iswinoujscie.pl • Wtorek [28.11.2017, 19:57:36] • Świnoujście
Uroczystość pierwszego podniesienia bandery MW na ORP Kormoran

fot. 8 Flotylla Obrony Wybrzeża
Dzisiaj, 28 listopada, w dniu 99. rocznicy utworzenia Marynarki Wojennej, po raz pierwszy podniesiona została bandera MW na ORP „Kormoran”.
Ceremonia uroczystego pierwszego podniesienia bandery odbyła się przy Skwerze Kościuszki w Gdyni. Pierwszym dowódcą okrętu został kmdr ppor. Michał Dziugan. Uroczystość swą obecnością zaszczycił Minister Obrony Narodowej Antoni Macierewicz oraz m.in. parlamentarzyści, władze regionu, władze wojskowe, a także przedstawiciele przemysłu stoczniowego.
Od dzisiaj ORP „Kormoran” pełni służbę w 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w składzie 13. Dywizjonu Trałowców.

fot. 8 Flotylla Obrony Wybrzeża
ORP „Kormoran” jest pierwszym z serii trzech nowoczesnych niszczycieli min, które mają trafić do 13. Dywizjonu Trałowców wchodzącego w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Wybudowany został przez Konsorcjum, którego trzon tworzą: gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. (lider) oraz gdyński Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. Do jego głównych zadań należeć będą poszukiwanie, klasyfikacja, identyfikacja i zwalczanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi. Matką chrzestną okrętu jest Maria Karweta.

fot. 8 Flotylla Obrony Wybrzeża
Okręt ma długość 58,5 metra, szerokość przekraczającą 10 metrów i wyporność 830 ton. Kadłub wykonany jest ze stali amagnetycznej zapewniającej zmniejszenie wykrywalności pól fizycznych okrętu. Jego uzbrojenie stanowi 23-milimetrowa armata Wróbel II, a także trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm oraz wyrzutnie rakiet Grom. Jednostka została wyposażona w system zarządzania walką SCOT-M, sonary oraz cztery typy pojazdów podwodnych: Saab Double Eagle Mark III, Kongsberg Hugin, Morświn oraz Głuptaki w dwóch wersjach – inspekcyjnej (służą do identyfikacji niebezpiecznych znalezisk) oraz bojowej (w razie potrzeby mogą same zdetonować minę). Napęd okrętu stanowią dwa pędniki cykloidalne Voith-Schneider’a napędzane przez dwa silniki wysokoprężne MTU o mocy 1000 kW – 1360 KM. Dzięki zastosowaniu tego typu napędu oraz wyposażeniu w dziobowy ster strumieniowy Schottel okręt posiada doskonałe zdolności manewrowe.