzień pracujące w państwie sąsiednim ■ XXVIII sesja RM odwołana. Szanowni Państwo, uprzejmie zawiadamiam, że w związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną w kraju i kolejnymi obostrzeniami w świetle Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 24 marca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz. U. z 2020 r. poz. 522), odwołuję XXVIII sesję Rady Miasta Świnoujście, która zaplanowana była na dzień 26 marca 2020 r. Z poważaniem Przewodnicząca Rady Miasta Elżbieta Jabłońska ■