iswinoujscie.pl • Poniedziałek [27.08.2012, 20:08:51] • Świnoujście

Żmuda – Trzebiatowska: Ocena dokumentacji dotyczącej stałej przeprawy jest kiepska. Zobacz film!

Żmuda – Trzebiatowska: Ocena dokumentacji dotyczącej stałej przeprawy jest kiepska. Zobacz film!

fot. Sławomir Ryfczyński

W ubiegłym tygodniu w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się spotkanie w sprawie społeczno ekonomicznej analizy wariantów poprawy połączenia komunikacyjnego między wyspami Uznam i Wolin. To jeden z wielu dokumentów niezbędnych do otrzymania unijnego dofinansowania na budowę stałej przeprawy. W spotkaniu uczestniczyła Poseł na Sejm Ewa Żmuda-Trzebiatowska, która w poniedziałek na specjalnie zwołanej konferencji prasowej, tłumaczyła dziennikarzom, że specjaliści z JASPERS mieli wiele zarzutów do przygotowanej dokumentacji.



Poseł Ewa Żmuda Trzebiatowska obawia się, że samorząd Świnoujścia nie zdąży prawidłowo przygotować niezbędną dokumentację. Wśród niej jest społeczno ekonomiczna analiza wariantów poprawy połączenia komunikacyjnego między wyspami Uznam i Wolin. Jego treść została przedstawiona do zaopiniowania tydzień temu, podczas spotkania w Ministerstwie Infrastruktury, w którym uczestniczyli oprócz pracowników ministerstwa także przedstawiciele Jaspers, GDDKiA, Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.

Żmuda – Trzebiatowska: Ocena dokumentacji dotyczącej stałej przeprawy jest kiepska. Zobacz film!

fot. Sławomir Ryfczyński

Przedstawiciele JASPERS zarzucili pochopność w wyborze wariantów (przyp. red. stałej przeprawy). Skrytykowano także brak spójności w wizji rozwoju miasta – mówi Ewa Żmuda Trzebiatowska. - Urzędnicy po raz kolejny nie stanęli na wysokości zadania – podsumowuje.
Robert Karelus z urzędu miejskiego stanowczo protestuje i odpiera zarzuty posłanki.

Żmuda – Trzebiatowska: Ocena dokumentacji dotyczącej stałej przeprawy jest kiepska. Zobacz film!

fot. Sławomir Ryfczyński

Pani Poseł powinna już wiedzieć, że miasto posiadało i posiada podstawowe dokumenty niezbędne do rozpoczęcia inwestycji budowy tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin – tłumaczy Robert Karelus.

Świnoujście posiada zatwierdzone w kwietniu 2009 roku przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych GDDKiA i wykonane za kwotę 1.189.000 złotych, przez konsorcjum firm Damart s.c. Szczecin, Pont-Projekt sp. z o.o. Gdańsk i Kontrakt sp. z o.o. Gdańsk, studium techniczno – ekonomiczno - środowiskowe, zawierające studium wykonalności tunelu.
W dniu 1 czerwca 2010 roku uzyskaliśmy na jego podstawie, od Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy stałego połączenia – mówi Robert Karelus.

W marcu 2011 roku w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się spotkanie, w którym udział wzięli przedstawiciele inicjatywy europejskiej Jaspers. Dotyczyło ono przedstawienia oczekiwań Jaspers, co do przeprowadzenia ponownej społeczno ekonomicznej analizy wariantów poprawy połączenia komunikacyjnego między wyspami Uznam i Wolin.

Mimo, iż tworzenie kolejnych dokumentów i wydatkowanie publicznych środków tak naprawdę wydawało się bezcelowym, ogłosiliśmy przetarg i w marcu 2012 roku podpisaliśmy umowę z konsorcjum firm DHV Polska oraz DS Consulting na wykonanie raportu za kwotę 154 tysięcy złotych – tłumaczy Robert Karelus.

W ubiegłym tygodniu w Monisterstwie Infrastruktury odbyło się spotkanie w którym uczestniczyła Poseł Ewa Żmuda Trzebiatowska, a także zastępca prezydenta Barbara Michalska.

Przedstawiciele Jaspers prosili o poszerzenie niektórych analiz i opinii w poszczególnych punktach dotyczących wariantów realizacji inwestycji czy jej aspektów środowiskowych, technicznych i ruchowych.Zostały one przez firmę opracowującą raport przyjęte i będą konsultowane już bezpośrednio z zainteresowanymi – przyznaje Robert Karelus.

Budowa stałej przeprawy pod Świną ponownie trafiła na listę podstawową projektów kluczowych. Szansa na wybudowanie tunelu w najbliższych latach jest coraz bliżej.

Źródło: https://www.iswinoujscie.pl/artykuly/23516/