iswinoujscie.pl • Sobota [06.06.2020, 22:34:32] • Świnoujście
Świnoujście drugą Holandią? Polska stolica roweru leży na 44 wyspach

fot. Robert Ignaciuk
Burzliwa dyskusja na temat „produktu flagowego” miasta Świnoujście – Stawy Młyny w pewnym momencie przybrała nieoczekiwany obrót. Charakterystyczny znak kurortu budził skojarzenia z holenderskim wiatrakiem. Co pozwala nam myśleć o Świnoujściu jako o drugiej Holandii? Nie jest to ani młyn, ani różnorodne tulipany kwitnące na rabatach wzdłuż promenady. Żadne inne miasto w Polsce nie postawiło na ekologiczne dwuślady tak bardzo, jak Świnoujście. A mówienie o nas jako o polskiej stolicy roweru jest raczej uczciwością, niż zuchwalstwem.
Największy % dróg rowerowych w stosunku do pozostałych
Położenie, urbanistyka i komunikacja Świnoujścia jest wyjątkowa. Wielu stałych mieszkańców mówi, że miasto jest tak zorganizowane, że praktycznie wszędzie można dotrzeć pieszo w niedługim czasie. I to jest prawda. Odległości na wyspie Uznam między dzielnicą nadmorską, centrum, przeprawą promową i osiedlami nie stanowią dużej przeszkody dla pieszego w dobrej kondycji, który musi je pokonywać nawet codziennie. To jeden z atutów miasta, jednak społeczność poruszająca się po wyspie jest różnorodna, a poza tym strona uznamska to tylko część kurortu.
Prawobrzeże jest dzielnicą o zupełnie innym charakterze. Tamtejsze ulice są długie, a poszczególne obiekty - usytuowane wzdłuż nich. Przemieszczanie się pieszo nie może już być alternatywą dla ruchu aut i autobusów miejskich. Jest nią układ dróg rowerowych, który otwiera możliwość bezpiecznej przesiadki na wszelkie dwuślady wszystkim, którzy poruszają się po wyspach Wolin i Karsibór.

fot. BIK UM Świnoujście
Inwestycje, takie jak budowa węzła przesiadkowego w dzielnicy Warszów, układ dróg rowerowych, który ma umożliwić dojazd do tego węzła, obwodnicy wschodniej wraz ze ścieżką rowerową i nowe ścieżki na całej wyspie Uznam – to wszystko łączy się w spójną sieć i służy w równym stopniu turystyce, jak i codziennej komunikacji na naszych zielonych wyspach, która staje się z każdym rokiem coraz bardziej konkurencyjna wobec emisji spalin przez ruch samochodowy. Dziś myślimy o tym jako o alternatywie. Być może wkrótce proporcje się odwrócą na korzyść roweru, hulajnóg i innych dwuśladów napędzanych zarówno siłą mięśni, jak i elektrycznie. W tym roku liczba kilometrów dróg rowerowych w Świnoujściu dobije do 40. Ponad 100 km szlaków znajduje się w naszych granicach administracyjnych, przy czym ogólna długość dróg to 130 km. Robi wrażenie.

fot. BIK UM Świnoujście
Świnoujście na rowery. Bezpiecznie do pracy - atrakcyjnie do zwiedzania
Każdy, kto miał okazję zaobserwować ruch uliczny w Świnoujściu o poranku na pewno zwrócił uwagę na liczbę rowerzystów. Często ma się wrażenie, że najwięcej osób dojeżdża do pracy właśnie na dwóch kółkach i to nie tylko w miesiącach letnich. Wspólnie z nimi, w fotelikach, przyczepkach i na własnych rowerkach jadą dzieci do żłobków i przedszkoli. Przed budynkami szkół stoją zaparkowane rowery uczniów i nauczycieli. My, mieszkańcy nie boimy się takich rozwiązań. Mamy dobrą i bezpieczną infrastrukturę, w którą zainwestowaliśmy znaczne pieniądze, i którą stale rozbudowujemy i modernizujemy – mówi Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście Barbara Michalska. Są tu też bardzo dobre sklepy rowerowe i wypożyczalnie. Świnoujście posiada świetnie opracowane systemy komunikacji cyklistów. Nasi turyści nie muszą dokładać do swojego bagażu prywatnych pojazdów. Tu, na miejscu funkcjonuje sieć hoteli, która jest „uposażona” w ok. 1000 rowerów i dodatkowy sprzęt. To największa tego typu wypożyczalnia turystyczna w Polsce dla osób w wieku „od 9 miesięcy do 90 lat”.