Tunel radykalnie skróciłby Czechom podróż nad morze. Miał zaczynać się w Czeskich Budziejowicach, iść pod Austrią i kończyć się w mieście portowym Koper w dzisiejszej Słowenii. Wykopana ziemia miała zostać wyrzucona do morza i utworzyłaby czechosłowacką wyspę - Adriaport.
Projekt przewidywał, że turyści i towary eksportowe docierałyby nad Adriatyk szybką koleją w ciągu zaledwie dwóch godzin! Ale plany z 1975 roku, proponowane przez profesora Karela Zlabeka, nigdy nie zostały wprowadzone w życie.
Nie znaczy to, że były całkowicie nierealne. - Ludzie, którzy to zaprojektowali myśleli bardzo realistycznie - uważa Jiri Svoboda, ekspert od budowy tuneli z Pragaprojekt. Zabrakło tylko kilku odpowiedzi na kluczowe pytania.
Pomijając kwestię kosztów, trudno przypuszczać, by Austriacy pozwolili komunistycznym władzom Czechosłowacji na budowę tunelu. - To był utopijny plan w warunkach tamtej sytuacji politycznej, ale pod względem "realności" już taki nie był. Wystarczy spojrzeć na obecną sytuację w Szwajcarii - dodaje Svoboda. Budowa tunelu zajęłaby "tylko" 30 lat.