News iswinoujscie.pl http://iswinoujscie.pl iswinoujscie.pl Sat, 13 Dec 2025 17:39:30 +0000 hourly 1 pl-pl http://www.iswinoujscie.pl/gfx/logo_is.gif iswinoujscie.pl http://iswinoujscie.pl Tajemnicze nocne zamknięcie tunelu. Informacja tylko na tablicy, bez komunikatu dla mieszkańców https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87316/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87316/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87316/#komentarz Sat, 13 Dec 2025 17:39:30 GMT
Czytelnicy informują, że w nocy z 12 na 13 grudnia tunel w Świnoujściu był czasowo zamknięty. Problem w tym, że o planowanym zamknięciu nie poinformowano wcześniej mieszkańców ani lokalnych mediów. Informacja pojawiła się na tablicy elektronicznej przed wjazdem do tunelu po stronie Uznam.

Do redakcji trafiło zdjęcie wykonane w piątek wieczorem, na którym wyraźnie widać komunikat:
„ZAMKNIĘCIE TUNELU
OD 12.12.2025 23:00
DO 13.12.2025 05:00”.

Zaskoczenie budzi fakt, że o nocnym zamknięciu tunelu nie poinformowano wcześniej w żadnym oficjalnym komunikacie. Informacji próżno było szukać zarówno na stronie Urzędu Miasta Świnoujście, jak i w mediach społecznościowych czy w serwisach lokalnych. Żaden z portali informacyjnych nie opublikował zapowiedzi utrudnień.

W praktyce oznaczało to, że kierowcy dowiadywali się o zamknięciu dopiero tuż przed wjazdem do tunelu. Dla wielu osób, które zaplanowały nocny przejazd lub powrót do domu, wiązało się to z koniecznością nadrabiania drogi i stratą dodatkowego czasu.

Sytuacja jest tym bardziej niezrozumiała, że okres przedświąteczny to czas wzmożonego ruchu. Mieszkańcy częściej wyjeżdżają na zakupy, do pracy zmianowej czy w sprawach rodzinnych. W takich warunkach brak wcześniejszej informacji o zamknięciu kluczowej przeprawy trudno uznać za drobne przeoczenie.

Pozostają pytania: czy był to błąd, niedopatrzenie, czy świadoma decyzja, by nie nagłaśniać kolejnego zamknięcia tunelu, który w ostatnich miesiącach bywa wyłączany z ruchu coraz częściej?

Mieszkańcy oczekują prostych i jasnych zasad: jeśli tunel ma być zamykany w nocy - informacja powinna trafiać do opinii publicznej z odpowiednim wyprzedzeniem, a nie wyłącznie na tablicy ustawionej kilkaset metrów przed wjazdem.

źródło: www.iswinoujscie.pl ]]>
kontakt@iswinoujscie.pl (iswinoujscie.pl)
Tani prąd w Porcie Jachtowym? Czytelnicy pokazują, Ośrodek Sportu tłumaczy zasady https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87314/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87314/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87314/#komentarz Sat, 13 Dec 2025 14:26:52 GMT
Do redakcji trafiły zdjęcia wykonane na terenie Portu Jachtowego w Świnoujściu. Widać na nich samochody elektryczne podłączone do portowych słupków energetycznych. Sprawdziliśmy, na jakich zasadach odbywa się takie ładowanie i ile faktycznie kosztuje energia elektryczna w porcie.

Samochody podłączone do portowych słupków

Na przesłanych przez czytelnika fotografiach widać auta elektryczne ładowane bezpośrednio z portowej infrastruktury energetycznej - ze standardowych słupków, do których zwykle podłączają się jednostki pływające, kampery lub przyczepy kempingowe. Nie są to klasyczne, publiczne stacje ładowania samochodów elektrycznych.

Zdjęcia potwierdzają, że w praktyce takie ładowanie się odbywa i jest możliwe przy użyciu własnej ładowarki podłączonej do gniazda trójfazowego.

OSiR: nie ma ładowarki, jest ryczałt
Jak już informowaliśmy, Ośrodek Sportu i Rekreacji „Wyspiarz” w oficjalnej odpowiedzi wyjaśnił zasady obowiązujące w Porcie Jachtowym. Z pisma jednoznacznie wynika, że:

- na terenie portu jachtowego nie ma specjalistycznej ładowarki do samochodów elektrycznych,
- jedyną możliwością jest podłączenie pojazdu do portowych słupków energetycznych z wykorzystaniem własnej ładowarki
- rozliczenie odbywa się w formie ryczałtowej - 41,00 zł brutto za dobę, bez limitu poboru energii,
- opłata wnoszona jest w budynku bosmanatu.
Tani prąd w Porcie Jachtowym? Czytelnicy pokazują, Ośrodek Sportu tłumaczy zasady [1]

Ekonomia, która budzi pytania
To właśnie ryczałtowe rozliczenie wzbudza największe zainteresowanie i kontrowersje. Przy obecnych cenach energii elektrycznej ładowanie dużej baterii samochodu elektrycznego (np. 70–80 kWh, co przekłada się na zasięg rzędu 500–600 km) w warunkach domowych kosztuje często 80–90 zł.

Tymczasem w porcie - przy podłączeniu do gniazda trójfazowego i ładowarce 11 kW - pełne ładowanie takiej baterii, trwające 6–8 godzin, mieści się w jednej dobie rozliczeniowej, czyli 41 zł brutto. Oznacza to koszt nawet o połowę niższy niż w domu czy na komercyjnych stacjach AC.

Kampery i ogrzewanie zimą
W przypadku kamperów - także elektrycznych lub korzystających intensywnie z energii do ogrzewania - ryczałt dobowy jest jeszcze bardziej korzystny. Całodobowe korzystanie z energii elektrycznej, obejmujące ogrzewanie, ładowanie pojazdu i zasilanie urządzeń pokładowych, wciąż zamyka się w tej samej stawce.

To rodzi pytania o:
- faktyczny koszt energii ponoszony przez zarządcę portu,
- opłacalność takiego modelu przy rosnącej popularności aut elektrycznych,
- potencjalne obciążenie portowej infrastruktury energetycznej.Tani prąd w Porcie Jachtowym? Czytelnicy pokazują, Ośrodek Sportu tłumaczy zasady [2]

Zasady są jasne, dyskusja trwa
Formalnie wszystko odbywa się zgodnie z obowiązującym cennikiem i zasadami portu. Nie jest to „ładowanie na dziko”, lecz usługa rozliczana ryczałtowo. Jednocześnie skala opłacalności dla użytkowników pokazuje, że Port Jachtowy w Świnoujściu stał się - przynajmniej nieoficjalnie - jednym z najtańszych miejsc poboru energii elektrycznej dla pojazdów w regionie.

Czy w przyszłości model rozliczeń się zmieni? Na razie OSiR takich planów nie sygnalizuje. Sprawa jednak z pewnością będzie wracać wraz z rosnącą liczbą samochodów elektrycznych i kamperów korzystających z portowej infrastruktury.
źródło: www.iswinoujscie.pl ]]>
kontakt@iswinoujscie.pl (iswinoujscie.pl)
Wyrzucił worek śmieci przy ulicy Drawskiej i odjechał rowerem. Naganne zachowanie zarejestrowane na zdjęciach https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87315/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87315/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87315/#komentarz Sat, 13 Dec 2025 09:43:28 GMT
W piątek, w godzinach 13.00-14.00, przy ulicy Drawskiej doszło do kolejnego przypadku zaśmiecania przestrzeni publicznej. Mężczyzna wyjeżdżający z rejonu działek zatrzymał się, zszedł z roweru i rzucił worek śmieci w pasie zieleni przy drodze.

Mężczyzna poruszający się rowerem zatrzymał się przy ulicy Drawskiej, po czym wyrzucił worek z odpadami w zaroślach, tuż przy drodze. Następnie spokojnie wsiadł na rower i odjechał.

Takie zachowanie trudno usprawiedliwić. Odpady komunalne powinny trafiać do przeznaczonych do tego pojemników, a nie do przydrożnych krzaków czy na tereny zielone. Pozostawiony worek nie tylko szpeci okolicę, ale może stanowić zagrożenie dla środowiska oraz mieszkańców.
Wyrzucił worek śmieci przy ulicy Drawskiej i odjechał rowerem. Naganne zachowanie zarejestrowane na zdjęciach [1]

Problem nielegalnego wyrzucania śmieci w rejonach przylegających do działek i mniej uczęszczanych ulic powraca regularnie. Warto przypomnieć, że za zaśmiecanie przestrzeni publicznej grożą konsekwencje prawne, w tym mandaty.

