O rozpatrzenie możliwości przygotowania i wdrożenia świnoujskiego modelu integracji imigrantów - apelowała niedawno do prezydenta Janusza Żmurkiewicza radna Aneta Zdybel. Integracja obejmowałby takie obszary tematyczne jak edukacja, społeczność lokalna, kultura, przemoc i dyskryminacja, zdrowie, praca, pomoc społeczna i mieszkalnictwo.
Zasadnym jest wypracowanie lokalnej polityki osiedleńczej i imigracyjnej w tworzeniu klimatu otwartości i przyjazności wobec imigrantów przybywających z Ukrainy – uważa radna i prosi o podanie liczby cudzoziemców przebywających w Świnoujściu oraz dzieci będących na imigracji, które uczą się w świnoujskich szkołach.
W odpowiedzi na interpelację radnej Paweł Sujka, zastępca prezydenta Świnoujścia, informuje, że do świnoujskich szkół uczęszcza obecnie 53 imigrantów.
Czy miasto ich jakoś wspiera?
Zastępca prezydenta Świnoujścia przywołuje rozporządzenie MEN z 23 sierpnia 2017 r. ( Dz.U. z 2017 poz. 1655 ) w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw. Według tych przepisów, dziecko przybywające z zagranicy jest przyjmowane do publicznych placówek oraz na zajęcia rozwijające zainteresowania lub rozwijające uzdolnienia na warunkach i w trybie postępowania rekrutacyjnego dotyczących obywateli polskich.
- Dla uczniów przybywających z zagranicy, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, organ prowadzący szkołę organizuje w szkole, w której uczeń realizuje naukę, dodatkową bezpłatną naukę języka polskiego w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego - kontynuuje Paweł Sujka. - Zajęcia te są prowadzone indywidualnie lub w grupach w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 2 godziny lekcyjne tygodniowo. Dla uczniów przybywających z zagranicy, w odniesieniu do których nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne z danego przedmiotu stwierdzi konieczność uzupełnienia różnic programowych z tego przedmiotu, organ prowadzący szkołę organizuje w szkole dodatkowe zajęcia wyrównawcze z tego przedmiotu. Informuję Panią - zwraca się do radnej zastępca prezydenta - iż Gmina Miasto Świnoujście w stosunku do osób przybywających z zagranicy potrzebujących takiego wsparcia prowadzi zajęcia wymienione w rozporządzeniu.
Odpowiedź Pawła Sujki doczekała się reakcji Anety Zdybel. W przesłanym nam komentarzu czytamy, że nie odniesiono się do całości jej interpelacji.
Radna chce poznać zdanie naszych Czytelników na temat obcokrajowców ze Świnoujścia. Poniżej przesłane przez nią linki do ankiet:
dla pracodawców:
forms.gle/mANWcQEGdeZ6nfJCA
dla pracujących:
forms.gle/ncZM2BA6L27BbyLY9