iswinoujscie.pl • Środa [11.12.2013, 20:19:24] • Świnoujście
„Impulsy” już od czwartku na Zachodniopomorskich torach

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego( fot. Urząd Marszałkowski
)
Jutro, 12 grudnia, na szczecińskim dworcu marszałek województwa Olgierd Geblewicz odbierze 3 nowe elektryczne zespoły trakcyjne serii ED78 "Impuls", których producentem i dostawcą jest nowosądecki NEWAG. Te nowoczesne pociągi elektryczne każdy chętny będzie mógł zobaczyć od środka - przed odjazdem w trasę 2 Impulsy stojące przy peronie 2 zostaną o godz. 10 otwarte dla zwiedzających. Nowoczesne składy mają obsługiwać m.in. podróżnych na trasie do Świnoujścia.
O godzinie 12:35 pierwszy z pociągów wyruszy w swój pierwszy rozkładowy kurs jako pociąg Regio nr 98122 do Słupska przez Koszalin i powróci stamtąd jako pociąg nr 89127 - odjazd ze Słupska o godz. 17:12. Drugi Impuls w swoją pierwszą trasę wyruszy ze Szczecina Głównego o godzinie 13:21 jako pociąg Regio nr 88328 do Świnoujścia, a stamtąd w drogę powrotną do Szczecina wyjedzie o godzinie 15:39 jako pociąg nr 88431.
Impulsy zostały zakupione z myślą o obsłudze dwóch połączeń międzyregionalnych: Świnoujście - Szczecin - Poznań i Szczecin - Koszalin - Słupsk, a ich zakup został w 70% dofinansowany ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Pociągi wyposażone w nowoczesny napęd elektryczny (4 silniki asynchroniczne prądu przemiennego o łącznej mocy 2MW na każdy pojazd) osiągające wysokie przyspieszenie i maksymalną prędkość eksploatacyjną 160 km/h - podczas jazd próbnych na Centralnej Magistrali Kolejowej (linia z Warszawy do Krakowa i Katowic) pociąg tego typu osiągnął prędkość 211 km/h.
Składy „Impuls”Wyposażone są w 208 wygodnych miejsc siedzących, dwie toalety (w tym jedną przystosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych i dodatkowo wyposażoną w przewijak dla niemowląt), klimatyzację przedziału pasażerskiego oraz kabin sterowniczych. Województwo Zachodniopomorskie z firmą Newag Nowy Sącz zawarło umowę na zakup łącznie 12 pojazdów tego typu. Ich dostawy będą się odbywać sukcesywnie - średnio jeden pociąg co drugi miesiąc i zakończą się w maju 2015 roku.