Wciąż nie wszyscy traktują wspólną przestrzeń z należytą odpowiedzialnością.
źródło: www.iswinoujscie.pl ]]>
kontakt@iswinoujscie.pl (iswinoujscie.pl)
13 grudnia – wspólne zapalenie zniczy w rocznicę wprowadzenia Stanu Wojennego https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87311/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87311/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87311/#komentarz Fri, 12 Dec 2025 21:35:04 GMT
13 grudnia, w 44. rocznicę wprowadzenia Stanu Wojennego, o godz. 17.00 zapraszamy do wspólnego spotkania przy pomniku na Placu Słowiańskim.

Chcemy w tym dniu zapalić znicze i w symboliczny sposób oddać hołd wszystkim, którzy swoim poświęceniem i odwagą przyczynili się do odzyskania przez naszą Ojczyznę wolności.

Z wdzięcznością i pokorą doceniamy odwagę ludzi, którzy złożyli krwawą ofiarę za naszą wolność.

Spotykamy się, aby pamiętać i wspólnie uczcić tę rocznicę chwilą refleksji.

Serdecznie zapraszamy wszystkich mieszkańców do udziału w tym wydarzeniu.

Karolina Romańska
Sekretarz PO RP w Świnoujściu

]]>
kontakt@iswinoujscie.pl (iswinoujscie.pl)
Tymczasowy areszt dla 38-latka https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87310/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87310/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87310/#komentarz Fri, 12 Dec 2025 21:31:14 GMT
Sąd Rejonowy w Świnoujściu, na wniosek Prokuratury, zdecydował o zastosowaniu tymczasowego aresztowania wobec 38-latka.

Mężczyzna jest podejrzany o szereg czynów, m.in.:

- uszkodzenie mienia
- kradzież 29 emblematów z aut
- groźby karalne
- naruszenie miru domowego

Komenda Miejska Policji w Świnoujściu
]]>
kontakt@iswinoujscie.pl (iswinoujscie.pl)
Dlaczego tunel w Świnoujściu jest tak często zamykany? Urząd Miasta odpowiada, ale mieszkańcy wciąż mają pytania https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87307/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87307/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87307/#komentarz Fri, 12 Dec 2025 18:02:21 GMT
Kolejne nocne zamknięcia tunelu pod Świną, powtarzające się dzień po dniu, wywołały rosnące zaniepokojenie mieszkańców Świnoujścia. W odpowiedzi na liczne sygnały od czytelników redakcja wystąpiła do Urzędu Miasta z pytaniami w trybie Prawa prasowego. Ratusz tłumaczy, że chodzi o prace techniczne i gwarancyjne, jednak skala i częstotliwość zamknięć rodzą coraz więcej wątpliwości.

W ostatnich tygodniach tunel w Świnoujściu był regularnie zamykany w godzinach nocnych najczęściej od 23.00 do 5.00 nie tylko przez kilka dni z rzędu, ale również z zapowiedzią kolejnych zamknięć w następnym tygodniu. To sytuacja, która dla wielu mieszkańców stała się uciążliwa, a dla części także niepokojąca.

Tunel jest dziś podstawowym połączeniem wysp Uznam i Wolin. Jego zamknięcie oznacza konieczność korzystania z przepraw promowych, które nocą kursują rzadziej.

Redakcja iswinoujscie.pl zwróciła się do Urzędu Miasta z pytaniami: co dokładnie było powodem tak częstych zamknięć tunelu, jakie prace były realizowane.

W odpowiedzi Biuro Informacji i Konsultacji Społecznych Urzędu Miasta Świnoujście przekazało oficjalne stanowisko, które publikujemy w całości:

„Tunel zamykany jest głównie na potrzeby Generalnego Wykonawcy, który kończy prace budowlane, a także wykonuje czynności w ramach zgłoszeń gwarancyjnych. Ważnym powodem są również skomplikowane instalacje techniczne, wymagające wnikliwego i specjalistycznego działania autoryzowanych serwisów oraz Działu Utrzymania Tunelu (DUT), realizującego zadania wynikające z obowiązujących umów.

Tunel jest jednonawowy (jednorurowy), nie ma możliwości skierowania ruchu na drugą nitkę. W związku z tym ruch odbywa się wahadłowo, a czasowe zamknięcia stosuje się wyłącznie w zakresie niezbędnym do spełnienia obowiązujących wymogów technicznych i przepisów.

Bezpieczeństwo użytkowników tunelu jest priorytetem, dlatego odstępstwa w tym zakresie są niedopuszczalne. Wnioski o całkowite zamknięcia tunelu są szczegółowo analizowane i ograniczane do absolutnego minimum czasowego.”


Z wyrazami szacunku,
Beata Olszewska
Inspektor
Biuro Informacji i Konsultacji Społecznych
Urząd Miasta Świnoujście

Choć odpowiedź wyjaśnia formalne powody zamknięć, mieszkańcy nadal pytają, dlaczego prace wymagające całkowitego wyłączenia tunelu muszą być realizowane tak często i w tak krótkich odstępach czasu. Pojawiają się również obawy, czy intensywność działań technicznych nie świadczy o problemach, o których opinia publiczna nie jest informowana wprost.

Jedno jest pewne: fakt, że tunel jest jednorurowy, powoduje sytuację patową – każde jego zamknięcie automatycznie paraliżuje komunikację między wyspami. Dlatego oczekiwania mieszkańców są jasne: pełna transparentność, jasny harmonogram prac i rzetelna informacja o tym, kiedy nocne zamknięcia wreszcie się zakończą.

Do tematu będziemy wracać.

źródło: www.iswinoujscie.pl ]]>
kontakt@iswinoujscie.pl (iswinoujscie.pl)
Co to za świąteczna wystawa?! https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87306/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87306/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87306/#komentarz Fri, 12 Dec 2025 13:09:16 GMT
Czyżby nasz czytelnik chciał pochwalić się witryną swojej firmy ?! O nie ! W żadna kryptoreklamę nie wchodzimy! Ale zdjęcie przesłane na kontakt@iswinoujscie.pl robi wrażenie ! A przedstawia późnowieczorny wygląd fasady szkoły podstawowej nr 1 przy ulicy Witosa. Wracającym do domów z wieczornych zakupów mieszkańcom robi się cieplej na sercu bo święta, jak widać już tuż-tuż!

Nie wiemy czy to pomysł samych uczniów czy może ktoś z nauczycieli zainspirował wychowanków do takiego spektakularnego przyozdobienia okien w klasach. Na pewno jednak widok umila mieszkańcom przedświąteczną gonitwę w samy centrum gorączkowych przygotowań. Nasza redakcja przyznaje twórcom tego wystroju choinkowy certyfikat świątecznych inspiracji. I czekamy na kolejne zgłoszenia.

źródło: www.iswinoujscie.pl ]]>
kontakt@iswinoujscie.pl (iswinoujscie.pl)
Gabinet ginekologiczny otwarty na kobiety neuroatypowe. 7. edycja ogólnopolskiej kampanii „W kobiecym interesie” https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87304/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87304/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87304/#komentarz Fri, 12 Dec 2025 10:06:38 GMT
Kobiety bez wyjątku powinny odwiedzać ginekologa, ale wciąż wiele z nich odczuwa niepokój. Odnoszą też często wrażenie, że ich intymne problemy są bagatelizowane. To nie buduje zaufania. Ekspertki z dziedziny psychologii, ginekologii i socjologii dyskutowały, jak te bariery burzyć, szczególnie w kontekście kobiet z neuroatypowością, dla których w gabinecie ginekologa dźwięk, światło, dotyk i komunikacja mogą być sporym wyzwaniem.

Firma Gedeon Richter od lat przypomina, jak ważna jest profilaktyka zdrowia, w tym intymnego.

Jak wynika z raportu przygotowanego w ramach kampanii „W kobiecym interesie. Bez wyjątku” co czwarta respondentka dostrzega u siebie lub ma zdiagnozowane dolegliwości związane z neuroatypowością, wskazując na ADHD (9 proc.), spektrum autyzmu (5 proc.), nadwrażliwość na zapachy (7 proc.), dźwięki (10 proc.), dotyk (6 proc.), światło lub kolory (5 proc.). Nierzadko mają problem związany z umawianiem się na samą wizytę. Cztery na dziesięć z nich odkłada lub opóźnia wizyty u ginekologa, bo odczuwają np. nadmiar bodźców już od progu przychodni. Te drobne kroki, które pokonują do gabinetu, począwszy od rejestracji i oczekiwania w poczekalni, wpływają na ocenę całej wizyty.

