Zmiany w organizacji przewozu pasażerów Komunikacja Autobusowa wprowadziła 1 kwietnia. Czas zapytać o efekty całego przedsięwzięcia. Szczegółową ocenę zmian poznamy po zakończeniu pełnego roku obrachunkowego ( liczonego od daty wprowadzonych zmian). Jednak już dziś można coś powiedzieć na podstawie danych z dwóch kwartałów tego roku, czyli od kwietnia do września. Warto te dane porównać z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Kazimierz Reimus, dyrektor Komunikacji Autobusowej nie ukrywa, że w porównaniu z ubiegłym rokiem, zmalała liczba pasażerów. W ciągu sześciu miesięcy 2013 r. z autobusów linii miejskich skorzystało 550.731 osób. O 10,7 % mniej niż w analogicznym okresie w roku 2012. Wtedy przewieziono 609.767 osób.
- Liczba przejechanych w 2013 r. wozokilometrów na liniach miejskich wyniosła w badanym okresie 300.799 i była o 17,2 % niższa niż w analogicznym okresie w roku 2012, w którym przejechano 352.530 wozokilometrów - dodaje dyrektor.
I jeszcze jedne istotne: uzyskane przychody ze sprzedaży biletów w 2013 r. na liniach miejskich wyniosły w badanym okresie 876.217,67 zł i były o 7,6 % niższe niż w roku 2012 r. (942.612,16 zł). Dodajmy jeszcze, że nie zmieniły się ceny biletów i zakres ulg przewozowych.
- Wpływy ze sprzedaży biletów zmalały wprawdzie o 66.394,49 zł, ale nastąpiło obniżenie kosztów eksploatacji o około 200.000 zł z tytułu przejechania mniejszej ilości wozokilometrów i wynikającej z tego oszczędności w zużyciu oleju napędowego, ogumienia i innych materiałów eksploatacyjnych oraz obniżenia kosztów pracy w grupie zawodowej kierowców w związku ze zmniejszeniem ilości etatów na stanowisku pracy kierowców - dodaje Kazimierz Reimus. - W efekcie zmian nastąpił wzrost ilości pasażerów przypadających na 1 przejechany wozokilometr z 1,72 w 2012 r. do 1,81 w 2013 r., co świadczy o poprawie wskaźnika wykorzystania taboru a ponadto w wyniku obniżenia wyżej wymienionych kosztów eksploatacji spółka wygospodarowała środki na modernizację wiat i przystanków autobusowych wprowadzając m.in. nowe oznakowania na około 150 istniejących przystankach autobusowych – stosownie do obecnie obowiązujących przepisów w zakresie oznakowania przystanków autobusowych.
Zdaniem dyrektora miejskiej spółki, kilkuprocentowy spadek ilości przewiezionych pasażerów i wpływów ze sprzedaży biletów ma tylko pośredni związek z wprowadzoną od kwietnia reorganizacją usług przewozowych.
- Na ten wynik wpływają również inne ważne czynniki niezależne od Komunikacji Autobusowej- dodaje Kazimierz Reimus - np. niż demograficzny, wzrost liczby samochodów osobowych, wzrost ilości osób w wieku starszym korzystających z bezpłatnych przejazdów autobusami, znaczny przyrost długości ścieżek rowerowych zachęcających do korzystania z rowerów (szczegółowe informacje są do dyspozycji w siedzibie spółki).
Spółka wprowadzając zmiany „w celu optymalizacji komunikacji miejskiej” szacuje, że docelowo pozwolą one zwiększyć efektywność obecnie oferowanych przewozów.
- Półroczny okres od ich wprowadzenia jest za krótki do przeprowadzenia głębszej analizy - uważa dyrektor.- Taką analizę wraz z wnioskami zamierzamy przeprowadzić w II kwartale 2014 r.
wyszczególnienie
IV-IX 2012
IV-IX 2013
ilość pasażerów
609 767
550 731
ilość przejechanych wozokilometrów
352 530
300 799
ilość pasażerów na 1 wozokilometr
1,72
1,81
wpływy ze sprzedaży biletów w zł
942 612,16
876 217,67