POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Sobota [08.11.2014, 14:06:03] • Szczecin

Oświadczenie RIP Szczecin i Świnoujście w sprawie Pakietu Portowego

Rady Interesantów Portu Szczecin i Rady Interesantów Portu Świnoujście w sprawie w sprawie projektu ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY ustanawiającego ramy w zakresie dostępu do rynku usług portowych oraz przejrzystości finansowej portów ( 2013/0157 COD )

Rady Interesantów Portów Szczecina i Świnoujścia są przeciwne wprowadzeniu ww. Rozporządzenia.

Obowiązujące w Polsce przepisy prawa realizują deklarowane intencje twórców Rozporządzenia. Propozycje zawarte w projekcie rozporządzenia grożą powrotem do dawnych, zaniechanych regulacji, które hamowały rozwój usług portowych.

Autorzy projektu Rozporządzenia nie przeprowadzili analizy polskiego rynku portowego, który jest bardziej konkurencyjny niż w starej Europie. W portach polskich już dawno nastąpiło rozdzielenie sfery zarządzania portami od sfery eksploatacji i niezależni operatorzy działają na terenach administrowanych przez zarządy portów.

Za zarządzanie odpowiada czynnik publiczny (państwo i gminy), za eksploatację przedsiębiorstwa prywatne. Funkcjonuje wolny rynek, prywatni operatorzy pozyskują ładunki i konkurują miedzy sobą. Z drugiej strony, powstały też niezależne struktury integrujące sferę eksploatacyjną - Rady Interesantów Portów.

Zaproponowana propozycja pakietu portowego to rozwiązanie dla państwowych portów - systemu
istniejącego na południu Europy oraz polskiego systemu sprzed 1989 r. Regulacje prawne zawarte w treści Rozporządzenia nie spowodują osiągnięcia zakładanych celów. Pod hasłem zmiany warunków funkcjonowania portów i poprawienia ich konkurencyjności podejmuje się kroki zmierzające do całkowitej degradacji jakości świadczonych usług. Najlepszym przykładem jest ustanowienie prawa do arbitralnego pozbawienia możliwości świadczenia usług w porcie, bez żadnego odszkodowania dla przedsiębiorcy pozbawianego źródła przychodu i z niedostatecznym zabezpieczeniem pracowników.

Przywrócony w ostatniej wersji propozycji Rozporządzenia Artykuł 11 o wyłączeniu z regulacji usług przeładunkowych i pasażerskich nie rozwiązuje pozostałych problemów. Historia zmian tego zapisu zdaje się świadczy o pragnieniu uzyskania krótkotrwałych efektów przez środowisko żeglugowe kosztem długofalowego rozwoju portów.

Podsumowując, Rady Interesantów Portu Szczecina i Świnoujścia rekomendują odrzucenie Regulacji w całości lub zamianę jej na Dyrektywę, co pozwoli na wprowadzenie przepisów tylko w tych krajach, gdzie przyczynią się do poprawy sytuacji, nie jej pogorszenia.


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie. Szczecin-Świnoujście późnym wieczorem. Na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy pozostaną uruchomione w czerwcu br. późnowieczorne połączenia w obu kierunkach o nazwie „Wiatrak”. Szczególnie wieczorny pociąg ze Szczecina do Świnoujścia okazał się sporym sukcesem, gdyż codziennie z tego połączenia korzysta przeciętnie 70 osób. Dodatkowo uruchomiona zostanie jedna para nowych pociągów w godzinach porannych, a wczesnoporanne pociągi ze Świnoujścia do Szczecina będą kursowały codziennie, czyli w terminie rozszerzonym względem obecnego rozkładu jazdy. Pozwoli to mieszkańcom i turystom także w weekendy i święta dojechać m.in. do Szczecina Dąbia na przesiadki do pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze Szczecina np. do Warszawy (w tym na express Chrobry i pociąg Pendolino). Łącznie na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy w dni robocze uruchamianych będzie 14 par pociągów regionalnych, a w weekendy 12 par, co oznacza, że przez większą część dnia pociągi na tej trasie kursować będą co godzinę ■ Świnoujście: 38-latek z powiatu kamieńskiego kradł logotypy samochodów w centrum miasta. Kilkanaście pojazdów pozbawionych emblematu. Policja zbiera kolejne zgłoszenia. Straty dotyczą głównie aut marek premium, a w niektórych modelach Mercedesa wyrwany emblemat był jednocześnie częścią czujnika jednego z systemów wspomagających. Policja zatrzymała 38-latka i wciąż przyjmuje zgłoszenia od właścicieli uszkodzonych pojazdów. Z samochodów znikały znaki rozpoznawcze takich marek jak Mercedes, Volkswagen, Ford, Toyota czy BMW. W autach wyższej klasy wartość takich elementów potrafi być wyjątkowo wysoka. Kradzieże odnotowano na kilku odcinkach centrum: przy ulicy Konstytucji 3 Maja, przy ulicy Wyspiańskiego oraz na osiedlu Platan. Do funkcjonariuszy zgłosiło się już kilkanaście osób, choć liczba poszkodowanych może być większa. Sprawca został namierzony i zatrzymany. 38-letni mieszkaniec powiatu kamieńskiego trafił do policyjnego aresztu ■