– Dlatego warto, by kobiety bardziej mówiły o swoich potrzebach niż o samej diagnozie – radzi socjolożka dr Zofia Małkowicz.
Dla kobiet z dużą wrażliwością sensoryczną czy z neuroatypowością badanie ginekologiczne może być większym stresem. Silniej mogą reagować na bodźce – zbyt mocne światło, dźwięki, dotyk.
– Na budowanie komfortu, bezpieczeństwa i intymności w czasie wizyty przekłada się wiele różnych czynników. Kiedy myślimy o kobietach neuroatypowych, czy też z większą wrażliwością sensoryczną, warto myśleć po prostu, że mają one pewne potrzeby, ale jeśli je spełnimy, to gabinet stanie się po prostu bardziej przyjaznym miejscem dla wszystkich pacjentek – wyjaśnia dr Małkowicz.

I nie chodzi tutaj o gruntowne przearanżowanie przestrzeni gabinetu, ale zapewnienie prostych technicznie rozwiązań, np. przygaszenie światła, zapewnienie osobnego miejsca, gdzie kobieta może swobodnie przygotować się do badania, wyciszenie gabinetu, tak by rozmowy nie były słyszane w poczekalni.
– Powinno się stworzyć w gabinecie takie warunki, w których możliwa będzie także spokojna bezpośrednia rozmowa. Warto dopytać pacjentkę o to, czy to, co słyszy, jest dla niej zrozumiałe, zapisać kluczowe słowa, rozrysować schemat dalszego leczenia i pozwolić pacjentce zapoznać się z nimi po wizycie, kiedy już emocje trochę opadną – podkreśla socjolożka.

Jednocześnie zwraca uwagę na istniejące ograniczenia, które często nie są zależne od specjalistów. Zbyt krótka wizyta, napięty harmonogram, zbyt trudne medycznie przypadki nie sprzyjają zatrzymaniu się nad każdym pacjentem. Niejednokrotnie nie ma czasu na podniesienie wzroku na pacjenta, nie mówiąc już o rozmowie.

Niemniej chodzi przede wszystkim o to, by być życzliwym i empatycznym człowiekiem, który zwraca uwagę na to, jak czuje się pacjentka. Rozumieć, że każda kobieta wchodząca do gabinetu jest trochę inna i starać się być otwartym na to, że może potrzebować innego podejścia niż jej poprzedniczka. Im bezpieczniejszy i spokojniejszy kontakt z lekarzem, tym skuteczniejsza diagnostyka i dalsze leczenie.

– Dla wielu pacjentek ważne będzie, że lekarz trochę zwolni, zada pytanie o to, czy czują się komfortowo. To niewiele, ale to jest często bardzo duży krok, który buduje zaufanie – zaznacza dr Małkowicz.
Jak zauważa ginekolożka dr Agnieszka Nalewczyńska, pacjentki są wyczulone na pojedyncze słowa, zawahanie lekarza, sygnały niewerbalne. Dlatego też specjalista musi być „bardzo delikatny w osądach czy formułowaniu wniosków”. Powinien „dostroić się” do pacjentki. Wyjaśnić na samym początku, jak będzie przebiegać wizyta. Dać możliwość zadawania pytań. Rozwiać pojawiające się wątpliwości.

W każdym momencie pacjentka może też poprosić o przerwanie badania, jeśli poczuje się niekomfortowo lub zasygnalizuje, że czuje ból.
– Super by było, gdyby lekarze i personel medyczny obligatoryjnie musieli przejść szkolenie z empatii – zaznacza Magdalena Chorzewska, psycholożka, seksuolożka, psychoterapeutka.

Z badania przprowadzenego w ramach kampanii “W kobiecym intersie.
Bez wyjątku” wynika jednak, że pacjentki odwlekają wizytę u specjalisty ze względu na wstyd przed badaniem lub/i rozmów na tematy intymne (39 proc.) albo z powodu lęku przed bólem lub dyskomfortem (37 proc.); niepewność związaną z brakiem wiedzy o przebiegu badania (36 proc.) albo z powodu przekonania, że bez dolegliwości wizyta nie jest konieczna (35 proc.).

Praca leży też po stronie pacjentek. Ekspertki zaznaczają, że powinny one przychodzić do gabinetu z przygotowanymi pytaniami lub spisanymi wątpliwościami, które lekarz mógłby rozwiać. Większość pierwszych wizyt u ginekologa, na co wskazuje badanie, ocenianych jest przez kobiety pozytywnie (51 proc.) lub neutralnie (32 proc.).

Niemniej co piąta młoda Polska nie była jeszcze u ginekologa. Częściej są to młodsze kobiety (32 proc.), z wykształceniem podstwowym (32 proc.), mieszkające na wsi (25 proc.). Blisko połowa badanych kobiet (47 proc.) deklaruje też, że odwiedza ginekologa raz w roku. W połowie są to kobiety będące w związku. Jednak tylko 3 proc. respondentek idzie do lekarza, by sprawdzić, czy nie mają choroby przenoszonej droga płciową.

Najczęściej w gabinecie w ciągu ostatnich dwóch lat kobiety wykonywały profilaktycznie USG ginekologiczne (59 proc.), cytologię (58 proc.) , a co trzecia badanie piersi, mammografię jedynie 4 proc.
Jeśli kobiety odczuwają dyskomfort, to wynika on z braku delikatności (32 proc.) lub dotyku przez obcą osobę (27 proc.), nieuszanowania prywatności (24 proc.) czy niekomfortowej pozycji podczas badania (23 proc.). Ale co piąta badana jednak twierdzi, że nie doświadczyła żadnego dyskomfortu w czasie badania.

Badamy kobiety w myśl hasła kampanii „bez wyjątku”
Co roku kampania organizowana przez Gedeon Richter Polska przebiega pod innym hasłem, ale niezmiennie bierze pod lupę zagadnienia związane ze zdrowiem intymnym kobiet. Za nami tematy związane z ograniczonym dostępem do opieki ginekologicznej pacjentek z niepełnosprawnościami, z mniejszych miast czy barierami wynikającymi z pandemii albo społecznego tabu. Jak wskazała Aneta Grzegorzewska, dyrektorka ds. korporacyjnych i relacji zewnętrznych w Gedeon Richter Polska jej firma „co roku burzy kolejne mury, łamie stereotypy i uświadamia, że zdrowie kobiet naprawdę jest również w ich rękach”. W tym roku przyszła kolej na nieuświadomione społecznie bariery.

– Chcemy, aby wszystkie kobiety, bez wyjątku, miały dostęp do badań i nie ograniczały ich żadne przeszkody – podkreśla Aneta Grzegorzewska.

W ramach tegorocznej kampanii ruszył w Polskę mobilny gabinet ginekologiczny, dostosowany również do osób z niepełnosprawnościami. W siedmiu miastach przebadano setki kobiet. Inicjatywę wspiera ogólnopolska sieć laboratoriów diagnostycznych – ALAB. Po konsultacji z lekarzem kobiety mogły wykonać bezpłatnie cytologię płynną i test na HPV. Lekarze po przeprowadzonym wywiadzie medycznym z pacjentką wykonywali także USG ginekologiczne oraz palpacyjne badanie piersi.

Więcej informacji oraz pełen raport z badania dostępne są na: zdrowa-ona.pl

Partnerzy kampanii
Fundacja Kulawa Warszawa, Fundacja Avalon, Polski Związek Niewidomych, Polski Związek Głuchych, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Ogólnopolska Organizacja „Kwiat Kobiecości”, Stowarzyszenie Kobiet z Problemami Onkologiczno-Ginekologicznymi „Magnolia”, Fundacja Kreatywnie dla Zdrowia, Watch Health Care, Fundacja Pokonać Endometriozę, Fundacja Różowa Skrzyneczka, Stowarzyszenie Nasz Bocian. Patronem wspierającym kampanię jest portal „Zdrowa Ona”.
]]>
kontakt@iswinoujscie.pl (iswinoujscie.pl)
Doświadczenie sądów i rezygnacja z biegłych skracają postępowania frankowe https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87303/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87303/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87303/#komentarz Fri, 12 Dec 2025 10:03:01 GMT
Sądy okręgowe coraz szybciej rozstrzygają spory frankowe. W trzech pierwszych kwartałach br. załatwiono w nich ok. 69 tys. spraw. W analogicznym okresie 2024 roku wydano blisko 51,5 tys. rozstrzygnięć. Wzrost wynosi zatem 33,4% rdr. W niektórych sądach liczba zakończonych spraw wzrosła rdr. o ponad 300, a w innych – nawet o 2-3 tys. Komentujący te dane eksperci wyjaśniają, że coraz sprawniejsze działanie sądów może wynikać z nabytego przez lata doświadczenia. Ponadto odchodzi się od powoływania biegłych i pomija się zeznania niektórych świadków, co pozwala na wydanie wyroku już nawet po pierwszej rozprawie. Nie bez znaczenia jest też popularność ugód oferowanych przez banki.

