Pierwsze przejście, pod jednym z torów, zrealizowały Polskie Koleje Państwowe. Drugie – bardziej rozbudowane, z ciągiem pieszo-rowerowym – buduje Świnoujście. Inwestycja, której koszt wynosi 7,611 mln zł brutto, osiągnęła już 80 procent zaawansowania. Termin zakończenia robót uległ przesunięciu z powodu nieprzewidzianej kolizji z kablami energetycznymi, które wymagały przełożenia.
– Prace są na finiszu. Październik to realna data zakończenia – zapewniła prezydent Agatowska.
Pomysł budowy przejścia pod torami w Łunowie sięga pierwszej edycji Budżetu Obywatelskiego w Świnoujściu. Przez wiele lat pozostawał jednak jedynie na papierze. W międzyczasie PKP rozbudowało infrastrukturę kolejową, co sprawiło, że potrzeba jednego przejścia zamieniła się w konieczność budowy dwóch. Jedno z nich zrealizowały koleje, drugie – miasto.
– To inwestycja, o którą przez lata zabiegałem – komentuje radny Sławomir Nowicki z Przytoru, jeden z inicjatorów projektu. – Mieszkańcy Łunowa i Przytoru od dawna potrzebowali bezpiecznego i legalnego przejścia w stronę plaży.
Nowe przejścia pod torami znacząco poprawią dostępność komunikacyjną tej części miasta. Umożliwią przejście przez rozbudowaną infrastrukturę kolejową i dotarcie do asfaltowej drogi prowadzącej w stronę Międzyzdrojów oraz terenów powojskowych, w tym działki należącej niegdyś do Ireny Eris.
Sam fakt realizacji inwestycji, której mieszkańcy dopominali się przez lata, jest dużym krokiem naprzód. Nowe przejścia to nie tylko kwestia wygody, ale przede wszystkim bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów w tej części Świnoujścia.
Inwestycja pod nazwą: „Budowa przejścia pod linią kolejową nr 401 w Świnoujściu - Łunowie wraz z ciągiem pieszo-rowerowym” otrzymała dofinansowanie z Programu Fundusz Inwestycji Strategicznych: Polski Ład w wysokości: 7 251 435,43 zł.
Beata Olszewska
Inspektor
Biuro Informacji i Konsultacji Społecznych
Urząd Miasta Świnoujście