POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Sobota [15.08.2020, 09:39:23] • Polska

Zielony podjazd i parking

Zielony podjazd i parking

fot. Organizator

Nie zawsze podjazd do przydomowego garażu musi być jednolitą nawierzchnią. Może być też … zielonym dywanem prowadzącym wprost na posesję. Do stworzenia takiej aranżacji doskonale nadają się ażurowe płyty betonowe, w których otworach można posiać trawę.

Zielony podjazd ma nie tylko walor wizualny, ale także szereg niezwykle ważnych funkcjonalności. Niewątpliwą zaletą ażurowych płyt betonowych jest zwiększenie powierzchni bioaktywnej na posesji. Jest to niezwykle pożądane działanie ze względu na zmniejszające się przestrzenie zielone w miastach. Atutem tego rodzaju rozwiązania jest też bezpośrednie odprowadzanie wód opadowych do gruntu, co zmniejsza możliwości podtopienia domu czy garażu, a także ogranicza konieczność rozbudowywania odwodnień liniowych. Ponadto odpowiednio nachylona nawierzchnia ażurowa szybciej schnie, co jest korzystne z punktu widzenia przyczepności kół pojazdów do nawierzchni. Liczba argumentów przemawiających za budową podjazdu do garażu właśnie z tego rodzaju materiałów, oprócz efektu estetycznego, jest dość duża. Jakie rozwiązania są dostępne na rynku?

Kwadrat czy koło?

Gdy budujemy nawierzchnię z płyt betonowych, na której będzie odbywał się ruch kołowy, z istotnych parametrów liczy się przede wszystkim grubość elementów. Uznaje się, że komponenty o grubości 6 cm są odpowiednie do przeniesienia obciążenia samochodu o masie do 3,5 tony. To absolutne minimum. W przypadku, gdy po podjeździe czy placu będą poruszać się ciężkie pojazdy, w tym na przykład maszyny budowlane czy rolnicze, wskazane są elementy o grubości 8 lub 10 cm. Płyty ażurowe, które są tworzone głównie z myślą o parkingach, również tych miejskich, posiadają właśnie takie wymiary. Zasada jest prosta: im grubszy element, tym większe obciążenie jest w stanie przenieść. Jest to najważniejszy parametr, który należy wziąć pod uwagę, planując budowę podjazdu.
Abstrahując od uwarunkowań stricte technicznych, przy aranżacji przestrzeni wokół posesji niezwykle ważny jest również wygląd płyt. Gama produktów w segmencie płyt ażurowych nie jest tak szeroka, jak w przypadku pełnych. U wiodącego producenta prefabrykatów betonowych Polbruk, można znaleźć je w dwóch wydaniach: Greengo i Meba. Pierwsza z nich posiada geometryczny kształt i występuje w odcieniu szarym oraz grafitowym. Każda płyta ma wymiar 40 x 40 cm i posiada okrągłe otwory, które zostały połączone prostymi bądź lekko falującymi liniami. Alternatywę dla Greengo stanowi Meba. Jest ona dostępna w trzech kolorach – szarym, grafitowym i czerwonym oraz w wymiarze 40x60 cm. Meba również ma geometryczną formę, z taką różnicą, że otwory mają kwadratowy kształt. Właśnie w nich można posiać trawę, dzięki czemu osiągniemy pożądany w architekturze kontrast szarej, stonowanej nawierzchni z żywą zielenią. W ten sposób można uzyskać efekt zielonego kobierca pod bramą garażu, a także stworzyć przestrzeń bioaktywną.