Z danych udostępnionych przez 47 sądów okręgowych wynika, że w trzech kwartałach br. załatwiono w nich ok. 69 tys. spraw frankowych.

To o 33,4% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy udało się rozstrzygnąć ok. 51,5 tys. tego typu spraw. Wynik ten nie jest zaskoczeniem dla dr Wanesy Choptiany-Mańka z Uniwersytetu WSB Merito. Ekspertka zauważa, że od kilku lat obserwujemy wyraźny trend lawinowego przyrostu liczby pozwów dotyczących tzw. umów frankowych.

– Najsilniejszym bodźcem do dochodzenia swoich praw przed polskimi sądami pozostają korzystne dla kredytobiorców wyroki TSUE, które umocniły ukształtowaną już linię orzeczniczą, ułatwiły dochodzenie roszczeń oraz zwiększyły szanse na uzyskanie znaczących korzyści finansowych. Istotną rolę odgrywa także rosnąca świadomość prawna konsumentów, wzmacniana przez kampanie informacyjne w mediach, łatwy dostęp do wiedzy – wyjaśnia dr Choptiany-Mańka.

Z kolei adwokat Milena Mocarska z Kancelarii MBM Legal uważa, że coraz sprawniejsze rozpoznawanie przez sądy tego rodzaju spraw może wynikać z rosnącego doświadczenia sędziów w tej materii. Ponadto w sprawach frankowych odchodzi się od powoływania biegłych sądowych i pomija się zeznania przynajmniej niektórych świadków, co pozwala na wydanie wyroku już po pierwszej rozprawie. Nie bez znaczenia jest też popularność ugód sądowych.

– Kredytobiorcy coraz częściej decydują się na zawarcie ugody, ponieważ banki proponują atrakcyjne z puntu widzenia konsumenta warunki polubownego zakończenia sprawy. Zawarcie ugody pozasądowej skutkuje cofnięciem pozwu i umorzeniem postępowania przez sąd, co oznacza zakończenie sprawy. Jeśli zaś strony decydują się na zawarcie ugody sądowej, często sądy wyznaczają w tym celu posiedzenia w nieodległym terminie – uzupełnia adwokat Mocarska.

Z kolei dr Choptiany-Mańka ocenia, że przyspieszenie procedowania dla kredytobiorców oznacza szansę na szybsze i korzystne zakończenie sporu, a bankom umożliwia sprawniejsze porządkowanie portfela frankowego w ich strukturze finansowej. W teorii usprawnienie postępowania w sprawach frankowych powinno pozytywnie wpływać również na rozpatrywanie innych sporów cywilnych.

– Tempo rozpatrywania spraw frankowych w 2025 roku jest zdecydowanie najwyższe od początku prowadzenia statystyk przez Ministerstwo Sprawiedliwości w tym zakresie. Dalsze przyspieszenie jest oczywiście możliwe, ale będzie zależało od stopnia przeciążenia sądów oraz napływu nowych pozwów. W polskich sądach wciąż występuje znaczne przeciążenie administracyjne, które wpływa nie tylko na spory frankowe, lecz na cały system postępowań cywilnych – dodaje ekspertka z WSB Merito.

Jak komentuje prawnik dr Jan Szuszkiewicz, mamy do czynienia z dużo szybszym zakończeniem spraw frankowych, ale nie dlatego, iż sądy zaczęły działać sprawniej, tylko z powodu zmiany podejścia banków. Proponują one ugody na bardzo wczesnych etapach sporu.

Warunki są na tyle korzystne dla frankowiczów, że po niewielkich negocjacjach coraz częściej na nie przystają. Ze strony banków to świadoma strategia, dzięki której mogą mniej stracić niż po wieloletnim procesie. Następuje kompleksowe rozliczenie roszczeń stron. Bank otrzymuje zwrot wypłaconego kredytu, a frankowicz – łączną sumę rat, które płacił od początku zawarcia umowy kredytowej do zawarcia umowy ugody. Odsetki są najczęściej pomijane. Frankowiczowi są zaś zwracane poniesione koszty procesu.

– Dzięki takiemu rozwiązaniu bank nie musi płacić kancelariom za wieloletnią obsługę sądową. Nie ponosi też kosztów sądowych za przegraną sprawę. Biorąc pod uwagę, że niektóre banki mają tysiące spraw, to olbrzymia oszczędność. Wiedzą o tym, że sprawy frankowe są już praktycznie nie do wygrania w sądzie, więc obrały taką strategię. Na ich postawę oczywiście w sposób zdecydowany wpłynął Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Od 2019 roku każde jego orzeczenie było coraz gorsze dla banków, a coraz lepsze dla frankowiczów. Akcja ugodowa jest bardzo szeroka – stwierdza dr Szuszkiewicz.

Do tego dr Choptiany-Mańka podkreśla, że czas rozpatrywania spraw różni się w zależności od stopnia skomplikowania sporu oraz właściwości miejscowej. Sądy okręgowe w mniejszych miastach działają zwykle sprawniej niż te w dużych ośrodkach, co wynika głównie z różnic w obciążeniu liczbą procesów. Średni czas rozpatrywania sprawy frankowej w 2025 roku wynosił w pierwszej instancji 12-18 miesięcy, a w drugiej – 8-14 miesięcy.

– Oznacza to, że pełne postępowanie sądowe trwa obecnie około 2-3 lat, podczas gdy w poprzednich latach procesy te zajmowały nawet 5 lat, bez pewności co do ostatecznego wyniku. Nie ulega jednak wątpliwości to, że przewidywany czas rozstrzygnięcia sprawy na drodze sądowej pozostaje wciąż bardzo długi. Z tego powodu wielu frankowiczów decyduje się na zawarcie ugody z bankami. Uzyskują wprawdzie mniej korzystne warunki finansowe, ale znacząco skracają czas rozwiązania sporu, ograniczają związane z tym koszty oraz zabezpieczają się przed ewentualnymi dalszymi roszczeniami ze strony banków – dodaje ekspertka.

Ponadto adwokat Milena Mocarska zastrzega, że sprawy, które wpłynęły do sądów w latach 2024-2025, nie są jeszcze zakończone – przynajmniej, jeśli chodzi o Warszawę, Katowice czy Gdańsk. W jej ocenie, realne szanse na przyspieszenie rozpoznania tego typu spraw dawałoby zwiększenie liczby sędziów i pracowników administracyjnych w wydziałach sądów rozpoznających sprawy frankowe.

– Załatwienie sprawy frankowej rozumiane jako prawomocne zakończenie jej w dwóch instancjach to obecnie kwestia kilku lat. Poza Warszawą zdarza się czasem uzyskać korzystny wyrok w I instancji w ciągu 3 miesięcy od złożenia pozwu – podsumowuje prawniczka z MBM Legal.

MondayNews Polska
]]>
kontakt@iswinoujscie.pl (iswinoujscie.pl)
Hydrant z wakacyjną reklamą. Sezonowy plakat przetrwał do grudnia https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87171/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87171/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87171/#komentarz Fri, 12 Dec 2025 09:43:01 GMT
Przy styku ulic Bohaterów Września i Jana z Kolna od miesięcy tkwi wbity w trawnik plakat letniej imprezy. Reklama stoi tuż obok hydrantu, tworząc zaskakujący duet.

Przy hydrancie znajdującym się u zbiegu ulic Bohaterów Września i Jana z Kolna od miesięcy trwa inny „stały element krajobrazu” - plakat reklamujący wakacyjną imprezę z lata 2025. Tam gdzie hydrant jest ulokowany pojawiła się reklama w sezonie letnim i mimo upływu czasu wciąż nie została usunięta.

Mieszkańcy zwracają uwagę na jego absurdalność: urządzenie ochrony przeciwpożarowej, a obok niego plakat. Zestawienie wygląda na tyle przewrotnie, że niektórzy żartują o „imprezowym hydrancie”.

Wielu Świnoujścian zauważa jednak inny problem - plakat to kolejny przykład reklam, które po sezonie nie znikają z przestrzeni publicznej. Uchwała krajobrazowa miała uporządkować miasto i precyzyjnie wskazać, gdzie wolno, a gdzie nie wolno montować ogłoszeń. Tymczasem wciąż można je znaleźć na drogowskazach, znakach, płotach czy słupkach. Część odpada pod wpływem pogody, ale niektóre - jak ten przy hydrancie - trzymają się wyjątkowo mocno.

