POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Środa [14.01.2015, 14:51:57] • Polska

Dlaczego Twoje dziecko jest ciągle zmęczone i rozdrażnione?

Dlaczego Twoje dziecko jest ciągle zmęczone i rozdrażnione?

fot. Organizator

13 styczeń 2015 - Wielu rodziców zna ten problem bardzo dobrze: dziecko wraca ze szkoły zmęczone i rozdrażnione, miewa napady agresji. Źródło problemu upatruje się w szkole. I jest w tym trochę racji – maluchy są często przemęczone nadmiernym hałasem panującym w placówkach oświatowych – przedszkolach i szkołach.

Większość polskich szkół powstawała w czasach, gdy wiedza psychologów odnośnie wpływu hałasu na funkcjonowanie naszego mózgu była jeszcze niewielka, a priorytetem było raczej „upchnięcie” jak największej liczby dzieci w jednej klasie lub na szkolnym korytarzu.
Mało także mówiło się wówczas o dzieciach ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W efekcie większość obecnych budynków nie jest dostosowana do ich potrzeb. O ile dziecko rozwijające się przeciętnie, bez dysfunkcji poznawczych czy sensorycznych, będzie sobie radziło nawet w niesprzyjających warunkach, to młody człowiek z zaburzeniami uczenia się, Zespołem Aspergera czy ADHD, będzie znacznie bardziej wrażliwy na hałas. U takich osób dużo szybciej dochodzi do przeciążenia sensorycznego (nadmiernego zmęczenia). Dziecko takie nie dość, że musi często starać się podwójnie, by zrozumieć temat lekcji, to dodatkowo wkłada duży wysiłek w kontrolę emocjonalną i poznawczą, z uwagi na swoje deficyty w tym zakresie. W konsekwencji pracuje w szkole ciężej, niż inne dzieci, osiągając często słabsze rezultaty. Nadmierny hałas, w połączeniu z innymi czynnikami stresu, może nawet u takich dzieci doprowadzić do bardzo poważnych konsekwencji w postaci wybuchów agresji, lęków, czy nawet fobii szkolnej.
Niektóre badania pokazują tymczasem, że poziom hałasu w Polskich szkołach jest porównywalny z hałasem na płycie lotniska, z którego startują odrzutowce – mówi Joanna Rajchert, psycholog. Jako psycholog pracujący w szkole, goszczę bardzo często w moim gabinecie dzieci, które szukają w nim odrobiny spokoju i ciszy, często działającej lepiej niż jakiekolwiek oddziaływania psychoterapeutyczne - dodaje.
Przyczynę nadmiernego hałasu w polskich placówkach edukacyjnych upatruje się najczęściej w zachowaniu samych uczniów. To tylko część prawdy: ich głosy i krzyki są wzmacniane przez nieodpowiednio wykończone pomieszczenia: korytarze, świetlice czy stołówki. Niestety problem ten dotyczy także sal lekcyjnych.
Dr. Gerhart Tiesler z niemieckiego Instytutu Interdyscyplinarnych Badań Szkolnictwa o problem z nadmiernym hałasem w klasach obwinia panującą w nich złą akustykę. Wraz z grupą ekspertów i naukowców z dziedziny medycyny, przeprowadził badania nad wpływem akustyki sal szkolnych na proces nauczania oraz zachowanie uczniów podczas lekcji. Badania trwały 6 lat (2000-2006) i objęły setki godzin lekcyjnych w klasach niemieckich podstawówek różniących się miedzy sobą tylko akustyką.
W salach ze złą akustyką z lekcji na lekcję było coraz głośniej, a uczniowie i nauczyciele szybciej odczuwali zmęczenie i zdenerwowanie; stawali się również bardziej wyczuleni na dźwięki wokół nich. Z kolei w salach z dobrą akustyką było oczywiście znacznie ciszej (nawet o 13 dB), poziom hałasu przez cały dzień pozostawał na podobnym poziomie, zaś uczniowie i nauczyciele odczuwali mniejsze zmęczenie oraz stres. Tiesler dokonał też innej ciekawej obserwacji. W czasie monitorowanych lekcji notowano liczbę tzw. zachowań dysfunkcyjnych (głośne śmiechy, zaczepki pod adresem nauczyciela itp.). W klasach z dobrą akustyką było ich średnio dwa razy mniej.
Właściwa akustyka sal lekcyjnych ma olbrzymie znaczenie nie tylko dla samopoczucia uczniów i nauczycieli, ale także dla jakości samych zajęć – komentuje Mikołaj Jarosz, zajmujący się akustyką w placówkach oświatowych. Odpowiednio wytłumione pomieszczenia w mniejszym stopniu wzmacniają dźwięki w nich wytwarzane, tym samym są cichsze, mniej pogłosowe i zapewniają lepszą zrozumiałość mowy. Dzięki temu nauczyciel nie musi krzyczeć, by jego słowa dotarły do najdalej siedzących uczniów, a równocześnie żaden
z uczniów nie musi się wysilać, by zrozumieć, co mówi wykładowca. Dodatkowo, nauczyciele często zwracają uwagę, że w klasach lekcyjnych o lepszej akustyce uczniowie są bardziej skupieni i „jakby grzeczniejsi”. Potwierdzają to badania Gerharta Tieslera.
Coraz więcej dyrektorów szkół i nauczycieli jest świadomych pozytywnego wpływu, jaki akustyka może wywierać na jakość prowadzonych zajęć. Jednak, biorąc pod uwagę skalę problemu, liczba polskich placówek, w których można stwierdzić dobre lub bardzo dobre warunki akustyczne jest nadal niewielka, a wręcz znikoma.
Nauczyciele często mają świadomość, że zła akustyka jest problemem w ich klasach i szkołach, ale nie wiedzą, jak mogą temu przeciwdziałać - zauważa Mikołaj Jarosz. Zwykle przyczyn problemów upatrują w zachowaniu uczniów. Zdziwieniem reagują na zaskakującą dla nich poprawę po wprowadzeniu prostych zmian w wykończeniu pomieszczenia: instalacji dźwiękochłonnego sufitu podwieszanego czy paneli ściennych.

