- Cały czas trwa weryfikacja deklaracji - informuje Robert Karelus, rzecznik prezydenta.- Odbywa się na podstawie informacji z ZWiK o ilości zużytej wody w poszczególnych nieruchomościach zamieszkanych. Do tej pory pracownicy Wydziału Ochrony Środowiska i Leśnictwa Urzędu Miasta wysłali około 90. wezwań do zapłaty i wyjaśnienia, dlaczego właściciele nieruchomości nie uczynili tego w wyznaczonym terminie.
W przypadku stwierdzenia, że z danej nieruchomości nie wpłynęła deklaracja, do właściciela wysyłane jest wezwanie do jej natychmiastowego złożenia oraz podania przyczyny niezrobienia tego w pierwotnym terminie.
- Jeżeli mimo wezwania, właściciel nadal nie wywiązuje się ze swojego obowiązku, wówczas wszczynane jest postępowanie administracyjne, wynikiem którego jest decyzja Prezydenta Miasta o ustaleniu wysokości opłaty za odbiór odpadów komunalnych z danej nieruchomości – dodaje rzecznik. - W sytuacji, gdy właściciel danej nieruchomości uchyla się od płacenia opłaty za odbiór odpadów komunalnych, najpierw otrzymuje upomnienie, a gdy to nie pomoże, sprawa kierowana jest na drogę egzekucji administracyjnej.
Zgodnie z Ustawą o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, miasto ma obowiązek odbioru odpadów komunalnych. Dlatego też w żadnej gminie, także w Świnoujściu, nie może być sytuacji, że tego typu odpady nie zostaną odebrane z nieruchomości.