Mechanizm jest powtarzalny: przed imprezą plakaty pojawiają się dosłownie wszędzie, a po wydarzeniu nikt już nie wraca, by je zdjąć. Potem wiszą miesiącami, a nawet latami. W tym przypadku mamy grudzień, a plakat nadal zaprasza na wydarzenie, które dawno się odbyło.

Bo choć sytuacja może wywoływać uśmiech, jest też symbolem bałaganu reklamowego, który miał zniknąć, a wciąż przybywają „jak grzyby po deszczu”.

źródło: www.iswinoujscie.pl ]]>
kontakt@iswinoujscie.pl (iswinoujscie.pl)
Pożar turbiny wiatrowej między Koniewem a Skoszewem. Mieszkańcy: najpierw był potężny huk, potem słup ognia https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87305/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87305/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87305/#komentarz Thu, 11 Dec 2025 23:29:39 GMT
W czwartek wieczorem, dokładnie o godzinie 22.58, doszło do pożaru jednej z turbin wiatrowych zlokalizowanych między Koniewem a Skoszewem, w bezpośredniej bliskości drogi wojewódzkiej nr 111. Na miejsce zadysponowano liczne zastępy straży pożarnej z kilku gmin. Mieszkańcy relacjonują, że zanim pojawił się ogień, usłyszeli głośny huk.

W czwartek późnym wieczorem mieszkańcy okolic Koniewa i Skoszewa zaalarmowali służby o intensywnym ogniu widocznym na jednej z turbin wiatrowych stojących najbliżej szosy 111. Zdarzenie od razu wzbudziło ogromne emocje, ponieważ - jak relacjonują świadkowie - wszystko zaczęło się od nagłego, bardzo głośnego wybuchu.

„Najpierw był wielki huk, a potem ogień” - mówią mieszkańcy, którzy obserwowali rozwój sytuacji z bezpiecznej odległości.
Pożar turbiny wiatrowej między Koniewem a Skoszewem. Mieszkańcy: najpierw był potężny huk, potem słup ognia [1]

Płonęła górna część turbiny, a ogień obejmował gondolę i elementy łopat wirnika. Takie pożary niosą ze sobą wysokie ryzyko. Rozgrzane fragmenty konstrukcji mogą odpadać i spadać nawet na kilkadziesiąt metrów od masztu. Z tego powodu działania służb ograniczają się do zabezpieczenia terenu i kontrolowania sytuacji z dystansu.

Na miejsce skierowano zastępy straży pożarnej z gmin Wolin, Skoszewo i Międzyzdroje. Obecne są również patrole policji, które zabezpieczają drogę i teren wokół elektrowni wiatrowej. Teren jest bardzo dobrze widoczny z okolicznych pól i szosy – płonąca turbina rozświetliła noc na znaczną odległość.Pożar turbiny wiatrowej między Koniewem a Skoszewem. Mieszkańcy: najpierw był potężny huk, potem słup ognia [2]

W takich sytuacjach standardowa procedura nie zakłada gaszenia pożaru na wysokości - przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo ratowników. Strażacy utrzymują bezpieczny dystans i kontrolują obszar, by nikt nie zbliżał się do strefy potencjalnego spadku odłamków.Pożar turbiny wiatrowej między Koniewem a Skoszewem. Mieszkańcy: najpierw był potężny huk, potem słup ognia [3]

Przyczyny pożaru nie są znane. Wiadomo jedynie, że ogień objął turbinę znajdującą się najbliżej drogi wojewódzkiej nr 111, co dodatkowo zwraca uwagę mieszkańców i kierowców.

Do tematu wrócimy, gdy tylko służby przekażą oficjalne informacje.
źródło: www.iswinoujscie.pl ]]>
kontakt@iswinoujscie.pl (iswinoujscie.pl)
10 lat Gazoportu w Świnoujściu. To energetyczna brama dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Zobacz film! https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87302/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87302/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87302/#komentarz Thu, 11 Dec 2025 23:15:13 GMT
10 lat temu uruchomiony został Gazoport w Świnoujściu. To inwestycja kluczowa dla polskiego bezpieczeństwa energetycznego. Od uruchomienia terminal obsłużył już ponad 400 dostaw gazu. Terminal LNG umożliwił uniezależnienie się od rosyjskich surowców i stał się jednym z filarów polskiej gospodarki. W Zatoce Gdańskiej trwa budowa drugiego gazoportu – pływającej jednostki FSRU (Floating Storage Regasification Unit), która sprawi, że Polska stanie się regionalnym hubem gazowym dla Europy Środkowo-Wschodniej.



10 lat temu uruchomiony został Gazoport w Świnoujściu. To inwestycja kluczowa dla polskiego bezpieczeństwa energetycznego. Od uruchomienia terminal obsłużył już ponad 400 dostaw gazu. Terminal LNG umożliwił uniezależnienie się od rosyjskich surowców i stał się jednym z filarów polskiej gospodarki. W Zatoce Gdańskiej trwa budowa drugiego gazoportu – pływającej jednostki FSRU (Floating Storage Regasification Unit), która sprawi, że Polska stanie się regionalnym hubem gazowym dla Europy Środkowo-Wschodniej.
Gazoport w Świnoujściu to fundament naszego bezpieczeństwa energetycznego. Decyzja o jego budowie i uruchomieniu stała się jedną z najważniejszych w najnowszej historii Polski. Dzięki terminalowi LNG zyskaliśmy całkowitą niezależność energetyczną, która ma ogromne znaczenie dla naszej przyszłości. Rok temu zakończyliśmy rozbudowę terminala, by zwiększyć jego możliwości. Dziś budujemy już drugą tego typu jednostkę – pływający terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej, o strategicznym znaczeniu dla naszego bezpieczeństwa. To inwestycje, które wzmocnią naszą gospodarkę i umocnią Polskę na pozycji lidera Europy Środkowo-Wschodniej na kolejne dekady

– mówi Miłosz Motyka, Minister Energii.
Mocne filary bezpieczeństwa
Terminal sprowadza skroplony gaz ziemny (LNG) z zagranicy. Dzięki budowie terminala Polska całkowicie uniezależniła się od rosyjskiego gazu i jednego kierunku dostaw. Pierwsza dostawa trafiła do gazoportu w 2015 roku. Terminal, którego właścicielem i zrządzającym jest spółka Gaz-System, przyjmuje coraz większą liczbę ładunków — w 2025 roku planowane jest przyjęcie ponad 80 dostaw (w ubiegłym roku było ich 64). W ciągu minionej dekady przyjęto ich już ponad 400, a przez gazoport w Świnoujściu dostarczono 71 mln m³ skroplonego gazu.
10 lat Gazoportu w Świnoujściu. To energetyczna brama dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Zobacz film! [1]

Jubileusz dziesięciolecia to symboliczne wydarzenie, pokazujące, że możemy mierzyć wysoko i realizować ambitne projekty. Dziś Terminal LNG w Świnoujściu to nie tylko kluczowy element krajowego systemu przesyłowego, który zapewnia dywersyfikację kierunków i źródeł gazu do Polski. To motywacja do dalszego działania, jakim jest zwiększanie mocy regazyfikacyjnych w Polsce poprzez budowę pływającego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej. To inspiracja do realizacji śmiałych zamierzeń i budowania mocnej pozycji gazowej Polski w regionie, czyli utworzenia hubu gazowego. W spółce intensywnie pracujemy przy tych projektach tak, abyśmy mogli kolejny raz z dumą pokazywać Europie i światu osiągnięcia naszych projektantów i inżynierów. Takie projekty zwiększają naszą niezależność, zapewniają stabilność zasilania w energię i ciepło oraz budują konkurencyjność naszej gospodarki

- podkreśla Adam Bryszewski, Wiceprezes Zarządu GAZ-SYSTEM.
Rola Terminala LNG w Świnoujściu w systemie dostaw gazu
• jeden z głównych punktów wejścia gazu do krajowego systemu przesyłowego.
• możliwość przyjęcia dostaw gazu LNG z wielu kierunków alternatywnych ( m.in. USA, Katar, Norwegia, Afryka)
• bardzo wysoka elastyczność pracy instalacji
• największy dostawca usługi załadunku skroplonego gazu na autocysterny w kraju (ponad 95% dostaw na teren Polski).
• dostawca usługi załadunku autocystern LNG do Niemiec, Czech i Słowacji

Następny krok w stronę energetycznej niezależności
Terminal LNG w Świnoujściu będzie dalej rozwijany. W pierwszym kwartale przyszłego roku ruszy czwarte stanowisko załadunku cystern, bo zapotrzebowanie na tę usługę stale rośnie. Równolegle powstaje drugi Terminal LNG — pływające FSRU w Zatoce Gdańskiej. Ma zapewnić dodatkową rezerwę przepustowości i pokryć większość krajowego zapotrzebowania na gaz, co jest kluczowe w pierwszym etapie transformacji energetycznej opartej na przejściu na gaz ziemny.

