iswinoujscie.pl • Środa [11.05.2011, 21:52:28] • Świnoujście

Sztuka Książki

Sztuka Książki

fot. Andrzej Pawełczyk

W tym jak tworzy Hans Jurgen Seliger, berliński artysta, którego obiekty artystyczne w formie książek będziemy mogli obejrzeć w galerii przy ulicy Wojska Polskiego, zauważymy fragmenty wydarzeń, które zapoczątkowały sztukę współczesną. Sztuka Książki , jak ogólnie można określić to czym się Seliger zajmuje, pojawiła się w dadaizmie jako celowy eksperyment formą czcionki która stopniowo uwalniana była od swojego semantycznego znaczenia. Choć pokrewny, konstruktywizm, w rewolucyjnych plakatach, używał litery jako formy i treści zarazem. XIX i wcześniejszy sposób interpretacji znaku to kaligram, czyli forma zapisu plastycznie wyrażająca jego treść. Jednak dopiero XX wieczna poezja konkretna wyizolowała słowo z kontekstu językowego. W poezji konkretnej „forma jest zdeterminowana treścią a treść formą”. W zasadzie jest to obszar sztuki konceptualnej i jeżeli chcecie państwo samodzielnie przekonać się o celowości traktowania elementu słowa jako autonomicznego dzieła sztuki, zapraszamy na wystawę 14 maja o godzinie 18.

Na wystawie Hans Jurgen Seliger interesująco pokaże wiersze Wisławy Szymborskiej, które dzięki twórczej i plastycznej interpretacji zobaczymy w nowym kontekście. Forma książki przez swoją schematyczność prowokuje do formalnych eksperymentów. Barwna plama, antropomorfizacja kształtu dobrze oddaje miękki ton kobiecych wierszy poetki. Paul Celan to inny twórca , odmienny krąg wrażliwości która poprzez swoją intensywność staje się piętnem a nie darem. Utwory Celna są tak intensywne i nasycone znaczeniami, że już w pierwszym zapisie mogą być autonomicznym znakiem. To treść o takiej sile, że zabiegi formalne dotyczące jego wierszy muszą wykroczyć poza poezję konkretną. Czy Hansowi Jurgenowi Seligerowi udała się ta przemiana, musicie ocenić państwo sami.

Sztuka Książki

fot. Andrzej Pawełczyk

Przełom XX i XXI wieku to proces nieuchronnej digitalizacji treści, która powoli gubi smak, zapach i ciężar tradycyjnej lektury. Dlatego tak istotnym jest kontynuowanie tradycji słowa drukowanego, poprzez jego artystyczny zapis. Twórczość Hansa Jurgena spełnia ten imperatyw, co szczególnie cenne jest w naszym interiorze z postkulturą o smaku darmowego piwa i promenadowej biesiady stołecznych celebrytów.
Postkultura w której „składnia pozbawiona jest urody koniunktywu” ma wrażliwość cepu, warto więc w ucieczce przed nim zajrzeć na drugą stronę lustra. Do czego serdecznie państwa zapraszam.

Andrzej Pawełczyk.

Źródło: https://www.iswinoujscie.pl/artykuly/18046/