Łącznie w zakładzie prefabrykacji przygotowano 615 dwumetrowych i 170 półtorametrowych pierścieni. Z tego maszyna drążąca ułożyła już wszystkie mniejsze i ponad 200 większych. Obudowany tunel ma 687 metrów długości.
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco
6280 segmentów obudowy tunelu wyprodukowano w zakładzie prefabrykacji, który specjalnie w tym celu powstał na wyspie Uznam. To dokładnie tyle, ile potrzeba do obudowania całego tunelu.
Łącznie w zakładzie prefabrykacji przygotowano 615 dwumetrowych i 170 półtorametrowych pierścieni. Z tego maszyna drążąca ułożyła już wszystkie mniejsze i ponad 200 większych. Obudowany tunel ma 687 metrów długości.
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco
- Do produkcji elementów prefabrykowanych potrzebnych było około 30 tysięcy m3 betonu. Segmenty powstały z betonu na kruszywie łamanym, granitowym. Część z nich jest klasycznie zbrojona stalą zbrojeniową, a część włóknami stalowym. Jeden dwumetrowy pierścień składa się z ośmiu segmentów i waży 100 ton – mówi Inżynier Rezydent z firmy Lafrentz Jacek Król.
Wyprodukowane elementy obudowy tunelu przetransportowane zostały na plac składowy oraz w rejon komory startowej. Tak, aby w odpowiednim momencie maszyną drążąca TBM Wyspiarka mogła je zamontować we wnętrzu tunelu.
fot. mat. pras. Miasto Świnoujście/Sweco
Zakończenie produkcji segmentów nie oznacza jednak końca działalności zakładu prefabrykacji. Nadal przez całą dobę będą powstawały w nim prefabrykaty na konstrukcje wewnętrzne w tunelu.
- Cieszymy się, że kolejny etap tej inwestycji jest już za nami. Mamy już wszystkie segmenty, ringi, aby obudować tunel. W sierpniu Wyspiarka powinna zakończyć drążenie pod samym dnem Świny. Krok po kroku jesteśmy coraz bliżej końca inwestycji – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.