POGODA

Reklama


Wydarzenia

Money.pl • Czwartek [13.03.2008, 07:25:21] • Polska

Polska ma najdroższe autostrady w Europie

Polska ma najdroższe autostrady w Europie

Mapa z istniejącymi autostradami, Źródło: GDDKiA(fot. Money.pl )

Nominalnie autostrady są w Polsce tańsze, niż w większości krajów Unii Europejskiej. Jednak, gdy stawki zestawimy ze średnimi pensjami, okaże się, że relatywnie za przejazd płacimy cztery razy więcej niż Francuzi - wyliczył Money.pl.

W Polsce przejechanie kilometra autostrady samochodem osobowym kosztuje ponad 6 eurocentów. Prawie tyle, co średni koszt przejazdu autostradą po Włoszech czy Portugalii.

Ile kosztują autostrady
Portugalia 0,06 euro/km
Francja 0,07 euro/km
Włochy 0,06 euro/km
Słowenia 0,04 euro/km
Hiszpania 0,08 euro/km
Polska 0,06 euro/km
-----------------------------
Źródło: ViaMichelin

W Polsce jest 699 kilometrów autostrad z czego płatnych 236. Opłatę uiszcza się za przejechanie konkretnego odcinka. W wielu krajach Unii Europejskiej za autostrady płaci się wykupując okresowe winiety. Dlatego trudno porównać tamtejsze koszty podróżowania samochodem do tych ponoszonych w Polsce.

Dlatego Money.pl porównał krajowe stawki z tymi, które obowiązują w Portugalii, Francji i Hiszpanii. To jedne z tych krajów, w których obowiązuje zbliżony do polskiego system pobierania opłat.

Ile kilometrów można przejechać za średnią pensję
w wybranych krajach


Francja 36328 km
Hiszpania 21287 km
Portugalia 20433 km
Polska 8700 km
----------------------------
Źródło: Obliczenia własne na podstawie danych Eurostatu o średnich pensjach (za 2005 rok)

W Polsce najdrożej

Z wyliczeń Money.pl wynika, że za średnią pensję Francuz może przejechać cztery razy dłuższy dystans, a Hiszpan i Portugalczyk ponad dwa razy dłuższy niż Polak.

Każdy kierowca ma wybór - zamiast jeździć drogimi autostradami, może korzystać z bezpłatnych dróg krajowych. Jednak nie trzeba pisać, jaki mają one standard i w jakim są stanie. Tak więc jest to wybór tylko pozorny.

Budujemy autostrady

Do 2012 roku planowane jest wybudowanie dodatkowo ponad 900 kilometrów płatnych autostrad. Od 1989 roku w Polsce wybudowano 550 kilometrów autostrad. Średnio ok. 30 kilometrów rocznie.

W listopadzie 2008 roku ma zostać oddany do użytku liczący 75 kilometrów odcinek autostrady A1. Nie wiadomo jednak, czy cena za przejechany kilometr A1 ulegnie zmianie.

Aby zdążyć do 2012 roku wybudować kolejne 900 kilometrów, trzeba będzie budować autostrady w tempie ok. 225 kilometrów na rok. Tempo budowy będzie więc musiało zostać zwiększone aż o 750 procent!

Koszty przejazdu nowych odcinków - zastrzega Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - będą znane nie wcześniej niż w 2010 roku.

Kraje UE gdzie autostrady są bezpłatne
Belgia, Dania, Estonia, Finlandia, Holandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Niemcy, Szwecja, Wielka Brytania.

Plany są ambitne, ale kończą się na skubaniu kierowców

Budowa dróg była celem niejednego ministra. Marek Pol zakładał, że w latach 2002 - 2005 zostanie wybudowanych ponad 500 kilometrów autostrad. Po tym ministrze nie zostały nowe drogi, za to pozostał podatek, który wprowadził. Od czasów Marka Pola płacąc za tankowanie zasilamy budżet dodatkowo opłatą paliwową.

Nie przeszedł inny pomysł tego ministra - wprowadzenie winiet na drogi krajowe, a z pozyskanych w ten sposób pieniędzy finansować drogowe inwestycje. Politycznie pomysł był trudny do przeforsowania. Opór kierowców przed płaceniem za jeżdżenie po dziurawych drogach był zbyt wielki.

Jednak na Marku Polu tego typu pomysły się nie skończyły. Opłaty za przejazd drogami ekspresowymi chciał wprowadzić minister w rządzie PiS-u Jerzy Polaczek. Najpierw płacić mieli kierowcy ciężarówek, a docelowo wszyscy. Teraz nie wiadomo, co będzie z tymi planami.