Inne wypełnienie, ale nadal zielono

Jeśli nie jesteśmy przekonani do wysiewania trawy w otworach ażurowych płyt betonowych, alternatywnym sposobem na ich wypełnienie jest użycie drobnego grysu. Dla uzyskania ciekawszego efektu wizualnego najlepiej dobrać taki, który nieco różni się barwą od koloru płyty.
Oryginalnym pomysłem na zachowanie zielonej przestrzeni na podjeździe jest wykonanie z płyt ażurowych, pasów odwzorowujących rozstaw kół samochodu i obsianie trawą przestrzeni pomiędzy nimi i po ich obydwu stronach. W realizacji takiego zamysłu może pomóc jeszcze jedno interesujące rozwiązanie, które nie posiada tak dużych otworów jak Greengo czy Meba, ale stanowi ciekawą alternatywę. Jest nim Polbruk Ekol – kostka betonowa z charakterystycznymi wypustkami na bokach, które gwarantują odpowiednie usytuowanie elementów w rzędzie. Najczęściej szczeliny pomiędzy ułożonymi elementami są wypełniane ziemią lub grysem, co pozwala na wsiąkanie wody w grunt. Tym samym powstaje mini przestrzeń bioaktywna. Ekol jest bardzo oszczędny w formie, ascetyczny i świetnie pasuje do nowoczesnej architektury, gdyż posiada kształt kwadratu o boku 20 cm, gładką fakturę, a także występuje w dwóch odcieniach szarości (kolor szary i grafitowy). Ułożony na większej powierzchni podjazdu lub na szerokość rozstawu kół, przywodzi na myśl nieco industrialne klimaty spotykane w fabrykach z przełomu XIX i XX wieku. W niektórych z nich ciągi komunikacyjne wykładano żeliwnymi płytami o deseniu przypominającym kartkę w kratkę.

Płyty ażurowe to interesująca alternatywa dla jednolitej nawierzchni zbudowanej z pełnych płyt na podjeździe do garażu. Tylko od wizji projektanta zależy, jak zostaną ułożone, czy przestrzenie między nimi stworzą „zielony dywan” i jak będzie on duży.

Aneta Rymarska
Account Director


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie. Szczecin-Świnoujście późnym wieczorem. Na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy pozostaną uruchomione w czerwcu br. późnowieczorne połączenia w obu kierunkach o nazwie „Wiatrak”. Szczególnie wieczorny pociąg ze Szczecina do Świnoujścia okazał się sporym sukcesem, gdyż codziennie z tego połączenia korzysta przeciętnie 70 osób. Dodatkowo uruchomiona zostanie jedna para nowych pociągów w godzinach porannych, a wczesnoporanne pociągi ze Świnoujścia do Szczecina będą kursowały codziennie, czyli w terminie rozszerzonym względem obecnego rozkładu jazdy. Pozwoli to mieszkańcom i turystom także w weekendy i święta dojechać m.in. do Szczecina Dąbia na przesiadki do pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze Szczecina np. do Warszawy (w tym na express Chrobry i pociąg Pendolino). Łącznie na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy w dni robocze uruchamianych będzie 14 par pociągów regionalnych, a w weekendy 12 par, co oznacza, że przez większą część dnia pociągi na tej trasie kursować będą co godzinę ■ Świnoujście: 38-latek z powiatu kamieńskiego kradł logotypy samochodów w centrum miasta. Kilkanaście pojazdów pozbawionych emblematu. Policja zbiera kolejne zgłoszenia. Straty dotyczą głównie aut marek premium, a w niektórych modelach Mercedesa wyrwany emblemat był jednocześnie częścią czujnika jednego z systemów wspomagających. Policja zatrzymała 38-latka i wciąż przyjmuje zgłoszenia od właścicieli uszkodzonych pojazdów. Z samochodów znikały znaki rozpoznawcze takich marek jak Mercedes, Volkswagen, Ford, Toyota czy BMW. W autach wyższej klasy wartość takich elementów potrafi być wyjątkowo wysoka. Kradzieże odnotowano na kilku odcinkach centrum: przy ulicy Konstytucji 3 Maja, przy ulicy Wyspiańskiego oraz na osiedlu Platan. Do funkcjonariuszy zgłosiło się już kilkanaście osób, choć liczba poszkodowanych może być większa. Sprawca został namierzony i zatrzymany. 38-letni mieszkaniec powiatu kamieńskiego trafił do policyjnego aresztu ■