Powszechnie znane są plany budowy centralnego portu komunikacyjnego – zaczyna swój list nasz mieszkaniec, posługujący się adresem mejlowym KochamySwinoujscie@wp.pl. – CPK to nie tylko lotnisko, ale przede wszystkim sieć szybkich połączeń kolejowych. Poszczególne odnogi sieci nazywane są szprychami. Naszą część Polski będzie obsługiwać szprycha numer 9. Czas przejazdu z Warszawy do Szczecina ma wynosić 3 godziny 15 minut czyli dwa razy mniej niż obecnie. Niestety według planów szprycha numer 9 będzie się kończyła w Goleniowie.
Uważam, że nasze miasto powinno być dołączone do tego systemu – czytamy dalej w liście. – Choćby ze względu na połączenia promowe nasze miasto jest dużo bardziej istotne komunikacyjnie niż np. Kołobrzeg, który jest przewidziany w planach.
Proszę podnieście ten temat na Waszych łamach i poproście Urząd Miasta o ustosunkowanie się do zagadnienia, ewentualnie przedstawienie sprawozdania z działań już podjętych. Myślę, że radni wszystkich ugrupowań powinni się wypowiedzieć i podjąć współpracę w celu dołączenia Świnoujścia do siatki połączeń. Należy też podjąć dyskusję i wspólne działania z Międzyzdrojami – uważa nasz Czytelnik.
Myślę, że nie jest jeszcze za późno i jeżeli radni i mieszkańcy podejmą energiczne działania możemy odnieść sukces – kontynuuje mieszkaniec Świnoujścia. - Ewentualne dołączenie Świnoujścia do systemu to obok tunelu i trasy S3 najważniejszy czynnik rozwojowy dla naszego miasta i zwiększenie komfortu życia mieszkańców.
O odniesienie się do listu poprosiliśmy świnoujski magistrat.
Jak informuje Joanna Ścigała, główny specjalista w Biurze Informacji i Konsultacji Społecznych Urzędu Miasta, 3 lipca 2019 roku prezydent Janusz Żmurkiewicz skierował wniosek do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, dotyczący skomunikowania węzła CPK ze Świnoujściem.
Z analizy publikowanej mapy połączeń tzw. 10 szprych do lotniska, wynika, że Świnoujście nie jest stacją początkową/końcową, a jest nią Szczecin- Goleniów – czytamy w odpowiedzi magistratu. - Ze względu na intensywny rozwój miasta jako ośrodka turystycznego i portowego oraz powiązane strategiczne przedsięwzięcia, linia ta na mapie i w planowanych inwestycjach kolejowych powinna być przedłużona do Świnoujścia, tym samym włączenie naszego miasta do węzła CPK powinno być uznane za sprawę priorytetową.
Co prawda jest przygotowywana do modernizacji linia kolejowa nr 401 w ramach zadania „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu”, ale wydaje się, że konieczne jest również uzyskanie odpowiedzi czy w świetle rozwijającego się transportu z portu oraz ruchu pasażerskiego, obecna infrastruktura kolejowa będzie wystarczająca do zintensyfikowania połączeń – czytamy dalej.
30 sierpnia 2019 roku minister infrastruktury poinformował nasz Urząd Miasta, że koncepcja przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarności - Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej zakłada etapowy model budowy infrastruktury kolejowej CPK, traktowanej jako integralny element sieci, a nie wyodrębniony podsystem.
W ramach tych działań, w pierwszej kolejności koncepcja przewiduje wybudowanie odcinków (tzw. szprychy) niezbędnych do funkcjonowania CPK oraz poprawiających geometryczne przebiegi linii prowadzących do głównych ośrodków i obszarów kraju. Koncepcja zakłada pierwszorzędną rolę wewnątrzkrajowych połączeń lotniczych, z tego względu szczególnie istotna jest budowa nowej linii kolejowej na ciągu nr 11 Szczecin – Port Lotniczy Szczecin – Goleniów.
Włączenie Świnoujścia i innych ośrodków miejskich w sieć szybkich połączeń kolejowych przewidziano poprzez realizację potencjalnych projektów komplementarnych wskazanych w Uchwale Nr 173/2017 Rady Ministrów z dnia 7 listopada 2017 r. – przytacza odpowiedź resortu Joanna Ścigała. - Wśród projektów zawartych w uchwale jest przedłużenie linii kolejowej nr 434 ( linii na lotnisko Szczecin – Goleniów) do linii nr 401 ( Szczecin Dąbie – Świnoujście) wraz z jej elektryfikacją – w celu włączenia portu lotniczego w przebieg regionalnych relacji kolejowych Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin oraz Szczecin – Świnoujście).