iswinoujscie.pl • Środa [07.05.2014, 08:09:07] • Świnoujście
Chcą, by na wodach było bezpieczniej

Zdjęcie zrobione w marcu 2014 roku.( fot. Krzysztof Chomicz
)
Trwa drugi etap modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Inwestycja ma zapewnić bezpieczeństwo żeglugi do portów morskich Pomorza Zachodniego i zatrzymać zaawansowaną degradację umocnień brzegowych.
W tej chwili wykonywane są prace przy odtwarzaniu nabrzeża 91. Trwa profilowanie skarp, układanie geowłókniny i narzutu kamiennego po wschodniej stronie Kanału Piastowskiego i zachodniej Kanału Mielińskiego. Przez cały czas prowadzone są też prace związane z oczyszczaniem z niewybuchów. Jak nas zapewnił Urząd Morski w Szczecinie, wszystko prowadzone jest pod nadzorem saperskim i przyrodniczym.
Obecna inwestycja realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. To kontynuacja przeprowadzonego w latach 2000 - 2004 etapu pierwszego. Obejmował on budowę nowych falochronów przy wyjściu Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych Kanału Piastowskiego na odcinku ok. 3 km toru wodnego, po stronie wschodniej i zachodniej.

fot. Krzysztof Chomicz
Drugi etap modernizacji obejmuje przebudowę umocnień brzegowych pozostałego odcinka Kanału Piastowskiego i umocnień Kanału Mielińskiego (odcinek o długości ponad 8 km toru wodnego, obejmujący brzegi obu kanałów po wschodniej i zachodniej stronie). Prace mają potrwać do 2015 roku. Kwota przeznaczona na realizację tego zadania to ok. 318 mln złotych, z czego dofinansowanie unijne wynosi ok. 267 mln zł.
- Planowanym efektem przebudowy jest w szczególności zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi do portów morskich Pomorza Zachodniego - informuje Ewa Wieczorek, naczelnik biura dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie i rzecznik prasowy - zatrzymanie zaawansowanej degradacji umocnień brzegowych, eliminacja niekorzystnych zjawisk (spłycenia, przegłębienia, uszkodzenia i obsunięcia umocnień itp.) oraz zagrożeń występujących w okresie wezbrań powodziowych.
Po realizacji inwestycji zmodernizowane umocnienia brzegowe będą już przystosowane do
docelowej głębokości toru wodnego 12,5 m. Pogłębianie toru wodnego do 12,5 m na całej jego długości będzie odrębnym zadaniem inwestycyjnym, czyli trzecim etapem modernizacji toru wodnego Świnoujście - Szczecin.