iswinoujscie.pl • Sobota [04.07.2015, 15:10:14] • Świnoujście

Susza na Odrze

Susza na Odrze

fot. Krzysztof Chomicz

W województwie zachodniopomorskim mamy najlepsze warunki do uprawiania żeglugi śródlądowej, szczególnie w dolnym biegu Odry. Niestety, już drugi miesiąc, ze względu na bardzo niskie stany wody, znacznie się one pogorszyły.

W kwietniu rządy Polski i Niemiec podpisały Umowę o wspólnej poprawie sytuacji na drogach wodnych pogranicza polsko-niemieckiego (ochrona przeciwpowodziowa, warunki przepływu i żeglugi).

Jak można przeczytać na stronie Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, umowa ta reguluje sprawy dotyczące m.in. poprawy regulacji Odry , by osiągnąć skuteczną ochronę przeciwpowodziową czy stworzenia warunków dla żeglugi statków morsko-rzecznych pomiędzy portem w Schwedt a Morzem Bałtyckim.
Zimą z powodu niskich poziomów wody na rzece trudno pracować lodołamaczom. Kra niszczy brzegi, deformuje dno. Bywają okresy, gdy wody w Odrze jest za mało. Innym razem- za dużo, co skutkuje powodziami. W planach jest więc modernizacja granicznego odcinka Odry. Oprócz priorytetowej kwestii ochrony ludności i mienia, realizacja umowy umożliwi aktywizację terenów nadodrzańskich poprzez rozwój transportu śródlądowego, działalności turystycznej i rekreacyjnej na obszarach położonych wzdłuż Odry – czytamy na stronie KZGW.

Jak informuje Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie, priorytetem jest likwidowanie najgorszych miejsc limitujących ( przepływ wody- przyp. red.), by do końca 2028 roku zakończyć modernizację całej Odry granicznej.

Zapytaliśmy Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie o warunki żeglugowe na odcinku Odry w Zachodniopomorskiem.

- W obrębie województwa zachodniopomorskiego panują najlepsze warunki do uprawiania żeglugi śródlądowej a szczególnie w dolnym biegu rzeki Odry – informuje Stefan Iwicki, p.o. kierownika w wydziale śródlądowych dróg wodnych w Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Szczecinie. - Po wykonaniu prac modernizujących zabudowę regulacyjną powinna nastąpić również poprawa jeżeli chodzi o parametry rzeki w jej środkowym biegu. Dane GUS wskazują, że odrzańską drogą wodną odbywa się od 85% do 90% przewozów ładunków towarowych względem skali całego kraju, co obrazuje gdzie ta żegluga właściwie się odbywa.

Susza na Odrze

fot. Krzysztof Chomicz

RZGW w Szczecinie administruje ok. 280 km dróg wodnych z czego ok. 180 km to graniczny odcinek rzeki Odry i Odry Zachodniej w tym ok 110 km to najwyższa kategoria dróg wodnych Vb klasy o znaczeniu międzynarodowym. Graniczny odcinek rzeki Odry łączy się poprzez kanały: Kanał Odra – Szprewa, Kanał Odra – Hawela i Kanał Hohensaaten-Friedrichsthaler Wasserstraße z europejską siecią dróg wodnych. Przez drogi wodne administrowane przez RZGW w Szczecinie przebiegają międzynarodowa drogi wodna E70 i E30. Droga wodna biegnąca od Szczecina do Świnoujścia (wewnętrzne wody morskie) znajduje się już w administracji Urzędu Morskiego w Szczecinie.

- Śródlądowe drogi wodne będące w naszej administracji, jeżeli tylko warunki hydrologiczne na to pozwalają, umożliwiają uprawianie żeglugi na przyzwoitym poziomie – zapewnia Stefan Iwicki - po wykonaniu modernizacji zabudowy regulacyjnej po roku 2028 r. założenia głębokościowe powinny znacznie poprawić bezpieczeństwo przeciwpowodziowe i zwiększyć przewozy towarowe przez jednostki śródlądowe a także zwiększyć ruch turystyczny. Obecnie od ok. 2 miesięcy ze względu na występujące bardzo niskie stany wody, warunki do uprawiania żeglugi na rzece Odrze bardzo się pogorszyły. Jednak zjawisko suszy hydrologicznej obserwowane jest w całym kraju i rzeka Odra nie jest tutaj wyjątkiem.

Źródło: https://www.iswinoujscie.pl/artykuly/37794/