iswinoujscie.pl • Wtorek [21.10.2014, 13:28:20] • Świnoujście

Stanowisko w sprawie dokończenia budowy drogi ekspresowej S-3

Stanowisko w sprawie dokończenia budowy drogi ekspresowej S-3

fot. iswinoujscie.pl

Stanowisko Rady Interesantów Portu Szczecin i Rady Interesantów Portu Świnoujście w sprawie dokończenia północnego końca drogi S3.

19 września 2014 r. Marszałek Województwa, Olgierd Geblewicz przedstawił inwestycje, które otrzymują dofinansowanie ze środków centralnych w ramach Kontraktu Terytorialnego dla województwa zachodniopomorskiego. Dokument zawiera 27, ponoć kluczowych przedsięwzięć dla rozwoju Pomorza Zachodniego na tzw. liście podstawowej oraz kolejne 21 na liście rezerwowej.

Cieszymy się, że na liście przedstawionej przez Pana Marszałka znajdują się prawie wszystkie najważniejsze dla naszego regionu inwestycje infrastrukturalne związane z poprawieniem dostępu do portów morskich, a mianowicie:

- modernizacja toru wodnego Świnoujście- Szczecin do głębokości 12,5
-rozbudowa infrastruktury zespołu portowego Szczecin- Świnoujście
- poprawa dostępu do portu w Szczecinie i portu w Świnoujściu
- budowa tunelu w Świnoujściu
- poprawa infrastruktury Odrzańskiej Drogi Wodnej
- modernizacja nadodrzańskiej linii kolejowej nr 273 Szczecin- Wrocław

Niestety, ku naszemu zdumieniu nie ma tutaj mowy o dokończeniu drogi ekspresowej S-3 na odcinku od obwodnicy Miękowa do Świnoujścia. Inwestycja ta znalazła się na liście rezerwowej, ale oznacza to tylko tyle, że wg marszałka nie jest inwestycją kluczową! Z tym się trudno jednak zgodzić.

Powszechnie wiadomo, że w okresach letnich dzisiejsza droga E-65 jest skrajnie zakorkowana. Pomimo bliskości Szczecina do morza w szczytowych momentach trasa nieco ponad 100 km zajmuje niekiedy ponad 5 godzin jazdy. Jest to równie uciążliwe dla turystów jak i dla zawodowych kierowców zmierzających np. na terminal promowy.
Dokończenie S3 ma kluczowe znaczenie dla transportu towarowego. Profesjonalne badania ujawniły fakt, że każde zwiększenie S-3 na południe Polski powoduje automatyczny wzrost przeładunków na Terminalu Promowym w Świnoujściu i wzrost tonażu przewozów polskich przewoźników. Porty morskie w Szczecinie i w Świnoujściu potrzebują drożnego połączenia drogowego o znacznej przepustowości. Bez dokończenia S-3 nie ma mowy o skutecznym skomunikowaniu tych dwóch ważnych ośrodków portowych i miejskich. Kompletna S3 to także droga tranzytu ze Skandynawii do Europy Środkowej i dalej na południe, a także w odwrotnym kierunku. Od wielu lat nasz region zabiega o przejście tranzytu Skandynawskiego i przyciągnięcie turystów ze Skandynawii.
S3 to również droga dla turystów z Brandenburgii i całych Niemiec nad polskie morze.

W związku z powyższym nasze prawdziwe zaskoczenie wzbudza ogromne tempo prac przygotowujących do szybkiego rozpoczęcia budowy drogi ekspresowej S6, która to nie ma wg nas tak strategicznego znaczenia jak dokończenie S3. Owszem, S6 może być potrzebna w przyszłości jako uzupełnienie sieci dróg dla komunikacji samochodowej, ale zanim rozpoczniemy inwestycje w S6 winniśmy dokończyć drogę o strategicznym znaczeniu czyli S3.

Rady Interesantów Portu Szczecin i Portu Świnoujście pragną zaapelować do Władz Państwowych i Samorządowych o przesunięcie budowy odcinka drogi ekspresowej S3 prowadzącej z obwodnicy Miękowa do Świnoujścia na listę priorytetową, nawet jeśli to miałoby się odbyć kosztem opóźnienia w przygotowaniach i budowie drogi ekspresowej S6.


Rafał Zahorski
Przewodniczący Rady Interesantów Portu Szczecin

Tadeusz Stryjewski
Przewodniczący Rady Interesantów Portu Świnoujście

Źródło: https://www.iswinoujscie.pl/artykuly/34044/