iswinoujscie.pl • Środa [05.03.2014, 14:22:34] • Świnoujście

Tunel został wpisany do Strategii Rozwoju Transportu. Jest przełom!

Tunel został wpisany do Strategii Rozwoju Transportu. Jest przełom!

fot. Sławomir Ryfczyński

Jak informuje portal rynekinfrastruktury.pl : ”Inwestycja zakładająca budowę tunelu pod Świną została wpisana do dokumentu pn. „ SRT 2020, z perspektywą do 2030. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego poinformowała o tej decyzji”. Jak do tej pory budowę poparły władzę województwa zachodniopomorskiego, Związek Powiatów Polskich , Unia Metropolii Polskich oraz poseł PO Arkadiusz Litwiński.

-Świnoujski tunel faktycznie wpisano do Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020. Dzięki temu tak ważna dla miasta i regionu inwestycja ma szansę znaleźć się na liście implementacyjnej. Decyzja taka zapadła podczas zespołu ds. infrastruktury komisji wspólnej rządu i samorządu, która odbyła się w Warszawie w dniu 17 lutego i w której uczestniczył Prezydent Świnoujścia.

Tunel został wpisany do Strategii Rozwoju Transportu. Jest przełom!

fot. Sławomir Ryfczyński

Obradom przewodniczył Prezydent Lublina Krzysztof Żuk, który zdecydowanie poparł nasze starania o stałą przeprawę. Takie samo wsparcie uzyskaliśmy od korporacji samorządowych, w tym Związku Powiatów Polskich oraz Unii Metropolii Polskiej. Świnoujście poparli również Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz, Przewodniczący Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego Arkadiusz Litwiński. Swoje wsparcie w postaci interpelacji uzyskaliśmy wcześniej również od posłów Joachima Brudzińskiego, Grzegorza Napieralskiego, Stanisława Wziątka.

Musimy spodziewać się tego, że inwestycja może nie zostać w 100. procentach sfinansowana z budżetu państwa oraz środków unijnych i znalezienie 20. procent , jako wkładu własnego, będzie spoczywało na naszych barkach. Oczywiście będą to środki rozłożone w ratach na kilkadziesiąt lat. Dzięki podatkom od nieruchomości, które spodziewamy się otrzymywać od Polskiego LNG po zakończeniu budowy terminala w Świnoujściu, będziemy mogli, w razie konieczności, wejść w ten układ. Pod jednym jednakże warunkiem - że nie nastąpią ustawowe zmiany, które doprowadzą do tego, iż spółki skarbu państwa nie będą musiały w całości lub w znaczącej części tych podatków do budżetu samorządów odprowadzać.
Szacowany koszt budowy jednonitkowego tunelu, a taki dla potrzeb Świnoujścia jest wystarczający, wynosi circa 830 milionów złotych brutto- informuje rzecznik prezydenta miasta Robert Karelus

Źródło: https://www.iswinoujscie.pl/artykuly/30647/