Tunelem pod Świną, który 30 czerwca 2023 roku połączył wyspy Uznam i Wolin, przejechało już blisko 9 milionów pojazdów. Jego budowa miała na celu nie tylko usprawnienie komunikacji, ale także poprawę bezpieczeństwa na drodze. Tymczasem zainstalowany w tunelu monitoring, od stycznia do połowy maja 2025 roku, zarejestrował ponad 6 tysięcy wykroczeń drogowych.
Najczęściej popełnianymi wykroczeniami w tunelu pod Świną są te, które bezpośrednio naruszają podstawowe zasady bezpieczeństwa i ignorują oznakowanie drogowe. Dominują przypadki niestosowania się do znaków drogowych – zarówno pionowych (np. B-25 – zakaz wyprzedzania, B-26 – zakaz zawracania, B-36 – zakaz zatrzymywania się i postoju, – zakaz cofania, C-9 – nakaz jazdy na wprost), jak i poziomych (linie podwójne ciągłe P-4 oraz linie krawędziowe P-7), co – w warunkach ograniczonej przestrzeni tunelu – stwarza poważne zagrożenie.
Do najpoważniejszych przewinień należy wyprzedzanie w tunelu oraz na drogach dojazdowych, mimo obowiązującego zakazu. Od początku roku odnotowano blisko 60 takich przypadków.
Niestety, zdarzają się również sytuacje zawracania lub zatrzymywania się w tunelu – najczęściej w celu wykonania pamiątkowych zdjęć. To nie tylko lekkomyślne, ale też bezpośrednio zagrażające bezpieczeństwu. Tylko w ciągu 4,5 miesiąca tego typu zachowań zarejestrowano niemal 40.
Kolejnym poważnym wykroczeniem jest wjazd do tunelu przy czerwonym świetle (sygnalizator S-1), który oznacza bezwzględny zakaz kontynuowania jazdy. Takie działanie może prowadzić do poważnego zagrożenia, m.in. dla służb działających w tunelu. Od początku roku zarejestrowano 30 takich przypadków.
Częstym wykroczeniem popełnianym w tunelu pod Świną jest również korzystanie z telefonu komórkowego. Niestety kierowcy, nagminnie nagrywają filmy w trakcie przejazdu. Trzeba pamiętać, że każda sekunda nieuwagi może zakończyć się tragicznie.
W tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h. Wielu kierowców nie stosuje się do tego limitu, znacznie go przekraczając. Zdarzają się jednak również sytuacje odwrotne – gdy pojazd porusza się zbyt wolno. Jeden z kierowców jechał z prędkością 15 km/h, co również stwarza realne zagrożenie dla płynności i bezpieczeństwa ruchu.