iswinoujscie.pl • Niedziela [05.02.2023, 10:44:05] • Świnoujście

Historia Morskiej Stoczni Remontowej w Świnoujściu

Historia Morskiej Stoczni Remontowej w Świnoujściu

fot. Archiwum autora

Morska Stocznia Remontowa formalnie i prawnie rozpoczęła swą działalność na około 50 hektarowym obszarze pierwszego stycznia 1971 roku , jako samodzielna jednostka , powołana Zarządzeniem Ministra Żeglugi z 4 sierpnia 1970 roku . Budowa stoczni zaplanowana była w dwóch etapach. Pierwszy etap do roku 1976 obejmował budowę stoczni do obsługi remontów jednostek rybackich PPDiUR „Odra” , statków handlowych , jednostek specjalistycznych , oraz okrętów wojskowych . W drugim etapie do 1980 roku miał powstać zakład remontu dużych masowców , z wielkim dokiem pływającym o nośności 25 000 Mg. Niestety problemy ekonomiczne państwa , które pojawiły się w drugiej połowie lat 70-tych XX wieku uniemożliwiły realizację drugiego etapu inwestycji . W tej sytuacji , w oparciu o własne środki finansowe stoczni , konieczne było samodzielne realizowanie inwestycji , które nie zostały wykonane w pierwszym etapie , lub zrealizowane były w formie tymczasowej.

W latach 80-tych XX wieku stocznia remontowała każdego roku największą ilość statków w całej 50 letniej historii MSR. Przy nabrzeżach stało jednocześnie ponad dwadzieścia , różnego typu i wielkości jednostek pływających, zacumowanych często po trzy obok siebie, ze względu na niewystarczającą długość nabrzeży. W tym okresie w stoczni pracowało w oparciu o umowy o pracę ponad 1350 osób, a na jednym tylko największym wydziale silnikowym zatrudnionych było ponad 150 osób.

Przemiany ustrojowe w roku 1989 spowodowały utratę stałych armatorów, szczególnie z byłej NRD, z bazy floty radzieckiej, oraz armatorów z państw socjalistycznych. Z tego powodu, pierwsze lata 90-te XX wieku były dla MSR bardzo trudnym okresem. W związku z tym stocznia stanęła przed koniecznością pozyskiwania nowych armatorów z Europy zachodniej i Skandynawii. Dla zapewnienia przychodów na odpowiednim poziomie rozpoczęto również współpracę z norweskimi koncernami, w zakresie produkcji konstrukcji platform wydobywczych ropy naftowej „offshore”. Wykonywane w MSR wielkogabarytowe konstrukcje w formie gotowych modułów, służyły do budowy platform wydobywczych ropy naftowej na Morzu Północnym. W latach 90-tych w MSR S.A. wykonywano również wiele kompleksowych i bardzo skomplikowanych przebudów statków, poprzez przecięcie kadłubów, wykonanie i wstawienie nowych sekcji kadłuba, oraz nowych instalacji. Ważnym wydarzeniem w historii stoczni w tym okresie, było przekształcenie stoczni w 1991 roku , z przedsiębiorstwa państwowego w spółkę akcyjną kodeksu handlowego.

W okresie od 2001 roku do 2011 roku MSR S.A. dynamicznie rozwijała się poprzez realizację wielu inwestycji, w oparciu o własne finansowanie. Każdy rok działalności stocznia kończyła znacznym zyskiem netto z działalności gospodarczej, płacąc do skarbu państwa należne podatki. Przychody z budowy konstrukcji offshore dochodziły do 45% całkowitych, rocznych przychodów stoczni. W okresie tym MSR S.A. była najlepiej prosperującą stocznią, bez żadnej pomocy państwa, wśród trzech państwowych stoczni remontowych w Polsce . Dobra sytuacja finansowa pozwalała na realizację w tym okresie wielu koniecznych inwestycji, związanych z zakupami nowoczesnych urządzeń i sprzętu do działalności usługowej i produkcyjnej, oraz na realizację inwestycji budowlanych i infrastrukturalnych. Zrealizowane inwestycje zwiększały możliwości produkcyjne stoczni, podnosiły jakość wykonywanych prac, chroniły środowisko naturalne, oraz zwiększały uznanie i renomę stoczni u armatorów Europy zachodniej i kontrahentów konstrukcji „offshore”. W latach tych rozpoczęto również bardzo ważną inwestycję strategiczną , związaną z posadowieniem trzeciego , większego doku o nośności 9 000 Mg.

