POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Środa [29.04.2020, 16:10:33] • Polska

Trzy dekady polskiego streetwearu. Hip-hop, deskorolki i ortalion

Trzy dekady polskiego streetwearu. Hip-hop, deskorolki i ortalion

fot. Organizator

Trzydzieści lat polskiego streetwearu to świetny czas, by pokusić się o podsumowanie dotychczasowych trendów. Jak zmieniała się ta moda w Polsce? Mówi o tym najnowsza publikacja podsumowująca uliczny styl ostatnich trzech dekad.

W swojej najnowszej publikacji Sizeer opisuje dzieje polskiego streetwearu począwszy od jego początków w latach 50. XX wieku, poprzez kluczowe “najntisy”, aż do najnowszych trendów. W poszukiwaniu źródeł nadwiślańskiej mody ulicy autorzy sięgnęli m.in. do starych hiphopowych teledysków i archiwalnych wydań magazynów dla młodzieży, często wspierając się także własną pamięcią.

Rok 1989 - to właśnie wtedy narodził się rodzimy streetwear. Po latach peerelowskiej posuchy wreszcie nadeszło upragnione otwarcie na zachodnie trendy. Ostatnia dekada poprzedniego wieku była kluczowym czasem także ze względu na rosnącą popularność kultury hip-hopu, który zawładnął umysłami młodego pokolenia. Najbardziej wyrazistym symbolem tamtych czasów mogą być baggy-jeansy projektu Ryszarda Lenara, których fason z czasem zaczęły kopiować wszystkie krajowe brandy zorientowane na streetwear.

Chociaż nadwiślański streetwear miał swoją własną dynamikę, to jednak trzymał rękę na pulsie światowych trendów. Najsilniejsze inspiracje płynęły zza Oceanu. – W latach 90. byłem dzieciakiem i, jak każdy na moim osiedlu, pozostawałem zafascynowany ulicami w USA. Pierwsze rap-kawałki, NBA i rodząca się subkultura streetwearowa bez wątpienia wpływała na nas w ogromnym stopniu – mówi Daniel Jaroszek, sneakerhead i influencer.

Hip-hop to jednak nie wszystko. Równie istotny dla kształtu polskiego streetwearu okazał się sport - przede wszystkim koszykówka i deskorolka. W zainteresowaniu tymi dwiema dyscyplinami autorzy publikacji doszukują się narodzin subkultury sneakerheadów. Specyficzny kult, jakim jej członkowie darzą swoje buty, w ciągu ostatniej dekady wyraźnie zaznaczył swoją obecność na polskich ulicach.

Opracowane przez Sizeer porównanie trendów przewijających się w kolejnych dekadach ukazało też, jak wiele elementów codziennej mody po latach powróciło do łask, nierzadko zyskując zupełnie nowy status. Warto tutaj wspomnieć chociażby o szeleszczących ortalionowych dresach. Niegdyś synonim bazarowego obciachu, w ostatnich pięciu latach ortalion stał się niezwykle gorącym dodatkiem do casualowych stylizacji.

Publikacja Streetwear w Polsce. Trzy dekady ulicznej mody nad Wisłą jest dostępna pod adresem: sklep.sizeer.com/streetwear-w-polsce

Agnieszka Tokarska
Content Marketing Specialist


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie. Szczecin-Świnoujście późnym wieczorem. Na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy pozostaną uruchomione w czerwcu br. późnowieczorne połączenia w obu kierunkach o nazwie „Wiatrak”. Szczególnie wieczorny pociąg ze Szczecina do Świnoujścia okazał się sporym sukcesem, gdyż codziennie z tego połączenia korzysta przeciętnie 70 osób. Dodatkowo uruchomiona zostanie jedna para nowych pociągów w godzinach porannych, a wczesnoporanne pociągi ze Świnoujścia do Szczecina będą kursowały codziennie, czyli w terminie rozszerzonym względem obecnego rozkładu jazdy. Pozwoli to mieszkańcom i turystom także w weekendy i święta dojechać m.in. do Szczecina Dąbia na przesiadki do pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze Szczecina np. do Warszawy (w tym na express Chrobry i pociąg Pendolino). Łącznie na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy w dni robocze uruchamianych będzie 14 par pociągów regionalnych, a w weekendy 12 par, co oznacza, że przez większą część dnia pociągi na tej trasie kursować będą co godzinę ■ Świnoujście: 38-latek z powiatu kamieńskiego kradł logotypy samochodów w centrum miasta. Kilkanaście pojazdów pozbawionych emblematu. Policja zbiera kolejne zgłoszenia. Straty dotyczą głównie aut marek premium, a w niektórych modelach Mercedesa wyrwany emblemat był jednocześnie częścią czujnika jednego z systemów wspomagających. Policja zatrzymała 38-latka i wciąż przyjmuje zgłoszenia od właścicieli uszkodzonych pojazdów. Z samochodów znikały znaki rozpoznawcze takich marek jak Mercedes, Volkswagen, Ford, Toyota czy BMW. W autach wyższej klasy wartość takich elementów potrafi być wyjątkowo wysoka. Kradzieże odnotowano na kilku odcinkach centrum: przy ulicy Konstytucji 3 Maja, przy ulicy Wyspiańskiego oraz na osiedlu Platan. Do funkcjonariuszy zgłosiło się już kilkanaście osób, choć liczba poszkodowanych może być większa. Sprawca został namierzony i zatrzymany. 38-letni mieszkaniec powiatu kamieńskiego trafił do policyjnego aresztu ■