POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Czwartek [12.06.2014, 10:54:36] • Świnoujście

Spotkanie informacyjne na temat inwestycji prowadzonych przez ZMPSiŚ SA

W dniu 11.06.2014 Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA zorganizował w Świnoujściu spotkanie informacyjne pt.: INWESTYCJE PORTOWE – PLANY I REALIZACJA. Podczas spotkania omówiony został stopień realizacji inwestycji dla perspektywy unijnej 2007-2013 oraz plany związane z perspektywą UE 2014-2020.

Od kilku lat ZMPSiŚ SA jednym z największych inwestorów w regionie - korzystając przy tym z funduszy unijnych. W roku bieżącym oraz przyszłym w portach w Szczecinie i Świnoujściu kontynuowane będą inwestycje z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, których wartość wynosi ponad 600 mln zł. Nowa perspektywa unijna 2014-2020 zakłada inwestycje na kwotę ok. 700 mln zł.

Obecnie realizowane są następujące projekty, współfinansowane ze środków UE:

1. Rozbudowa infrastruktury portowej w południowej części portu w Świnoujściu
W południowej części portu w Świnoujściu powstaje obecnie nowe stanowisko promowe nr 1, które umożliwi przyjmowanie jednostek o maksymalnej długości 220m. Realizacja tego przedsięwzięcia inwestycyjnego jest wyjściem naprzeciw aktualnym trendom przewozów promowych na Bałtyku i oczekiwaniom armatorów, którzy zamierzają wprowadzać do eksploatacji coraz większe jednostki.

W ramach rozbudowy infrastruktury portowej w południowej części portu w Świnoujściu przewiduje się między innymi budowę nowego nabrzeża pozwalającego na cumowanie i obsługę promów typu RO-PAX, galerii pasażerskiej o zróżnicowanej wysokości z dwiema klatkami schodowymi, rękawa pasażerskiego łączącego galerię z promem, estakadę samochodową z ruchomym pomostem bocznym, ruchomy pomost dziobowo-rufowy, budowę sterowni obsługującej pracę pochylni, rozbudowę infrastruktury drogowej, parkingów, placów manewrowych wraz z instalacjami.

Długość nowego nabrzeża wynosić będzie 242,15 m, jego głębokość techniczna to 12,00 m. Dzięki temu możliwe będzie przyjmowanie jednostek promowych o maksymalnej długości 220,0 m, które obecnie, z uwagi na ograniczenia w istniejącej infrastrukturze portowej, nie zawijają do portu w Świnoujściu. Wybudowanie nowego nabrzeża pozwoli także na cumowanie w tej części portu największych pełnomorskich statków wycieczkowych, jakie mogą wejść na Bałtyk.

Koniec budowy planowany jest na jesień 2014, w połowie 2015 roku ma nastąpić ostateczne rozliczenie inwestycji. Koszt całkowity: 152,7 mln PLN, planowane dofinansowanie: 70,9 mln PLN.

2. Rozbudowa infrastruktury portowej w północnej części Półwyspu Ewa w porcie w Szczecinie

Inwestycja polegać będzie na przebudowie istniejącego nabrzeża Zbożowego, w taki sposób, aby zwiększyć głębokość przed konstrukcją nabrzeża a także zwiększyć długość linii cumowniczej, poprzez jego przedłużenie. Jednocześnie wybudowane zostanie nowe nabrzeże - Niemieckie, zamykające półwysep od strony północnej i wschodniej, do styku z istniejącym nabrzeżem Słowackim.

Dzięki rozbudowie północnej części Półwyspu Ewa, port w Szczecinie wykona kolejny krok do zwiększenia swojej konkurencyjności. Na całym świecie obserwuje się tendencję wzrostu udziału statków o większej nośności. Dotyczy to zarówno floty masowców, jak i statków kontenerowych. Dlatego portowe inwestycje uwzględniają potrzebę przystosowania infrastruktury do przyjmowania przez Szczecin większych statków. Nowe nabrzeża budowane są w taki sposób, aby po pogłębieniu toru wodnego do głębokości 12,5 m mogły przyjmować statki o większym niż dotychczas zanurzeniu. Również ten projekt pozwoli na obsługę większych jednostek - o długości 230 m lub na jednoczesny rozładunek dwóch mniejszych jednostek. To z kolei przełoży się na zwiększenie wydajności przeładunkowej przy elewatorze oraz stworzy komfortowe warunki postoju każdego rodzaju statku. Jest to ważne szczególnie teraz, kiedy zespół portów w Szczecinie i Świnoujściu staje się ważnym centrum przeładunkowym towarów rolno-spożywczych na Bałtyku.
Przewidywany termin zakończenia zadania to III kwartał 2015r. Koszt całkowity: 38 mln PLN, planowane dofinansowanie: 26 mln PLN.

