iswinoujscie.pl • Sobota [28.12.2013, 10:46:51] • zachodniopomorskie

Większe prędkości pociągów to na razie marzenie

Większe prędkości pociągów to na razie marzenie

fot. Sławomir Ryfczyński

Najnowszy pociąg Impuls może jechać z prędkością nawet 160 kilometrów na godzinę. Ale na to pasażerowie liczyć nie mogą. Podróż ze Szczecina do Świnoujścia nadal zajmuje prawie 2 godziny. Maksymalne prędkości na linii nr 401 Szczecin Dąbie- Świnoujście wahają się od 70 km/godz. do 130 km/godz. W prawie 30 miejscach pociąg musi bardzo zwolnić.

Według Mirosława Siemieńca, rzecznika prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, pociągi na trasie ze Szczecina do Świnoujścia jeżdżą dziś przez prawie przez całą trasę z prędkością 120-130 kilometrów na godzinę. Na odcinku Mokrzyca – Warnowo muszą jednak zwolnić. Tu obowiązuje prędkość 100 km na godzinę.

Nieco inaczej przedstawia to Andrzej Chańko, dyrektor Przewozów Regionalnych w Szczecinie.

- Maksymalne prędkości na linii nr 401 Szczecin Dąbie- Świnoujście wahają się od 70 km/godz. do 130 km/godz. W 27 miejscach na linii, punktowo oraz odcinkowo obowiązują ograniczenia prędkości - informuje Andrzej Chańko.- Podwyższanie prędkości pociągów obsługiwanych przez nowe EZT (Elektryczne Zespoły Trakcyjne , czyli samojezdne pojazdy trakcyjne – przyp. red.) zaplanowane jest sukcesywnie, w miarę dostaw kolejnych jednostek, co pozwoli na zapewnienie odpowiedniej rezerwy taboru rozwijającego prędkość powyżej 100 km/godz.

Według rozkładu jazdy, pociąg Przewozów Regionalnych pokonuje 116-kilometrowy odcinek Szczecin Główny - Świnoujście w godzinę i 55 minut, (przy 22 przystankach). Pociąg TLK jedzie tylko kwadrans krócej.

W latach 2005 -2013 były prowadzone kompleksowe prace modernizacyjne tej linii, tak by dostosować ją do prędkości 120/130 km/h.

- To są prędkości techniczne linii maksymalne - na jakie linia była budowana - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Prace pozwoliły na skrócenie czasu przejazdu na trasie Szczecin -Świnoujście o ok. 30-40 minut.

Na części odcinków zmodernizowano tory , przejazdy kolejowo-drogowe, perony i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

- Prace nie były wykonane na odcinku Mokrzyca - Warnowo - dodaje rzecznik. - Odcinek ten będzie modernizowany w dalszej perspektywie. Do realizacji w ramach wieloletniego planu modernizacji tej linii, pozostały na rok 2014 zadania na kwotę około 23 mln złotych obejmujące min.: wymianę rozjazdów na stacji Białuń, przebudowę układu torowego wraz z peronami na stacji Rokita, modernizację obiektów inżynieryjnych- dwóch wiaduktów koło Wolina, na odcinku Recław - Mokrzyca Wlk., modernizację około 7 km odcinka linii na terenie Świnoujścia.

Źródło: https://www.iswinoujscie.pl/artykuly/29813/