Na pocz±tku kwietnia w życie weszły przepisy tzw. tarczy antykryzysowej. Przewiduj± one, że przedsiębiorcy mog± złożyć wniosek o zwolnienie ze składek, odroczenie terminu ich zapłaty, rozłożenie zaległo¶ci na raty oraz o ¶wiadczenie postojowe.
Jak wynika z najnowszych danych, w całym kraju złożono elektronicznie do ZUS już ponad pół miliona wniosków o pomoc z tarczy. Najwięcej, bo ponad 406 tys., dotyczy zwolnienia ze składek.
Zainteresowaniem cieszy się także ¶wiadczenie postojowe, w sprawie którego wnioski złożyło 85 tys. osób samozatrudnionych oraz 7 tys. zleceniobiorców. Około 6 tys. wniosków dotyczy ulg w opłacaniu składek (odroczenie lub układ ratalny).
Dodatkowo 165 tys. wniosków wpłynęło drog± tradycyjn±, w postaci papierowej. Zostały nadesłane poczt± lub wrzucone do skrzynki w placówce ZUS. „Zachęcamy do składania wniosków za pomoc± Platformy Usług Elektronicznych (PUE). To zdecydowanie przyspieszy ich obsługę” – mówi prof. Gertruda U¶cińska.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych uruchomił specjalny system do automatycznej obsługi wniosków składanych w ramach tarczy antykryzysowej.
„To zdecydowanie ułatwi weryfikację dokumentów. Pierwsze ¶wiadczenia postojowe trafi± na konta uprawnionych klientów już 15 kwietnia” – zapowiada prezes ZUS.
Wnioski do ZUS można składać elektronicznie lub papierowo. Informacji udzielaj± doradcy ds. ulg i umorzeń dostępni na infolinii ZUS (tel. 22 560 16 00).
ZUS uruchomił też dodatkowe infolinie dla przedsiębiorców 22 290 87 02 oraz 22 290 87 03. Dostępny jest również numer tel. 22 290 87 01 – obsługa w sprawie ¶wiadczeń z tytułu kwarantanny lub izolacji oraz zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w zwi±zku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły.
Karol Jagielski
regionalny rzecznik ZUS
województwa zachodniopomorskiego