Polska północną brama gazową
Obecna przepustowość terminala w Świnoujściu – 8,3 mld m³ rocznie – oraz planowane uruchomienie FSRU w 2028 r., które doda 6,1 mld m³, otwierają nowy rozdział dla polskiego rynku gazu. Dzięki temu liczba dostaw LNG może wzrosnąć z około 80 do nawet 140 rocznie, a część ładunków trafi także do państw regionu, wzmacniając rolę Polski jako gwaranta bezpieczeństwa energetycznego Europy Środkowej. Rozbudowana sieć przesyłowa i połączenia dwukierunkowe z sąsiadami sprawiają, że Polska staje się naturalnym hubem gazowym regionu.

Motor rozwoju regionu
Terminal LNG w Świnoujściu łączy strategiczne znaczenie energetyczne z realnymi korzyściami dla mieszkańców. Umacnia pozycję Polski w obszarze bezpieczeństwa surowcowego, a jednocześnie daje Świnoujściu i regionowi nowe źródła przychodów, miejsca pracy i inwestycje w infrastrukturę. Zakończona rozbudowa stworzyła kolejne etaty zarówno w samym obiekcie, jak i w lokalnych firmach obsługujących jego budowę i logistykę.


Departament Komunikacji ]]>
kontakt@iswinoujscie.pl (iswinoujscie.pl)
Brudne autobusy w Świnoujściu. Głośne komentarze: ile można jeździć w takim stanie? https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87278/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87278/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87278/#komentarz Thu, 11 Dec 2025 17:02:27 GMT
Od dłuższego czasu w komentarzach pod artykułami na iswinoujscie.pl mieszkańcy zwracają uwagę, że autobusy Komunikacji Autobusowej kursują coraz bardziej zabrudzone. Udaliśmy się w teren, aby sprawdzić to samodzielnie. Wrażenia? Skargi nie są przesadzone.

Podczas objazdu miasta zauważyliśmy to, o czym regularnie piszą mieszkańcy: brud na karoseriach, zaschnięta chlapa, zmatowione elementy i zabrudzone logotypy, w tym charakterystyczny znak graficzny Świnoujścia widoczny na bokach pojazdów. W obecnym stanie trudno mówić o wizerunkowym efekcie, który zwykle mają spełniać miejskie autobusy jako wizytówka miasta.

Pojawiają się pytania: dlaczego pojazdy wyjeżdżają na trasy w takim stanie? Czy myjnia przy zajezdni jest niesprawna? A może kursy są tak intensywne, że brakuje czasu na bieżące mycie? Trudno również wykluczyć, że w listopadowo-grudniowej aurze, przy ciągłej chlapiącej wodzie i błocie, utrzymanie błyszczącego stanu autobusu jest po prostu krótkotrwałe. To jednak nie zmienia faktu, że wielu pasażerów oczekuje większej dbałości.

Z drugiej strony pojawia się argument, że przy dużej wilgotności i zimowych warunkach pojazdy brudzą się niemal natychmiast po opuszczeniu zajezdni. Mimo to mieszkańcy liczą na to, że wraz z nadejściem mrozów lub przed świętami autobusy będą wyglądały jak nowe. Padają także głosy, że czystość powinna być standardem przez cały rok, bo miejska komunikacja jest elementem wizerunku Świnoujścia na równi z ulicami, chodnikami czy zielenią.

Widać logo miasta pokryte warstwą drogowego pyłu. To szczególnie zwraca uwagę pasażerów, bo symbol Świnoujścia powinien kojarzyć się z estetyką i porządkiem. Dlatego część mieszkańców oczekuje, że właśnie pojazdy komunikacji miejskiej będą najlepiej utrzymanymi elementami przestrzeni publicznej.

Zwróciliśmy się do Komunikacji Autobusowej z pytaniami o stan myjni, częstotliwość mycia pojazdów oraz procedury utrzymania czystości flotowej i oto odpowiedz:
Brudne autobusy w Świnoujściu. Głośne komentarze: ile można jeździć w takim stanie? [1]

źródło: www.iswinoujscie.pl ]]>
kontakt@iswinoujscie.pl (iswinoujscie.pl)
Repertuar kina Eva od 12 grudnia https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87293/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87293/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87293/#komentarz Thu, 11 Dec 2025 16:56:28 GMT
Spędź ten przedświąteczny czas w kinie Eva. Dostępne są dla Państwa różnorodne projekcje a szczegółowy harmonogram znajduje się poniżej.

12.12.2025 Piątek
Godz. 14:00 – Mikołaj i ekipa – animacja, świąteczny, familijny (1h 28min)
Godz. 15:45 – Mysz Masz na święta – przygodowy, familijny, animacja (1h 20min)
Godz. 17:45 – Zgiń kochanie / PREMIERA – dramat, psychologiczny (2h)
Godz. 20:00 – Piernikowe serce – świąteczny
Repertuar kina Eva od 12 grudnia [1]

13.12.2025 Sobota
Godz. 12:30 – BING: Święta i inne opowieści (59min)
Godz. 14:00 – Mysz Masz na święta
Godz. 15:45 – Mikołaj i ekipa
Godz. 17:30 – Piernikowe serce
Godz. 20:00 – Zgiń kochanieRepertuar kina Eva od 12 grudnia [2]

14.12.2025 Niedziela
Godz. 12:30 – BING: Święta i inne opowieści (59min)
Godz. 14:00 – Mysz Masz na święta
Godz. 15:45 – Mikołaj i ekipa
Godz. 17:30 – Zgiń kochanie
Godz. 20:00 – Piernikowe serceRepertuar kina Eva od 12 grudnia [3]

15.12.2025 Poniedziałek
KINO NIECZYNNE

16.12.2025 Wtorek
Godz. 17:30 – Piernikowe serce
Godz. 20:00 – Zgiń kochanieRepertuar kina Eva od 12 grudnia [4]

17.12.2025 Środa
Godz. 18:00 – LADIES FOR LADIES – wydarzenie kinowe wyłącznie dla kobietRepertuar kina Eva od 12 grudnia [5]

18.12.2025 Czwartek
Godz. 17:30 – Piernikowe serce
Godz. 20:00 – Zgiń kochanie ]]>
kontakt@iswinoujscie.pl (iswinoujscie.pl)
Strategiczna inwestycja, realna niezależność - 10 lat Terminala LNG w Świnoujściu. Zobacz film! https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87301/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87301/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87301/#komentarz Thu, 11 Dec 2025 14:19:33 GMT
11 grudnia br. mija 10 lat od pierwszej dostawy skroplonego gazu ziemnego LNG do Terminala w Świnoujściu – obiektu będącego symbolem niezależności energetycznej kraju. Od tego czasu do Polski trafiło już 31 mln ton LNG, co po regazyfikacji daje ponad 40 mld m sześc. gazu, a liczba obsłużonych dostaw przekroczyła 400 zawinięć. Miniona dekada stworzyła solidne fundamenty pod dalszy rozwój rynku LNG w Polsce oraz budowę regionalnego hubu gazowego.



Terminal LNG w Świnoujściu to nie tylko historia minionej dekady, lecz przede wszystkim zapowiedź przyszłości. Wspólnie z FSRU i nowymi połączeniami przesyłowymi tworzy on elastyczny i nowoczesny system energetyczny, który pozwoli Polsce pewnie wkroczyć w kolejne lata transformacji, rozwoju i regionalnej współpracy.
Strategiczna inwestycja, realna niezależność - 10 lat Terminala LNG w Świnoujściu. Zobacz film! [1]

Kiedy do Świnoujścia zawinął pierwszy zbiornikowiec ze skroplonym gazem ziemnym, dywersyfikacja kierunków i źródeł dostaw gazu ziemnego do Polski stała się faktem. Wybudowanie i uruchomienie Terminala LNG w Świnoujściu było jedną z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w historii kraju i regionu państw nadbałtyckich. Dziś GAZ-SYSTEM wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku buduje drugi Terminal LNG tj. FSRU w Zatoce Gdańskiej, który zostanie uruchomiony w I połowie 2028 r.Strategiczna inwestycja, realna niezależność - 10 lat Terminala LNG w Świnoujściu. Zobacz film! [2]

