POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [20.08.2019, 10:19:45] • Polska

Z zygzakiem na dachu – podmiejski dom dla rodziny

Z zygzakiem na dachu – podmiejski dom dla rodziny

fot. Organizator

Ciekawa bryła z ekspresyjnym zygzakowatym dachem przyciąga wzrok, a efekt monolitu podkreśla zastosowanie innowacyjnego bezokapowego systemu odwodnienia. Jednak obiekt ma przede wszystkim zapewnić wygodne funkcjonowanie przyszłym użytkownikom. O budynku, który stanowić będzie połączenie atrakcyjnej formy ze starannie zaplanowaną funkcją opowiada jego twórca, architekt Mateusz Niepokój.

Zakorzeniona inwestycja
Dom zlokalizowany zostanie na stosunkowo niewielkiej działce o powierzchni 12 arów, z której rozciąga się malowniczy widok na wzniesienia Beskidu Sądeckiego. Mocno zakorzeniona lokalnie historia obu rodzin inwestorów w sposób świadomy i jednoznaczny wyznaczyła miejsce planowanej inwestycji. Na tym podmiejskim terenie występuje niska i rozproszona zabudowa. Sąsiedzkie budynki są parterowe i dwukondygnacyjne z dachami tradycyjnymi o nieregularnym kształcie bryły zewnętrznej.

Dom dwóch stref
Projektowany obiekt to budynek mieszkalny, wolnostojący, jednorodzinny z dwoma kondygnacjami nadziemnymi, bez podpiwniczenia. Został ulokowany w centralnej części działki. - Otwarta przestrzeń dzienna w naturalny sposób łączy członków rodziny. Służy aktywnościom wszystkich domowników, a w jej skład wchodzi strefa wejściowa, salon połączony z kuchnią wraz ze spiżarnią, WC, pralnia oraz komunikacja – opowiada arch. Mateusz Niepokój. - „Śluzą” przejściową pomiędzy przestrzenią dzienną a garażem jest wiatrołap. Strefa dzienna otwiera się na duży taras łączący dom z ogrodem. Natomiast wydzielona część nocna zaspokaja potrzeby indywidualne. Składa się z czterech sypialni, dwóch łazienek oraz przestrzeni magazynowej poddasza nieużytkowego.

Ważna zieleń
Układ funkcjonalny pomieszczeń zamyka się w rzucie parteru i poddasza. Budynek „otwiera się” na południową część działki. Główne wejście do obiektu znajduje się na rozrzeźbionej elewacji frontowej, pod którą intuicyjnie prowadzi nas utwardzony podjazd. Oprócz reprezentacyjnych drzwi istnieje możliwość dostania się do obiektu poprzez wyjścia na taras zewnętrzny. Na pozostałym terenie działki została przewidziana zieleń rekreacyjna oraz ozdobna średniowysoka, dostosowana do warunków siedliskowych, poprawiająca walory estetyczne otoczenia. Od strony podjazdu znajdzie się duży plac manewrowy wyłożony geokratą parkingową, która pomimo funkcji terenu utwardzonego, przewiduje możliwość wegetacji roślin.

Drewno i blacha
Projekt uwzględnia wykończenie obiektu głównie dwoma materiałami. Drewno elewacyjne typu thermo-sosna zostanie zastosowane na najbardziej reprezentatywnych elewacjach tj. od strony podjazdu i ogrodu. Drugim ważnym materiałem będzie blacha. Posłuży ona jako wykończenie dachu płynnie przechodzące na ściany pionowe elewacji bocznych budynku.
- Ostateczna koncepcja jest wynikiem bliskiej współpracy z inwestorem. Efekt jest niezwykle zadowalający dla obu stron procesu projektowego – wspomina architekt. - Klient był dobrze przygotowany do rozmów. Już na pierwszych spotkaniach dostarczył wiele materiałów i wytycznych odnośnie inspiracji. Bogata wiedza techniczna inwestora była zaś atutem przy rozmowach odnośnie detali budowlanych czy decyzji odnośnie konkretnych rozwiązań materiałowych.