3. Przebudowa infrastruktury kolejowej w portach w Szczecinie i Świnoujściu

W ramach projektu przebudowie i modernizacji podlega w obu portach łącznie prawie 36 km torów oraz 134 rozjazdy. W efekcie dostosowane zostaną parametry torów kolejowych w portach do wymogów taboru eksploatowanego na trasach międzynarodowych magistrali kolejowych E-59 oraz CE-59.

Przewidywany termin zakończenia zadania to III kwartał 2014r. Koszt całkowity: 77 mln PLN, planowane dofinansowanie: 52,8 mln PLN.

4. W ubiegłym miesiącu zakończona została inwestycja pn. Przebudowa infrastruktury drogowej w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Obecnie trwa rozliczanie inwestycji.

Tym samym otwarte zostały zmodernizowane odcinki inwestycji drogowej, obejmujące wszystkie ogólnodostępne drogi na terenie portu, włączając w to oddane we wrześniu ub. roku drogi w rejonie przeładunków Portu Handlowego w Świnoujściu.

Projekt ten objął przebudowę prawie 9 km dróg (Szczecin – 6 km, Świnoujście – 3 km) wraz z towarzyszącą infrastrukturą energetyczną, infrastrukturą związana z odprowadzeniem wód opadowych, usunięciem kolizji z sieciami energetycznymi, kanalizacyjnymi i gazowymi.

Termin zakończenia zadania zaplanowany został na czerwiec 2014. Dzięki intensyfikacji działań zarówno Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jak i Wykonawcy oraz ścisłej współpracy z użytkownikami działającymi na terenie inwestycji, roboty zostały wykonane przed czasem. Warto wspomnieć, że na 7 miesięcy przed planowanym oddaniem do użytkowania, zakończona została przebudowa odcinka dróg w Świnoujściu – usprawniająca ruch pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających z/do portu w Świnoujściu i obejmująca prace drogowe m. in. na odcinku ul. Nowoartyleryjskiej – na długości 1,3 km, ul. Kasztanowej – 0,4 km i ul. Barlickiego – na długości 0,4 km; w ramach prac przebudowie został poddany także wiadukt, będący w ciągu ul. Nowoartyleryjskiej, w okolicy skrzyżowania z ul. Barlickiego.

Koszt całkowity zadania to 63,3 mln PLN. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA na dzień dzisiejszy uzyskał dofinansowanie unijne w wysokości 36,8 mln PLN, jednak po ostatecznym rozliczeniu projektu, kwota zwiększy się do 42,8 mln PLN.

Dzięki tej inwestycji - a także niebawem (lipiec) rozpoczynającej się inwestycji związanej z budową miejsc postojowych, będącej elementem działań poprawiających infrastrukturę dostępu do portów od strony zaplecza - usprawniony zostanie ruch w obu portach oraz zwiększy się bezpieczeństwo pojazdów, zarówno w drodze do portów jak i na ich terenie. Poprawi się także dostępność i jakość obsługi w portach w Szczecinie i Świnoujściu dla nowoczesnego, ciężkiego taboru samochodowego. Nowe miejsca postojowe dla samochodów ciężarowych oraz parkingi dla samochodów osobowych, zwiększona szerokość dróg z 6 do 7 m a także zwiększony dopuszczalny nacisk pojedynczej osi pojazdu na nawierzchnię jezdni i nawierzchnię przeznaczoną do postoju ciężkich pojazdów z istniejących 40-60 do 115 kN - to tylko niektóre efekty realizacji inwestycji.

Na uwagę zasługuje także fakt, iż zmodernizowana w ramach projektu ulica Nowoartyleryjska w Świnoujściu, w przyszłości będzie mogła stanowić główny dojazd do portu zewnętrznego, spinając tym samym istniejące z nowopowstałymi tereny portowe.

5. Budowa infrastruktury terminali portowych w Szczecinie i Świnoujściu – miejsca postojowe

Planowany termin realizacji projektu przewidziany jest na lata 2014 – 2015. Celem inwestycji jest zwiększenie dostępności do nabrzeży portowych oraz podstawowej infrastruktury zewnętrznej i wewnętrznej dla ich użytkowników. W ramach tej inwestycji wybudowanych i zmodernizowanych zostanie w obu portach łącznie 5 placów postojowych o całkowitej powierzchni 9,3 ha i liczbie miejsc postojowych 585. Realizacja tej inwestycji pozwoli na uporządkowanie ruchu kołowego, znacznie przyspieszy czas obsługi samochodów oraz poprawi bezpieczeństwo (poprzez eliminację potencjalnych kolizji sprzętu portowego z samochodami ciężarowymi, parkującymi do tej pory na drogach portowych).
Wartość zadania wynosi 72,2 mln PLN brutto, planowane dofinansowanie: 60,0 mln PLN.

