iswinoujscie.pl • Czwartek [19.09.2019, 15:00:43] • Świnoujście
Przystosują terminal promowy do większych jednostek

fot. Andrzej Ryfczyński
Zdaniem ministra Marka Gróbarczyka, który był obecny podczas uroczystego podpisania umowy z wykonawcą inwestycji, po modernizacji nabrzeża, przebudować będzie trzeba również polskie promy.
Jak informuje Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., wraz z partnerami szwedzkimi (Port Promowy w Trelleborgu) złożył do Komisji Europejskiej wniosek aplikacyjny o dofinansowanie z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę) projektu „autostrady morskiej” pn. „Sustainable Świnoujście-Trelleborg MoS based on upgrading port infrastructure, developing intermodal transport and integrating hinterland corridors”. Podpisanie umowy z wykonawcą robót odbyło się w czwartek, 19 września w Świnoujściu. W uroczystości brał udział Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
- Musimy przebudować polskie promy. Nasi armatorzy, muszą wejść w ramach rozwoju swoich jednostek też powyżej 200 metrów. To oczywiście kontynuacja autostrady morskiej Świnoujście - Trelleborg. To bardzo ważny element, jeśli chodzi o Polskę zachodnią, ale to przecież połączenie idei Trójmorza w oparciu drogę ekspresową S3 oraz linię kolejową C59 i Odrzańską drogę wodną - mówił Marek Gróbarczyk.

fot. Andrzej Ryfczyński
Jak podaje ZMPSiŚ, inwestycja ma na celu przystosowanie istniejącej infrastruktury Terminala Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego, w tym obsługi promów o długości do 270 m, a także statków pasażerskich o podobnych parametrach. Obszarem inwestycji objęta będzie północna część Terminala Promowego tj. stanowiska promowe nr 5 i 6 oraz ich zaplecze.
- To faktycznie bardzo ważny dzień dla Świnoujścia oraz całego zespołu portów Szczecin - Świnoujście. baza promowa, to bardzo ważny element naszej infrastruktury. Rocznie przeładowujemy na terminalu promowym w Świnoujściu, ok. 6,5 mln ton ładunku. To 470 tys. ciężarówek, 250 tys. samochodów osobowych, milion pasażerów - mówił Prezes Portu Szczecin Świnoujście, Krzysztof Urbaś. - W najbliższych latach nastąpi wzrost przeładunków o kila procent.

fot. Andrzej Ryfczyński
Inwestycja obejmować będzie:
· Modernizację Stanowiska nr 5 w celu uzyskania głębokości technicznej Ht = 12,0m i dopuszczalnej Hdop = 13,0 m.
· Przedłużenie stanowiska nr 5 o stanowisko nr 6 w celu utworzenia jednej linii cumowniczej o długości 294m wraz z wykonaniem umocnienia dna.