iswinoujscie.pl • Niedziela [08.02.2015, 22:14:02] • Świnoujście

Likwidują przegłębienia przy portowych nabrzeżach

Likwidują przegłębienia przy portowych nabrzeżach

fot. Sławomir Ryfczyński

Od kilku dni, w kanale portowym przy nabrzeżu Władysława IV naprzeciwko Kapitanatu Portu trwały prace polegające na usuwaniu przegłębień przy nabrzeżach. Utrzymanie właściwych głębokości, nie tylko toru wodnego ale także w miejscach cumowania jednostek pływających pozostaje jednym z najważniejszych zadań administracji portu. Wszystko po to, aby wyrównać niedoskonałości jakie powstają na skutek wykonywania manewrów dobijania i odbijania statków od nabrzeża Władysława IV i zapewnić bezpieczeństwo żeglugi wszystkim korzystającym z naszego portu.

Naszemu fotoreporterowi udało się uchwyć moment wytężonej pracy pogłębiarki wydobywającej urobek z dna kanału. Wydobyty piach ładowany jest bezpośrednio na barki, które transportują go na teren pola refulacyjnego. Dla składowania urobku wydobytego z naszego portu Urząd Morski przygotował w ubiegłym roku pole refulacyjne „Chełminek” znajdujące się na 39 kilometrze toru wodnego do Szczecina, w pobliżu portu w Trzebieży.

Likwidują przegłębienia przy portowych nabrzeżach

fot. Sławomir Ryfczyński

Prace pogłębiarskie wykonuje Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych. Firma z trójmiasta ma również swoją szczecińską filię i od lat pozostaje niekwestionowanym liderem na rynku w zakresie pogłębiania torów wodnych. Prowadzi prace w portach oraz na morskich szlakach żeglugowych. W 2017 roku świętować będzie jubileusz 70-lecia działalności!

Utrzymanie właściwych głębokości w portach Szczecina i Świnoujścia to zadanie, które spoczywa na Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Ostatni przetarg na „Roboty czerpalne i zasypowe w portach w Szczecinie i Świnoujściu na lata 2013-2015 został ogłoszony w roku 2012, a rozstrzygnięty rok później.

Dla sprawnej obsługi statków w portach oraz pełnego ich bezpieczeństwa służby hydrograficzne prowadzą stały monitoring głębokości wód na terenie naszego portu oraz przylegających do nich torów podejściowych. Prace pogłębiarskie pochłaniają co roku poważne kwoty. Naprawdę wielkie pieniądze na pogłębianie może pochłonąć jednak inwestycja, o którą zabiega port w Szczecinie. Na utrzymanie głębokości 10,5 metra wydajemy rocznie ok. 12 milionów złotych. W tym celu z dna wydobywa się ok. 500 tysięcy metrów sześciennych urobku. Przy pogłębieniu do 12,5 metra koszt bieżącego pogłębienia uległby podwojeniu, więc dla utrzymania tej głębokości, zdaniem specjalistów potrzebna będzie roczna dotacja budżetowa w wysokości ok. 24 milionów zł.

Źródło: https://www.iswinoujscie.pl/artykuly/35606/