Więcej informacji na temat rozwiązań i systemów, które są przeznaczone do poprawy akustyki budynków szkolnych, znajduje się na stronie:
http://www.ecophon.com/pl/acoustic-solutions/education/


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ 19 września, jak co roku, Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I w Świnoujściu obchodzi Dzień Patrona. Uroczystości rozpoczną się barwnym korowodem uczniów i nauczycieli ulicami miasta. Przemarsz wystartuje o godz. 10.00 sprzed budynku szkoły. Trasa prowadzić będzie ulicami: Piastowską, Konstytucji 3 Maja, przez plac Wolności, następnie ul. Piłsudskiego i ponownie ul. Piastowską do liceum. Na czas przejścia kolumny mogą wystąpić chwilowe utrudnienia w ruchu drogowym. Mieszkańcy oraz pasażerowie komunikacji miejskiej powinni liczyć się z krótkimi opóźnieniami autobusów kursujących w centrum Świnoujścia. Organizatorzy proszą o wyrozumiałość ■ Ostrzeżenie pierwszego stopnia, wydane przez IMGW, dotyczy wystąpienia silnego wiatru na wybrzeżu województwa zachodniopomorskiego. Od wtorku 16 września do czwartku 18 września przewidywany jest wiatr o średniej prędkości do 70 km/h, w porywach dochodzący do 85 km/h, który będzie wiał z południowego-zachodu. Na środę 17 września prognozy przewidują także intensywne opady deszczu, które mogą wynieść nawet 60 mm w ciągu 24 godzin. Dodatkowo, opadom deszczu mogą towarzyszyć burze. ■ Nowy rok szkolny 2025/2026 rozpoczęło łącznie 4330 uczniów uczęszczających do szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasto Świnoujście. Wśród nich 323 dzieci po raz pierwszy przekroczyło próg szkoły podstawowej, rozpoczynając tym samym swoją przygodę z edukacją. Z kolei naukę w szkołach ponadpodstawowych rozpoczęło 195 uczniów. Do miejskich przedszkoli przyjęto również 255 nowych przedszkolaków w wieku od 3 do 6 lat. We wszystkich placówkach oświatowych podlegających pod Urząd Miasta Świnoujście pracuje 811 osób. W tym gronie znajduje się 577 nauczycieli wspierających dzieci i młodzież na każdym etapie edukacji, a także 234 pracowników obsługi i administracji, dbających o sprawne funkcjonowanie szkół i przedszkoli ■