Jego Wysokość Dach
Dzięki zaprojektowaniu konstrukcji dachu skośnego w technologii powłoki żelbetowej możliwe było dowolne uformowanie kształtu i zakresu wysięgu pokrycia. Od frontu można więc zaobserwować charakterystyczny zygzak. Najwięcej czasu zajęło ustalenie odpowiedniej geometrii belek nośnych stanowiących konstrukcyjną podporę dla okapów. Kształt belek należało zmieścić w zewnętrznej „ramie” obiektu, która skrywa też niezbędne ocieplenie wełną mineralną. Architekt wykorzystał w budynku system odwodnienia Galeco BEZOKAPOWY, a projekt zdobył drugą nagrodę w konkursie „Kwadratowy świat Galeco”. - To już kolejna realizacja, w której projektuje system odwodnień firmy Galeco – mówi projektant. - Wysoka jakość produktów połączona z mocnymi walorami wizualnymi daje mi podstawy do uwzględniania w projektach konkretnych rozwiązań tego producenta. Na system GALECO BEZOKAPOWY składa się stalowa rynna o prostokątnym profilu szerokości 125 mm i rura spustowa wykonana z PVC-U o wymiarze 70 x 80 mm. Specjalnie zaprojektowany hak doczołowy posiada w dolnej części zamki, dzięki czemu można zatrzasnąć w nim maskownicę. System został stworzony z myślą o architektach kreujących nieszablonowe formy budynków.

Artur Klich
PR Manager


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie. Szczecin-Świnoujście późnym wieczorem. Na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy pozostaną uruchomione w czerwcu br. późnowieczorne połączenia w obu kierunkach o nazwie „Wiatrak”. Szczególnie wieczorny pociąg ze Szczecina do Świnoujścia okazał się sporym sukcesem, gdyż codziennie z tego połączenia korzysta przeciętnie 70 osób. Dodatkowo uruchomiona zostanie jedna para nowych pociągów w godzinach porannych, a wczesnoporanne pociągi ze Świnoujścia do Szczecina będą kursowały codziennie, czyli w terminie rozszerzonym względem obecnego rozkładu jazdy. Pozwoli to mieszkańcom i turystom także w weekendy i święta dojechać m.in. do Szczecina Dąbia na przesiadki do pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze Szczecina np. do Warszawy (w tym na express Chrobry i pociąg Pendolino). Łącznie na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy w dni robocze uruchamianych będzie 14 par pociągów regionalnych, a w weekendy 12 par, co oznacza, że przez większą część dnia pociągi na tej trasie kursować będą co godzinę ■ Świnoujście: 38-latek z powiatu kamieńskiego kradł logotypy samochodów w centrum miasta. Kilkanaście pojazdów pozbawionych emblematu. Policja zbiera kolejne zgłoszenia. Straty dotyczą głównie aut marek premium, a w niektórych modelach Mercedesa wyrwany emblemat był jednocześnie częścią czujnika jednego z systemów wspomagających. Policja zatrzymała 38-latka i wciąż przyjmuje zgłoszenia od właścicieli uszkodzonych pojazdów. Z samochodów znikały znaki rozpoznawcze takich marek jak Mercedes, Volkswagen, Ford, Toyota czy BMW. W autach wyższej klasy wartość takich elementów potrafi być wyjątkowo wysoka. Kradzieże odnotowano na kilku odcinkach centrum: przy ulicy Konstytucji 3 Maja, przy ulicy Wyspiańskiego oraz na osiedlu Platan. Do funkcjonariuszy zgłosiło się już kilkanaście osób, choć liczba poszkodowanych może być większa. Sprawca został namierzony i zatrzymany. 38-letni mieszkaniec powiatu kamieńskiego trafił do policyjnego aresztu ■