Koncesjonariusze pod lupą UOKiK
Autostrada Wielkopolska posiada koncesję na budowę i eksploatację płatnej autostrady A2, na odcinku Konin - Nowy Tomyśl. Spółka ma wyłączne prawo pobierania opłat za przejazd tą drogą. Od czerwca do listopada 2007 roku autostrada była remontowana. Do UOKiK wpłynęła skarga konsumenta dotycząca żądania od kierowców pełnej stawki opłat za przejazd w czasie remontu. Zdaniem kierowców, opłaty za korzystanie z autostrad w czasie ich remontów powinny być albo odpowiednio zmniejszone, albo - na czas utrudnień - całkowicie zniesione.

UOKiK wszczął w lutym postępowanie antymonopolowe w tej sprawie. Nie jest ono jedyne. UOKiK bada również czy koncesjonariusz trasy A4 - spółka Stalexport Autostrada Małopolska - nie naruszył w ten sposób prawa.

źródło: www.money.pl


komentarzy: 4, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-4 z 4

djsilver • Czwartek [28.04.2011, 21:11:13] • [IP: 91.198.16.***]

co ma Polska??

Gość • Czwartek [13.03.2008, 16:10:11] • [IP: 83.188.203.*]

AUTOSTRADY ?`?? tylko 2 i jakas tam malutka

Gość • Czwartek [13.03.2008, 13:52:03] • [IP: 80.245.179.**]

Prawie wszystko w Polsce dla obywateli krajów zachodnich jest tańsze i autostrady też, ale nie dla naszych rodaków w większości biedaków z żenująco niskimi wynagrodzeniami.

Gość • Czwartek [13.03.2008, 12:33:58] • [IP: 80.245.176.***]

a najmniejsze pensje...:(

Oglądasz 1-4 z 4
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Uwaga kierowcy! W nocy z 25 na 26 sierpnia oraz z 26 na 27 sierpnia 2025 r. w godzinach od 22:00 do 05:00 w tunelu w Świnoujściu wystąpią planowe ograniczenia w ruchu – będzie się on odbywał wahadłowo. Zmiany związane są z przeprowadzeniem prac doszczelniających realizowanych przez Głównego Wykonawcę w ramach gwarancji ■ Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą przedłużone do 4 października ■ WSA w Warszawie, po rozpatrzeniu skargi złożonej przez niemiecką organizację ekologiczną Lebensraum Vorpommern, wstrzymał decyzję środowiskową dla terminala kontenerowego w Świnoujściu. Choć decyzja sądu ma charakter tymczasowy, do czasu rozpatrzenia pozwu inwestycja została formalnie wstrzymana. Wyrok w tej sprawie ma zapaść 4 sierpnia ■ W ciągu dwóch miesięcy ponad osiem tysięcy mieszkańców Świnoujścia złożyło wnioski o świadczenie w ramach programu Bon Wyspiarza Seniora. To jednorazowa pomoc finansowa w wysokości 350 zł dla najstarszych mieszkańców miasta. Świadczenie wypłacane jest przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie. ■ Zabierzmy dowód lub paszport. Od poniedziałku 7 lipca na granicy z Niemcami będą obowiązywały czasowe kontrole. W województwie zachodniopomorskim funkcjonariusze Straży Granicznej wspierani przez żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej i Żandarmerię Wojskową będą prowadzić kontrole na 19 przejściach granicznych. Zmiany w zasadach ruchu granicznego przybliżyli podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Szczecinie wojewoda zachodniopomorski Adam Rudawski wraz z zastępcą komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej kmdr SG Wojciechem Heninborchem. - Kontrole będą miały charakter selektywny - funkcjonariusz Straży Granicznej zdecyduje jaki samochód, czy osobę należy poddać kontroli. Pamiętajmy, że celem jest niedopuszczenie do przypadków nielegalnego przekraczania naszej zachodniej granicy w stronę Polski. Dlatego kontrole mają być prowadzone tak, by w jak najmniejszym stopniu wpływać na przekraczanie granicy przez naszych mieszkańców, z których wielu pracuje po stronie niemieckiej oraz turystów odwiedzających nasz region – mówi wojewoda Adam Rudawski. Czasowe kontrole graniczne zostały wprowadzone na 30 dni, z możliwością ich przedłużenia ■