6. Budowa nabrzeża w porcie zewnętrznym w Świnoujściu

ZMPSiŚ SA zakończył zasadnicze prace inwestycji związanej z udziałem w największym polskim projekcie energetycznym, jakim jest budowa terminalu LNG w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Inwestycja - angażująca łącznie cztery podmioty - w części dotyczącej ZMPSiŚ SA, zakresem objęła wykonanie stanowiska statkowego z systemem bezpieczeństwa cumowania jednostki LNG, estakady, pomostu ujęcia wody technologicznej i p.poż oraz roboty czerpalne. Wybudowana infrastruktura portowa umożliwi obsługę metanowców o maksymalnej długości 315m, szerokości 50m, dopuszczalnym zanurzeniu 12,5m oraz pojemności od 120 do 216 tys. m3.

Obecnie ZMPSiŚ SA współpracuje z pozostałymi partnerami projektu, realizującymi swoją część inwestycji. Wartość zadania w części dot. ZMPSiS SA wynosi 182mln zł, dofinansowanie: 80 mln PLN.

Inwestycje w nowej perspektywie środków unijnych


Porty w Szczecinie i Świnoujściu starają się zostać beneficjentem także w nowym rozdaniu środków UE na lata 2014-2020. Dlatego ZMPSiŚ S.A. opracował propozycję inwestycji infrastrukturalnych, których realizacja zapewni prawidłowe funkcjonowanie obu portów, zapewni utrzymanie ich konkurencyjności oraz będzie się wpisywać w przewidywane priorytety inwestycyjne na szczeblu krajowym i Unii Europejskiej. Wśród nich znajdują się następujące inwestycje:

1. Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego

Projekt zakłada modernizację najbardziej wykorzystywanych w rejonie przeładunków masowych nabrzeży: Katowickiego i Chorzowskiego oraz przystosowanie ich do głębokości technicznej 12,5 m. Realizacja tego projektu wpłynie w znacznym stopniu na zwiększenie zdolności przeładunkowej dla towarów masowych i umożliwi obsługę jednostek do 40 tys. DWT. Termin realizacji inwestycji przewiduje się na lata: 2017-2020. Szacunkowy koszt inwestycji: 246 mln PLN brutto, dofinansowanie planowane jest na poziomie 50% kosztów kwalifikowalnych.

2. Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego

Projekt zakłada modernizację najbardziej wykorzystywanych w rejonie przeładunków drobnicowych nabrzeży: Czeskiego i Słowackiego oraz uzyskanie głębokości technicznej 12,5 m i nośności nabrzeży 40 kN/m2, co wpłynie w znacznym stopniu na zwiększenie zdolności przeładunkowej drobnicy klasycznej i zjednostkowanej. Realizacja tej inwestycji zaplanowana jest na lata: 2018-2020. Szacunkowy koszt inwestycji brutto: 246 mln PLN, dofinansowanie z funduszy unijnych założone na poziomie 50% kosztów kwalifikowalnych.

3. Przystosowanie infrastruktury Terminalu Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego


Inwestycja obejmuje modernizację (połączenie) stanowisk promowych nr 5 i 6, modernizację istniejącej rampy stanowiska nr 5, przedłużenie galerii pasażerskiej oraz przebudowę istniejącego układu kolejowego. Termin realizacji: 2017-2019. Szacunkowy koszt inwestycji brutto: 157 mln PLN, dofinansowanie: 70% kosztów kwalifikowalnych.

4. Budowa stanowiska statkowego do eksportu LNG w porcie zewnętrznym w Świnoujściu

Inwestycja umożliwi redystrybucję LNG w rejonie basenu Morza Bałtyckiego oraz bunkrowanie jednostek handlowych ekologicznym paliwem. Termin realizacji przewidziany jest na lata: 2018-2020. Szacunkowy koszt inwestycji: 86,1 mln PLN brutto, planuje się uzyskać dofinansowanie ze środków UE w wysokości 50% kosztów kwalifikowalnych.

5. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i Świnoujściu

Celem inwestycji jest uporządkowanie i uzupełnienie infrastruktury technicznej, obejmującej sieci wodociągowe, kanalizację sanitarną, kanalizację wód opadowych, zasilanie elektroenergetyczne, sieci teletechniczne, sieć wody ppoż. Inwestycja planowana do realizacji w latach 2014-2020, obejmować będzie wszystkie rejony portów w Szczecinie i Świnoujściu. Szacunkowy koszt inwestycji wynosi 118 mln PLN brutto, planowane dofinansowanie na poziomie 60%.


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Nowy rok szkolny 2025/2026 rozpoczęło łącznie 4330 uczniów uczęszczających do szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasto Świnoujście. Wśród nich 323 dzieci po raz pierwszy przekroczyło próg szkoły podstawowej, rozpoczynając tym samym swoją przygodę z edukacją. Z kolei naukę w szkołach ponadpodstawowych rozpoczęło 195 uczniów. Do miejskich przedszkoli przyjęto również 255 nowych przedszkolaków w wieku od 3 do 6 lat. We wszystkich placówkach oświatowych podlegających pod Urząd Miasta Świnoujście pracuje 811 osób. W tym gronie znajduje się 577 nauczycieli wspierających dzieci i młodzież na każdym etapie edukacji, a także 234 pracowników obsługi i administracji, dbających o sprawne funkcjonowanie szkół i przedszkoli ■