Gazoport w Świnoujściu to fundament naszego bezpieczeństwa energetycznego. Decyzja o jego budowie i uruchomieniu stała się jedną z najważniejszych w najnowszej historii Polski. Dzięki terminalowi LNG zyskaliśmy całkowitą niezależność energetyczną, która ma ogromne znaczenie dla naszej przyszłości. Rok temu zakończyliśmy rozbudowę terminala, by zwiększyć jego możliwości. Dziś budujemy już drugą tego typu instalację – pływający terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej, o strategicznym znaczeniu dla naszego bezpieczeństwa. To inwestycje, które wzmocnią naszą gospodarkę i umocnią Polskę na pozycji lidera Europy Środkowo-Wschodniej na kolejne dekady – mówi Miłosz Motyka, Minister Energii. Strategiczna inwestycja, realna niezależność - 10 lat Terminala LNG w Świnoujściu. Zobacz film! [3]

- 10 lat Terminala LNG to symboliczne wydarzenie, pokazujące, że możemy mierzyć wysoko i realizować ambitne projekty. Dziś Terminal LNG w Świnoujściu to nie tylko kluczowy element krajowego systemu przesyłowego, który zapewnia dywersyfikację kierunków i źródeł gazu do Polski. To motywacja do dalszego działania, jakim jest zwiększanie mocy regazyfikacyjnych w Polsce poprzez budowę pływającego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej. To inspiracja do realizacji śmiałych zamierzeń i budowania mocnej pozycji gazowej Polski w regionie, czyli utworzenia hubu gazowego. W spółce intensywnie pracujemy przy tych projektach tak, abyśmy mogli kolejny raz z dumą pokazywać Europie i światu osiągnięcia naszych projektantów i inżynierów. Takie projekty zwiększają naszą niezależność, zapewniają stabilność zasilania w energię i ciepło oraz budują konkurencyjność naszej gospodarki - podkreśla Adam Bryszewski, Wiceprezes Zarządu GAZ-SYSTEM.Strategiczna inwestycja, realna niezależność - 10 lat Terminala LNG w Świnoujściu. Zobacz film! [4]

Rola Terminala LNG w Świnoujściu w systemie dostaw gazu do polski i krajów Europy środkowo-wschodniej

Jeden z głównych punktów wejścia gazu do krajowego systemu przesyłowego.
Możliwość przyjęcia dostaw gazu LNG z wielu kierunków alternatywnych (USA, Katar, Norwegia, Afryka i inne kraje dostarczające LNG na rynek światowy).
Bardzo wysoka elastyczność pracy instalacji – możliwość wejścia na poziom maksymalnej regazyfikacji w ciągu ok. 4 godzin od stanu zatrzymania, co może mieć istotne znaczenie regulacyjne w zapewnieniu stabilnych dostaw gazu do sieci przesyłowej.
Największy dostawca usługi załadunku skroplonego gazu na autocysterny w kraju (ponad 95% dostaw na teren Polski).
Dostawca usługi załadunku autocystern LNG do Niemiec, Czech i Słowacji oraz sporadycznie także do innych krajów.

Znaczenie Terminala dla lokalnej społeczności

Terminal LNG w Świnoujściu to przykład obiektu, który łączy strategiczne znaczenie energetyczne z lokalnymi korzyściami społecznymi i gospodarczymi. Dzięki niemu Polska wzmacnia swoją pozycję w obszarze bezpieczeństwa surowcowego, a Świnoujście i region ma dostęp do nowych źródeł przychodów, miejsc pracy oraz inwestycji w infrastrukturę i rozwój gospodarczy.Strategiczna inwestycja, realna niezależność - 10 lat Terminala LNG w Świnoujściu. Zobacz film! [5]

Nowe perspektywy

Obecna przepustowość Terminala LNG w Świnoujściu – 8,3 mld m³ rocznie – oraz planowane uruchomienie pływającego terminala FSRU w 2028 r., który doda kolejne 6,1 mld m³, otwierają zupełnie nowy rozdział dla polskiego rynku gazu.

Dzięki temu:

liczba dostaw LNG może wzrosnąć z dzisiejszych około 80 aż do nawet 140 rocznie,
część ładunków będzie mogła być kierowana także do państw regionu, co wzmocni pozycję Polski jako kluczowego gwaranta bezpieczeństwa energetycznego w Europie Środkowej.

Takie moce przerobowe sprawiają, że Polska staje się jednym z najważniejszych punktów na gazowej mapie regionu.

Nowy etap: FSRU i rola Polski jako północnej bramy gazowej

Powstający w Zatoce Gdańskiej FSRU – pływający terminal LNG znacząco zwiększy możliwości importowe i elastyczność pracy krajowego systemu.

Planowane możliwości FSRU:

zdolność regazyfikacji: 6,1 mld m³ gazu rocznie,
dodatkowa przestrzeń dla dostaw spotowych i kontraktowych,
możliwość obsługi zimowego „szczytu” zapotrzebowania w krajach regionu.

Dzięki rozbudowie sieci przesyłowej oraz systemowym połączeniom dwukierunkowym z sąsiadami Polska staje się również naturalnym hubem gazowym Europy Środkowo-Wschodniej, umożliwiając przesył gazu do Czech, Słowacji, Litwy, Ukrainy i Niemiec. ]]>
kontakt@iswinoujscie.pl (iswinoujscie.pl)
OHP, CJD i teatr krzyk opracowują nowy wspólny projekt młodzieżowy na wyspie uznam https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87294/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87294/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87294/#komentarz Thu, 11 Dec 2025 09:45:48 GMT
W Świnoujściu odbyło się spotkanie przedstawicieli świnoujskiego OHP, niemieckiego CJD Produktionsschule z Wolgastu oraz Teatru Krzyk. Podczas rozmów zarysowano koncepcję kolejnego polsko-niemieckiego projektu, który zostanie zrealizowany w lipcu w Kamminke z udziałem młodzieży ze Świnoujścia i regionu Vorpommern-Greifswald.

W poniedziałek 10 grudnia w Świnoujściu spotkali się przedstawiciele trzech instytucji od lat współpracujących przy polsko-niemieckiej wymianie młodzieży na Wyspie Uznam: Zachodniopomorskiej Wojewódzkiej Komendy Hufca OHP (komenda Świnoujście), CJD Produktionsschule Vorpommern-Greifswald (Wolgast) oraz Stowarzyszenia Teatr Krzyk.

Ta współpraca trwa już kilkanaście lat i obejmuje cykliczne spotkania młodych ludzi z Polski (Świnoujście i okolice) oraz Niemiec (Wolgast, Zinnowitz, Torgelow). Każde z działań koncentruje się na edukacji, integracji i budowaniu relacji poprzez sztukę, pracę warsztatową oraz wspólne aktywności społeczne.
OHP, CJD i teatr krzyk opracowują nowy wspólny projekt młodzieżowy na wyspie uznam [1]

Tegoroczne grudniowe spotkanie poświęcone było przygotowaniu koncepcji nowego projektu, który strony zamierzają wspólnie zrealizować w dniach 13–17 lipca 2025 r. w Kamminke. Wezmą w nim udział podopieczni świnoujskiego OHP oraz młodzież z CJD w powiecie Vorpommern-Greifswald.

Za przygotowanie i realizację przedsięwzięcia odpowiadają:
– Iwona Liedtke, dyrektorka CJD w Wolgaście,
– Agnieszka Pilarska, komendant Hufca Pracy w Świnoujściu,
– Marek Kościółek, pedagog i aktor Teatru Ósmego Dnia w Poznaniu, założyciel Teatru Krzyk.

W lipcowym projekcie uczestniczyć będzie 20 młodych osób, po 10 z każdej strony.

W załączeniu organizatorzy przekazali zdjęcia z dzisiejszego spotkania oraz archiwalne z ubiegłorocznej wymiany młodzieży.

Marek Kościółek ]]>
kontakt@iswinoujscie.pl (iswinoujscie.pl)
Spotkanie autorskie z Martą Matyszczak https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87295/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87295/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87295/#komentarz Thu, 11 Dec 2025 01:10:46 GMT
11 grudnia o godz. 18.00 w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Świnoujściu odbędzie się spotkanie z Martą Matyszczak – jedną z najpopularniejszych autorek współczesnych komedii kryminalnych w Polsce. Wydarzenie będzie okazją do rozmowy o jej twórczości, w tym o książce „Trup w sanatorium”, której akcja rozgrywa się w Świnoujściu – nadbałtyckim uzdrowisku znanym z wyjątkowego klimatu i kuracyjnego charakteru.