Wykonany został projekt budowlany i wykonawczy posadowienia doku , uzyskano wszelkie urzędowe uzgodnienia , oraz otrzymano pozwolenie na budowę. Dla utrzymania ważności pozwolenia na budowę , prowadzono w części lądowej etapową realizację tej dokowej inwestycji . W związku z tym , że przychody MSR S.A. w ponad 90 procentach pochodziły z usług i produkcji realizowanej dla kontrahentów z Europy zachodniej i Skandynawii , stocznia uczestniczyła w cyklicznych , największych targach morskich w Londynie , Hamburgu i Oslo , prezentując własną działalność , a jednocześnie promując walory gospodarcze i turystyczne Świnoujścia .

Przełomowym rokiem w pełnej sukcesów działalności MSR S.A. był rok 2012 . W drugiej połowie 2012 roku rozpoczęto proces łączenia świetnie prosperującej dotychczas MSR S.A. ze stocznią remontową Gryfia w Szczecinie, który zakończył się pierwszego października 2013 roku, przejęciem przez stocznię szczecińską całego majątku i pracowników MSR S.A. W pierwszej połowie 2012 roku bramę MSR S.A. codziennie przekraczało około 900 pracowników stoczni, oraz pracowników firm kooperujących. Rozpoczęty proces łączenia stoczni wpłynął negatywnie na wyniki i zatrudnienie już w drugim półroczu 2012.

Po przejęciu z dniem 01.10. 2013 roku MSR S.A. przez stocznię remontową Gryfia ze Szczecina , w latach 2014 – 2015 sprzedano około 27 ha terenów inwestycyjnych byłej MSR S.A., oraz sprzedano lub zlikwidowano wiele nowoczesnych urządzeń służących do realizacji procesów remontowych na statkach. W wyniku tego w MSR S.A. w Świnoujściu następował systematyczny spadek poziomu techniczno – technologicznego. Odstąpiono także od realizacji strategicznej inwestycji związanej z posadowieniem nowego doku o nośności 9 000 Mg. Kontrahenci z Norwegii , którzy przez dwadzieścia lat zlecali dla MSR S.A., jako wiodącego podwykonawcy, budowę konstrukcji offshore, mając jednocześnie swoje biura w świnoujskiej stoczni, całkowicie odeszli ze stoczni w Świnoujściu .

W kolejnych latach do 2020 roku sukcesywnie zmniejszano zatrudnienie w naszej stoczni w Świnoujściu, co negatywnie wpływało na możliwości generowania przychodów, na poziomie sprzed przejęcia przez stocznię Gryfia .

W dniu 08.10.2020 roku stocznia Gryfia ze Szczecina ogłosiła przetarg na sprzedaż zagospodarowanych terenów z budynkami i budowlami, po byłej Morskiej Stoczni Remontowej S.A. w Świnoujściu, z zastrzeżeniem, że kupujący nie będzie mógł prowadzić działalności stoczniowej na nabytym terenie stoczniowym.

Z dniem 30.11.2020 roku stocznia Gryfia ze Szczecina wypowiedziała umowy o pracę wszystkim pracownikom stoczni w Świnoujściu, zwalniając jednocześnie z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia. Tym samym od dnia 01.12.2020 roku cały majątek i specjalistyczne instalacje stoczni w Świnoujściu, pozostały bez nadzoru odpowiedzialnych pracowników i specjalistycznych służb.

W dniu 21.12.2021 roku Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście kupił, w ramach przysługującego mu prawa pierwokupu, zagospodarowane tereny po MSR S.A. o powierzchni ok. 20 ha, wraz z budynkami i budowlami.

W dniu 13.10.2022 roku Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, w oparciu o zawartą umowę, wydzierżawił tereny wraz z budynkami po MSR S.A. dla firmy Orlen Neptun II sp. z o.o. .

W dniu 11.01.2023 roku Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję, o pozwoleniu na rozbiórkę wszystkich obiektów budowlanych po Morskiej Stoczni Remontowej S.A. Mimo takiej decyzji, Morska Stocznia Remontowa S.A. pozostanie przez dziesiątki lat w pamięci byłych stoczniowców, oraz mieszkańców Świnoujścia, w oparciu o zdjęcia i pamiątki zgromadzone przez pracowników, w całym pięćdziesięcioletnim okresie działalności, tej zasłużonej dla miasta i kraju stoczni w Świnoujściu.

Józef Dubaniewicz

Źródło: https://www.iswinoujscie.pl/artykuly/77938/