iswinoujscie.pl • Piątek [12.03.2010, 14:23:56] • Świnoujście
Samolotem do Świnoujścia

fot. google.pl
Od 1 maja 2010 roku Air Berlin, druga co do wielkości linia lotnicza w Niemczech, uruchamia w każdą sobotę bezpośrednie loty z Dortmundu, Düsseldorfu, Norymbergi i Stuttgartu na wyspę Uznam. Czas przelotu wyniesie od 75 do 100 minut, a na trasach pojawią się nowoczesne samoloty turbośmigłowe typu Q400 firmy Bombardier dysponujące
76 miejscami pasażerskimi.
Również od maja, jeden z najstarszych przewoźników lotniczych w Niemczech, Spółka Ostfriesische Lufttransport GmbH - OLT w każdą sobotę, oferować będzie bezpośrednie loty samolotami regionalnymi typu Saab 2000 z Bremy, Kolonii i Frankfurtu, a od czerwca z Zurychu. Dodatkowo w niedziele sierpnia i września wykonywane będą rejsy z Monachium.

fot. Wojtek Basałygo
Port lotniczy Heringsdorf, to jedno z najstarszych lotnisk w Niemczech, znajduje się ok.10 km od centrum Świnoujścia. Jego historia rozpoczęła się jeszcze przed I wojną światową, następnie, w 1919 roku powstał projekt lotniska dla Świnoujścia, opracowany przez Sablatnig-Flugzeugbau GmbH. Oficjalne otwarcie nastąpiło w 1925 r. W ostatnich latach II wojny światowej lotnisko rozbudowano, aby mogły korzystać z niego niemieckie bombowce dalekiego zasięgu. Po wojnie stacjonowały tam wojska radzieckie. Podczas okresu zimnej wojny regionalne lotnisko zyskało budynek terminalu, oraz przedłużenie asfaltobetonowego pasa startowego do długości ponad 2,3 km i szerokości 35 metrów.
Po upadku muru berlińskiego zainstalowany został nowy system oświetlenia. Od drugiej połowy lat 90 odbywały się z niego loty sezonowe do największych miast Niemiec i czarterowe m in. do Tunezji, Stambułu i Antalya samolotami Airbus A320 i MD 88. Liczba pasażerów w 2005 r. osiągnęła ilość 30 754 osób. W niedalekiej przyszłości planowane jest przedłużenie linii Uznamskiej kolei uzdrowiskowej UBB ze Świnoujścia do lotniska Heringsdorf.
Obecnie zaplanowane są loty sezonowe tylko do Niemiec i Szwajcarii, jednak bliskość Świnoujścia, jako nadmorskiego kurortu, odwiedzanego corocznie przez kilkaset tysięcy turystów z kraju i zagranicy, może wkrótce przyciągnąć operatorów tanich linii lotniczych. Przeprowadzenie takiej inwestycji wymaga jednak współpracy i zaangażowania ze strony samorządów a szczególnie lokalnych urzędników.
Pomysł obsługiwania polskich pasażerów na niemieckich lotniskach nie jest nowy. Tak było w niemieckiej gminie Neuhardenberg, zlokalizowanej ok. 20 km od granicy z Polską i 60 km od Gorzowa Wielkopolskiego.
Irlandzki przewoźnik Ryanair chciał tam zainwestować w dawne enerdowskie lotnisko rządowe. Miało obsługiwać loty do Skandynawii i Europy Wschodniej. Dzięki ogromnej pracy i zaangażowaniu lokalnego samorządu oraz kampanii "Pro Flughafen Neuhardenberg" prowadzonej pod patronatem:
Burmistrza Mario Eska, członka Parlamentu Europejskiego Wolfganga Heinze oraz radnych gminy, uruchomiono na krótko połączenie rejsowe do Krakowa. Jednak plan modernizacji portu lotniczego Berlin-Schönefeld i związane z nim zyski, osiągane z wysokich opłat lotniskowych skłoniły rząd Brandenburgii do zahamowania planów rewitalizacji lotniska w Neuhardenberg jako zbyt konkurencyjnego dla rozbudowywanego Schönefeldu.

fot. flughafen-heringsdorf.de
W naszym samorządzie, temat rozwoju portu lotniczego Herringsdorf i związanych z nim szans dla Świnoujścia, pojawił się tylko raz, za sprawą interpelacji radnego Marcina Mireńskiego podczas obrad sesji Rady Miasta w listopadzie 2007 roku. Obecny Prezydent Miasta wyraził wówczas przekonanie: "że w ramach porozumienia podpisanego z gminą Heringsdorf, temat ten będzie przedmiotem zainteresowania powołanych zespołów".