Marta Matyszczak – autorka z charakterystycznym literackim głosem
Marta Matyszczak to pisarka, dziennikarka i popularyzatorka literatury kryminalnej, znana szerokiej publiczności dzięki takim cyklom jak „Kryminał pod psem”, „Kryminał z pazurem” oraz najnowszym „Zbrodniom na podsłuchu”. Jej książki wyróżniają się lekkością stylu, wyrazistymi bohaterami oraz połączeniem klasycznej intrygi kryminalnej z poczuciem humoru.
Spotkanie autorskie z Martą Matyszczak [1]

„Trup w sanatorium”, jedna z najgłośniejszych powieści autorki, to pełna humoru i zaskakujących zwrotów akcji komedia kryminalna, której fabuła osadzona została właśnie w Świnoujściu. Matyszczak z ironią i sympatią portretuje kurortowy świat nadbałtyckiego miasta, łącząc atmosferę wypoczynku z nieoczywistą tajemnicą kryminalną.
Podczas spotkania Marta Matyszczak opowie o swoich inspiracjach, procesie pisania, tworzeniu serii kryminalnych oraz o tym, jak powstawała fabuła osadzona w Świnoujściu. Będzie także czas na pytania od publiczności i rozmowę o literaturze.

Data: 11 grudnia 2025
Godzina: 18.00
Miejsce: Miejska Biblioteka Publiczna w Świnoujściu, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 15
Wstęp: wolny ]]>
kontakt@iswinoujscie.pl (iswinoujscie.pl)
„Drift” na ulicach Goleniowa zakończony wysokim mandatem – szybka reakcja goleniowskiej drogówki https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87292/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87292/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87292/#komentarz Thu, 11 Dec 2025 01:01:18 GMT
W miniony weekend policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego KPP w Goleniowie po raz kolejny udowodnili, że niebezpieczne zachowania na drogach nie umkną ich uwadze. Podczas nocnej służby usłyszeli charakterystyczny ryk silnika, a chwilę później zauważyli kierowcę BMW, który celowo wprowadził pojazd w poślizg wykonując niebezpieczne manewry – popularnie nazywane „driftowaniem”. Interwencja była natychmiastowa. Policjanci zatrzymali do kontroli 28-latka, który za swoją brawurową jazdę został ukarany trzema mandatami karnymi na łączną kwotę 3300 zł. Na jego konto trafiło również 20 punktów karnych. Funkcjonariusze kontrolując stan techniczny pojazdu, ujawnili dodatkowe usterki – w konsekwencji zatrzymano dowód rejestracyjny BMW i zakazano dalszej jazdy.

Choć dla niektórych takie manewry mogą wyglądać widowiskowo – na profesjonalnych torach, pod okiem instruktorów – to na drogach publicznych stanowią poważne zagrożenie. Wystarczy ułamek sekundy, aby sytuacja wymknęła się spod kontroli i doprowadziła do zderzenia z innymi uczestnikami ruchu.

Przypominamy: drogi publiczne nie są miejscem na „efektowne popisy”. Każdy kierowca zobowiązany jest do zachowania ostrożności i przestrzegania przepisów. Brawura może zakończyć się nie tylko wysokim mandatem, ale przede wszystkim tragedią.

Dzięki szybkiej reakcji policjantów WRD KPP w Goleniowie niebezpieczne zachowanie zostało przerwane, a kierowca poniósł konsekwencje. Goleniowscy funkcjonariusze po raz kolejny pokazali, że czujność i natychmiastowa reakcja są kluczowe dla bezpieczeństwa mieszkańców.

st.post. Martyna Kowalska
]]>
kontakt@iswinoujscie.pl (iswinoujscie.pl)
Mikołajkowy Turniej Tenisa Stołowego https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87291/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87291/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87291/#komentarz Thu, 11 Dec 2025 01:01:01 GMT
W niedzielę, 07 grudnia 2025 r. w Hali Sportowej przy ulicy Piłsudskiego 9 w Świnoujściu, odbył się Mikołajkowy Turniej Tenisa Stołowego zorganizowany przez Ośrodek Sportu i Rekreacji „Wyspiarz", który zgromadził młodych zawodników i zawodniczki gotowych do sportowej rywalizacji w świątecznym klimacie.

Uczestnicy rywalizowali w czterech kategoriach.
Mecze były pełne emocji oraz niezwykłej waleczności przy stołach.
Mikołajkowy Turniej Tenisa Stołowego [1]

W kategorii dziewcząt 2010 rok i młodsze miejsca na podium zajęły:

I miejsce – Alicja SIKORSKA (Świnoujście)
II miejsce – Matylda GAN (Świnoujście)
III miejsce – Marysia BARTKIEWICZ (Międzyzdroje)Mikołajkowy Turniej Tenisa Stołowego [2]

W kategorii chłopcy 2010 rok i młodsi miejsca na podium zajęli:

I miejsce - Nghiem Hai Nam Cao (Niemcy)
II miejsce – Kacper OSIŃSKI (Świnoujście)
III miejsce – The Khoi Nghiem (Niemcy)

W kategorii dziewczęta 2015 i młodsze miejsca na podium zajęły:

I miejsce – Matylda GAN (Świnoujście)
II miejsce – Anastazja RACHUBIŃSKA (Świnoujście)
III miejsce - Marysia BARTKIEWICZ (Międzyzdroje)Mikołajkowy Turniej Tenisa Stołowego [3]

W kategorii chłopcy 2015 i młodsi miejsca na podium zajęli:

I miejsce - The Khoi Nghiem (Niemcy)
II miejsce – Nikodem OSIŃSKI (Świnoujście)
III miejsce – Igor SZCZEPANIAK (Świnoujście)

Wszyscy zawodnicy otrzymali słodki upominek, a zwycięzcy, którzy zajęli miejsca na podium otrzymali pamiątkowe puchary ufundowane przez organizatora.Mikołajkowy Turniej Tenisa Stołowego [4]

Specjalną statuetką, dla najmłodszego zawodnika turnieju, została uhonorowana siedmioletnia Świnoujścianka – Matylda GAN.

Wszystkim zawodnikom gratulujemy i dziękujemy za wspólnie spędzony czas.

OSiR "Wyspiarz" ]]>
kontakt@iswinoujscie.pl (iswinoujscie.pl)
Podejrzenie wycieku amoniaku przy ulicy Dworcowej. Straż pożarna: zagrożenia nie stwierdzono https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87289/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87289/ https://www.iswinoujscie.pl//artykuly/87289/#komentarz Wed, 10 Dec 2025 18:03:44 GMT
We wtorkowy wieczór służby ratownicze prowadziły działania na terminalu promowym przy ulicy Dworcowej w Świnoujściu po zgłoszeniu dotyczącym podejrzenia wycieku amoniaku z cysterny. Na miejscu pojawiły się liczne siły PSP, WSP oraz grupa chemiczna ze Szczecina. Po szczegółowych oględzinach i pomiarach specjalistycznym sprzętem zagrożenia nie potwierdzono.

We wtorek 09.12.2025 r. o godzinie 21:40 do Stanowiska Kierowania Komendanta Miejskiego PSP w Świnoujściu wpłynęło zgłoszenie o podejrzeniu wycieku amoniaku z cysterny znajdującej się przy ulicy Dworcowej, na terenie terminalu promowego.

Jak wynika z oficjalnej informacji przekazanej redakcji przez rzecznika straży pożarnej, działania rozpoczęto natychmiast po przyjęciu zgłoszenia. Miejsce zdarzenia zostało zabezpieczone, a ratownicy w ubraniach chemoodpornych dokonali oceny wizualnej instalacji cysterny.
Podejrzenie wycieku amoniaku przy ulicy Dworcowej. Straż pożarna: zagrożenia nie stwierdzono [1]

W przesłanej do redakcji odpowiedzi czytamy:
„Ratownicy zabezpieczeni w ubrania chemoodporne dokonali wizualnej oceny stanu technicznego instalacji cysterny. Nie stwierdzono uszkodzenia. W celu wykluczenia emisji zadysponowano grupę chemiczną ze Szczecina, która za pomocą specjalistycznego sprzętu dokonała pomiarów. Zagrożenia nie stwierdzono.” – informuje st. kpt. mgr inż. Paweł Piorun, oficer prasowy Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Świnoujściu.

W działaniach, które trwały do godziny 00:00, uczestniczyło 24 strażaków z PSP oraz WSP w obsadzie 8 pojazdów pożarniczych. Ze względu na brak potwierdzenia emisji amoniaku, nie było konieczności podejmowania dalszych działań technicznych ani ewakuacji.

Interwencja zakończyła się po przeprowadzeniu pełnych pomiarów przez specjalistyczną grupę chemiczną.
źródło: www.iswinoujscie.pl ]]>
kontakt@iswinoujscie.pl (iswinoujscie.pl)