iswinoujscie.pl • Piątek [11.10.2013, 20:52:39] • Świnoujście

Część radnych mówi Karuzeli „nie”

Część radnych mówi Karuzeli „nie”

fot. Sławomir Ryfczyński

Odezwa napisana przez twórców Karuzeli Cooltury wielu mieszkańców naszego miasta mogła wprawić w osłupienie. Dokument jednak jest i czeka na podpisy naszych radnych. Czy podpiszą?

Twórcy Karuzeli Cooltury w stworzonej przez siebie odezwie sami… pochwalili swoją imprezę. Liczą, że podpiszą się pod tym radni. To by oznaczało poparcie pomysłu, by w przyszłym roku trzydniową rozrywkę sfinansować z pieniędzy, jakie miasto dostanie z gazoportu. Pytamy radnych, co oni na to?

Pod taką treścią odezwy nie się podpiszemy - zapowiadają Sławomir Nowicki i Andrzej Szczodry, radni Grupy Morskiej-Cała Naprzód. - Choć niektóre wątki zawarte w odezwie są godne uwagi i zastosowania (np. zwiększenie budżetu Miasta na promocję turystyczną i wizerunek Miasta poprzez dofinansowanie i organizację znaczących wydarzeń kulturalnych i eventów - już funkcjonujących (np. FAMA) jak i nowych. Miasto potrzebuje również nowoczesnych obiektów służących organizacji takich imprez (np. hala widowiskowo-sportowa, Forum Kurortu przy promenadzie, hala wystawiennicza na Basenie Północnym, itp). Imprezy organizowane przez Miasto powinny być otwarte na różne środowiska i grupy odbiorców. Konieczne jest znalezienie pomysłu na ciekawą imprezę na prawobrzeżu. Przy organizacji takich imprez Miasto w większym stopniu powinno wykorzystywać potencjał lokalnych artystów. Od Prezydenta Miasta oczekujemy projektu budżetu na rok 2014 ale również prognozy finansowej na lata kolejne, które określą realny poziom finansowania tych przedsięwzięć.
Odezwy nie poprze też radny Zenon Gudzowski z komitetu „Czas na zmiany”.

- Nie podpiszę się pod tym listem – zapowiada wiceprzewodniczący rady miasta - forma (pomijając treść) tego listu jest bezprzedmiotowa...

Co na odezwę radni z PO i SLD? Na razie nie dostaliśmy od nich odpowiedzi.

Oto tekst odezwy, autorstwa organizatorów Karuzeli (Fundacji Centrum Twórczości Narodowej), którą mieliby podpisać radni:

„Jako przedstawiciele Miasta Świnoujście w kontekście debaty o przyszłości Karuzeli Cooltury w Świnoujściu, postawiliśmy szersze pytanie: czego Świnoujście potrzebuje by wzrastać? Jak stać się najlepszym kurortem polskiego wybrzeża? Odpowiadamy: obok tunelu potrzebujemy eksplozji kultury, bo we współczesnym świecie można wyróżnić się innowacyjnością i jakością, których źródłem są kapitały społeczne – spójność, zaufanie, wiedza i kreatywność.

Miasto potrzebuje nowego otwarcia, zaradnych idealistów, którzy potrafią sprostać wyzwaniom współczesnego świata. Warto pójść przykładem dynamicznie rozwijających się miast, które inwestując w 50-60 niebanalnych festiwali rocznie robią na tym świetny biznes.

Nakłady na festiwale - tak jak na edukację i wychowanie dziecka – bywają wysokie, ale tysiące przyciągniętych turystów wydają kwoty, które zwrócą poniesione koszty z nawiązką. Bez inwestycji w kulturę Polska pozostanie zagłębiem kartofli i węgla, niskomarżowej produkcji, rozwoju opartego na ilości, a nie jakości pracy.

Otwartość, różnorodność, ciekawość świata, radość i spontaniczność, to główne cechy z którymi chcemy utożsamiać Świnoujście i Pomorze Zachodnie. Słowo „kultura” kojarzone wąsko z teatrem, koncertem, sztuką, przenosimy na prawie wszystkie aktywności naszego życia: od tego co i w jaki sposób jemy, do odkryć naukowych, które zmieniają nasze życie na lepsze.

Rekomendujemy powołanie w Świnoujściu kilkunastu nowych festiwali oraz akcji społecznych, kulturalnych, naukowych, które będą odbywać się przez cały rok, a w budżecie miasta na „przemysł kreatywny” powinniśmy przeznaczać sukcesywnie w latach 2014-2019 ok. 3% budżetu Miasta. Da nam to co roku wartość 12-15. mln zł. Podatek z „Gazoportu” naszą wizję uczyni realną.

Rekomendujemy, by wspólnie z Fundacją CTN, wybitnymi twórcami i osobowościami oraz przedstawicielami lokalnej społeczności, powołać zespół doradczy, które opracuje nową wizję tego, jak skorzystać z kultury dla rozwoju Świnoujścia i dobra mieszkańców, w tym w szczególności młodzieży.

Co zaś dotyczy Karuzeli Cooltury - niech trwa i rozwija kierunek międzynarodowy. Jeśli mniejsze Międzyzdroje stać na „Festiwal gwiazd” z kwotą 900 tys. to 1,3 mln. dla Karuzeli Cooltury wydaje się kwotą adekwatną. Karuzela Cooltury stała się więcej niż tylko festiwalem, symbolizuje życiową postawę otwartości na innych. Jest rewolucyjna, bo wpływa na zmianę sposobu myślenia. Możemy ze sobą dyskutować, nie zgadzać się, ale i nadal wspólnie świetnie się bawić. Liczymy, że „Karuzela Cooltury” na długie lata będzie promocyjną marką Świnoujścia, która buduje naszą dumę poprzez jakość programową oraz wydźwięk ogólnopolski i międzynarodowy”.

Źródło: https://www.iswinoujscie.pl/artykuly/28853/