Według danych z magistratu, od 2006 roku liczba sklepów w Świnoujściu utrzymuje się na tym samym poziomie. Według danych Urzędu Statystycznego w roku 2012 działało u nas 786 drobnych sklepów różnych branż. Najwięcej spożywczych (188), wielobranżowych (145) oraz z odzieżą (107).
- Podobna struktura sklepów w sieci handlowej jest także w innych miastach kraju - mówi rzecznik prezydenta Robert Karelus.- Zwykle ilościowo dominują właśnie placówki spożywcze, wielobranżowe i odzieżowe. Dobrym prognostykiem jest fakt, że wzrosło zatrudnienie w sklepach zatrudniających powyżej 9 osób - z 551 w roku 2005 do 600 w roku 2012. W tym samym czasie w mieście przybyło sklepów wielkopowierzchniowych, które jak pokazują dane statystyczne, nie wpłynęły negatywnie na ilość mniejszych sklepów.
W Świnoujściu na 1000 mieszkańców przypada 19,3 sklepów. Podobnie jest w innych miastach tej wielkości. Ale okazuje się, że mamy lepiej niż w Szczecinie, gdzie współczynnik ten wynosi 11, 9 sklepów na 1000 mieszkańców ( w Gdańsku: analogicznie 11,1 sklepów na 1000 mieszkańców oraz Łodzi - 11,8 ).
W mieście działają również sklepy o powierzchni sprzedaży ponad 400 metrów kwadratowych sieci Lidl, Biedronka, Netto, Intermarche, Polo Market, a wkrótce oddany zostanie kolejny sieci Kaufland. Przy ulicy Dąbrowskiego z kolei rozpoczęła się budowa Galerii Handlowej Świnoujście.
-W 2011 roku przeprowadzono badania na 800- osobowej, reprezentacyjnej grupie mieszkańców – mówi rzecznik prezydenta.- Wyniki tego badania wskazują, że w ich ocenie występują braki w formie handlu typu duże sklepy, supermarkety, centra handlowe we wszystkich branżach: spożywczej - 38,9 procent mieszkańców, odzież i obuwie - 64,9 procent, RTV AGD - 48,5 procent, meble i wyposażenie wnętrz - 56,7 procent, sport i turystyka - 51,5 procent, remontowo-budowlanej - 67,7 procent.
Robert Karelus przyznaje, że na temat rozwoju sklepów wielkopowierzchniowych istnieją różne stanowiska. Z jednej strony – kupców, a z drugiej klientów, czyli mieszkańców.
-Z przeprowadzonych badań wynika, że w Świnoujściu 18,2 procent mieszkańców to zwolennicy tradycyjnego handlu, 35,7 procent popiera supermarkety i centra handlowe, a 46,1 procent jest za obiema, uzupełniającymi się formami handlu – mówi rzecznik.- Najwięcej mieszkańców, bo 71, 8 procent, dokonuje większość zakupów spożywczych w marketach. W tradycyjnych sklepach zwykle większość zakupów spożywczych robi 24,8 procent, a na targowisku 3,4 procent ankietowanych.