iswinoujscie.pl • Niedziela [22.12.2013, 09:01:49] • Świnoujście

Minister Bieńkowska dostała film o problemach Świnoujścia. Ciekawe, czy go obejrzy

Minister Bieńkowska dostała film o problemach Świnoujścia. Ciekawe, czy go obejrzy

fot. Sławomir Ryfczyński

Na prośbę ministerstwa, miasto przeprowadza analizę modelu finansowania budowy tunelu. Inwestycja mogłaby być realizowana w oparciu o partnerstwo publiczno- prywatne. Ale pod uwagę jest też brany kredyt, który byłby spłacany z podatku od Polskiego LNG i dotacji na utrzymanie promów. Analiza obejmuje też wprowadzenie ewentualnych opłat za przejazd tunelem.

- Poprawił się chyba w końcu klimat polityczny dla realizacji tego przedsięwzięcia - cieszy się prezydencki rzecznik Robert Karelus.- Poparcie dla budowy tunelu deklarują politycy różnych opcji: m.in. posłowie Grzegorz Napieralski i Stanisław Wziątek, europoseł Bogusław Liberadzki z SLD oraz Joachim Brudziński i Leszek Dobrzyński z PiS. Szczególnie cieszy nas obecne podejście polityków PO, przede wszystkim zdecydowanej większości posłów naszego regionu, w tym przewodniczącego zachodniopomorskiego zespołu parlamentarnego Arkadiusza Litwińskiego, który bardzo zaangażował się w lobbing na rzecz budowy tunelu, jak również marszałka Olgierda Geblewicza, deklarującego, że w razie potrzeby wesprze, w miarę możliwości, inwestycję ze środków, którymi dysponuje województwo. Obaj panowie przygotowali i aktywnie uczestniczyli w ostatnich spotkaniach w ówczesnym ministerstwie transportu, budownictwa i gospodarki morskiej na temat budowy stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin.

Decyzja o finansowaniu stałego połączenia zapadnie w Warszawie. Nie jest tajemnicą, że ci, którzy mają ją podjąć, nie zawsze do końca się orientują, jaki problem komunikacyjny ma Świnoujście.

- Staramy się szczegółowo przedstawiać zatem ciężkie realia funkcjonowania przepraw promowych – twierdzi rzecznik Janusza Żzmurkiewicza.

To już ostatni dzwonek, by zrealizować tę inwestycję.

- Po pierwsze, nie wyobrażamy sobie, by Świnoujście było w stanie do 2021 roku funkcjonować bez stałej przeprawy - mówi Robert Karelus.- Po drugie, w kolejnej unijnej perspektywie finansowej, prawdopodobnie nie będzie już środków pomocowych z UE na tego rodzaju inwestycje, a budżet miasta nie jest i nie będzie w stanie samodzielnie udźwignąć budowy stałego połączenia. Stąd bierze się nasza desperacja w walce o to największe od ponad 60. lat marzenie Świnoujścia. Podczas ostatniego spotkania w ministerstwie prezydent zadeklarował, że jesteśmy w stanie partycypować w kosztach finansowania tej inwestycji. Z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko musiałoby w związku z tym zostać wydatkowane około 500 mln złotych. Kwestia jest w tym, że lista kluczowych projektów na okres unijnej perspektywy 2014-20 jest już praktycznie zamknięta choć możliwe są na niej retusze, na które jest niewiele czasu. Ale mamy nadzieję, że owe 500 mln złotych będzie właśnie takim działaniem, na który rząd wyrazi zgodę.

Rzecznik przyznaje, że wkład własny Świnoujścia w budowę tunelu odbędzie się kosztem wielu wyrzeczeń, związanych z odstąpieniem od części inwestycji w obiekty oświatowe, kulturalne i sportowe.

Aktualnie, na prośbę ministerstwa, miasto przeprowadza wszechstronną analizę modelu finansowania budowy stałego połączenia. Rozpatrywane są warianty w oparciu o partnerstwo publiczno- prywatne; kredyt, który byłby spłacany z podatku, który będziemy otrzymywać od Polskiego LNG i dotacji na utrzymanie promów, a także warianty z tunelem płatnym i bezpłatnym. Analiza zostanie przedstawiona w nowo powstałym ministerstwie infrastruktury i rozwoju na początku przyszłego roku.

- Nie ukrywamy, że liczymy na dobrą wolę pani premier Elżbiety Bieńkowskiej, która zna problemy świnoujskich przepraw, z bezpośrednich spotkań z prezydentem Januszem Żmurkiewiczem, któremu tylko w tym roku wręczała nagrody w dwóch prestiżowych rankingach - na najbardziej innowacyjne miasto w Polsce i za realizację transgranicznej promenady łączącej cesarskie uzdrowiska po polskiej i niemieckiej części wyspy Uznam – mówi Robert Karelus..

Podczas ostatniego spotkania prezydent wręczył pani premier film o problemach Świnoujścia związanych z brakiem stałego połączenia. Miejmy nadzieję, że minister Bieńkowska go obejrzy.

Dotychczasowe starania władz, by zdobyć pieniądze na tunel, się nie powiodły. Pytamy więc, czy – jeśli i tym razem nie wypali - władze zdecydują się na budowę (tańszego od tunelu) mostu.

- Jeżeli są politycy , którzy mówią o moście to raczej tacy, którzy nie końca zapoznali się z aktualnymi uwarunkowaniami techniczno ekonomiczno środowiskowymi stwierdzającymi, iż najbardziej optymalnym rozwiązaniem stałego połączenia byłby tunel realizowany metodą wierconą – mówi rzecznik.- Te opinie potwierdzają także między innymi Urząd Morski, Marynarka Wojenna.

Źródło: https://www.iswinoujscie.pl/artykuly/29772/