iswinoujscie.pl • Czwartek [06.09.2012, 08:09:31] • Świnoujście

Jak kopać?

Jak kopać?

fot. Sławomir Ryfczyński

Kiedy zaczną kopać wspólnie, będziemy mieli jeden tunel, gdy na przeciwnych brzegach kanału, uzyskamy dwa równoległe połączenia. To jedyne co pozostało Januszowi Żmurkiewiczowi i Barbarze Michalskiej gdy podsumujemy ich starania o stałe połączenie dla Świnoujścia. Jeśli jednak łopatą posługują się tak, jak pracują w urzędzie, to zapomnijmy o tunelu. Ta dwójka urzędników udowadnia jak międzynarodowy wymiar inwestycji można sprowadzić do poziomu prowincjonalnego chciejstwa, które uniemożliwia budowę stałej przeprawy.

Żeby Komisja Europejska mogła zaakceptować projekt tunelu pod Świną potrzeba byśmy przestali rozmawiać o nim tak jak obecnie robią to nasi, niestety, przedstawiciele na oficjalnych spotkaniach. „Drążenie” dziury w brzuchu europejczyków by wybudowali potężny tunel drogowy wyłącznie dla 40-tysięcznego Świnoujścia to prowincjonalne myślenie i czysta utopia w stylu inżynier Michalskiej. W czasie ostatniej sesji żaliła się radnym jak to ciężko rozmawia się z instytucjami opiniującymi nasz projekt i, że nie mamy dostatecznych argumentów by ich przekonać o konieczności rozpoczęcia inwestycji.

Słuchaliśmy dokładnie sprawozdania jakie złożyła radnym w czasie ostatniej sierpniowej sesji i odnosimy nieodparte wrażenie, że pozostało nam tylko kupienie łopat dla Żmurkiewicza i jego zastępcy. Pani prezydent narzeka na wciąż nowe oczekiwania przedstawicieli Jaspersa. Ostatnio w Warszawie zaskoczyło ją, że domagają się informacji na temat oddziaływania transgranicznego przeprawy i informacji czy w tej sprawie rozmawialiśmy z sąsiadami z niemieckiej części.

Bo z tunelu w Świnoujściu nie będą korzystać tylko mieszkańcy w drodze do pracy w porcie, stoczni, czy w drodze na wakacje. To trasa, którą w przyszłości wezmą pod uwagę przewoźnicy z Niemiec, szlak, przez który pojadą kierowcy ze Skandynawii, który da połączenie nie tylko do portu w Świnoujściu lecz również w kierunku Gdańska. Mamy też kłopot z ilością samochodów przeprawiających się codziennie przez Świnę. Statystyki wykazują, że w ciągu doby w Świnoujściu przeprawia się ok. 10 tysięcy pojazdów na dobę podczas gdy Jaspers opiniuje wnioski rozpoczynające się od 40 tysięcy. Sądzimy jednak, że bez trudności moglibyśmy wykazać jak wybudowanie tunelu w Świnoujściu wpłynęłoby na zwiększenie ruchu zwłaszcza tranzytowego. Wielu argumentów mogą nam w tej materii dostarczyć nasi zachodni sąsiedzi. Ale trzeba umieć ich o to spytać i dodatkowo wysłuchać, a tych umiejętności zarówno Żmurkiewiczowi jak i Michalskiej brakuje.

Z dotychczasowych starań o stałe połączenie wynika że jeśli o tunel ubiegać się będzie wspomniana dwójka, to o stałym połączeniu przez Świnę możemy zapomnieć.

Źródło: https://www.iswinoujscie.pl/artykuly/23618/