POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Czwartek [06.01.2022, 11:59:50] • Europa

Doczekaliśmy się! Będą dwa tory do polsko-niemieckiej granicy. Pociągiem ze Szczecina do Berlina szybciej niż samochodem. Za cztery lata

Budowa drugiego toru, elektryfikacja odcinka Szczecin Gumieńce – granica państwa, dodatkowe przystanki, nowe wiadukty – to najważniejsze zadania planowane w ramach modernizacji polskiego odcinka linii kolejowej łączącej Szczecin z Berlinem. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. właśnie ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej. Realizacja tej bardzo ważnej inwestycji to efekt wieloletnich starań Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego oraz partnerskich Krajów Związkowych Brandenburgia i Berlin.

Postępowanie przetargowe opublikowano w tym tygodniu na tzw. platformie zakupowej PKP PLK. Pełna nazwa zadania: „Prace na linii kolejowej nr 408 i 409 na odcinku Szczecin Główny - Szczecin Gumieńce - granica państwa, etap I: linie kolejowe nr 408 i 409” w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów sieci TEN-T”. Chodzi o opracowanie dokumentacji projektowej.

- O modernizację linii kolejowej Szczecin – Berlin zabiegamy od lat. Dla Pomorza Zachodniego to bardzo ważna inwestycja, warunkująca rozwój gospodarki, turystyki – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Cieszę, że to długo oczekiwane przedsięwzięcie wkracza w etap projektowania. Planów, zapowiedzi, obietnic – już dość! Mam nadzieję, że szybko rozpocznie się też faza realizacji i za kilka lat podróż pociągiem do stolicy Niemiec będzie trwała niespełna półtorej godziny.

Rozpoczęcie procedury zmierzającej do modernizacji linii jest wynikiem m.in. wieloletnich starań i lobbingu Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego oraz partnerskich Krajów Związkowych Brandenburgia i Berlin.

Efektem końcowym działań rozpoczętych po obu stronach granicy będzie zmodernizowana, dwutorowa i zelektryfikowana linia kolejowa umożliwiająca rozwijanie przez pociągi pasażerskie prędkości 160 km/h oraz 120 km/h przez pociągi towarowe. Jej przepustowość pozwoli na kursowanie 25 par pociągów pasażerskich oraz co najmniej 20 par pociągów towarowych na dobę. Poprawa przepustowości ma umożliwić także kursowanie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej – początkowo do Kołbaskowa, a docelowo także do Tantow i Angermünde.

W 2026 roku czas przejazdu koleją ze Szczecina do Berlina ma być krótszy niż 90 minut. I pociąg będzie dojeżdżał do centrum miasta (Hauptbahnhof), a nie jak obecnie do stacji Gesundbrunnen. Tak szybkiego i bezpiecznego połączenia nie zapewni żaden inny środek transportu.

Nowoczesna linia kolejowa ma przyciągnąć więcej pasażerów do przyjaznego środowisku transportu kolejowego. Jednocześnie wypełniona zostanie luka w transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T dla przewozów towarowych, gdyż inwestycja umożliwi kursowanie pociągów towarowych o długości do 750 m

Prace modernizacyjne po niemieckiej stronie granicy rozpoczęły się pod koniec listopada 2021 roku i w pierwszym etapie objęły odcinek Angermünde – Passow.

W kolejnym etapie zmodernizowany zostanie odcinek Passow – granica RP. Jak niedawno poinformowały Koleje Niemieckie modernizacja linii do granicy z Polską powinna zostać zakończona w 2025 r., czyli rok wcześniej niż pierwotnie zapowiadano.

Deutsche Bahn mocno stawiają na ekologiczne aspekty swojej inwestycji. W celu ochrony środowiska w ramach dotychczasowych działań na obszarze przylegającym do linii kolejowej zbudowano 144 budek dla nietoperzy, wieżę dla jaskółek, 13 kilometrów ogrodzenia ochronnego dla gadów oraz 14 siedlisk dla nich.

Inwestycja realizowana przez PKP PLK SA ma być gotowa w 2026 r. W ogłoszonym właśnie przetargu zamawiający oczekuje: zaprojektowania m.in. drugiego toru oraz elektryfikacji dotychczas niezelektryfikowanego odcinka Szczecin Gumieńce – granica państwa, budowy nowych przystanków Szczecin Pomorzany (pod wiaduktem ulicy Powstańców Wielkopolskich), Warzymice, Przecław i Kołbaskowo, a także zastąpienia wiaduktami dotychczasowych jednopoziomowych skrzyżowań linii kolejowej z ulicą Cukrową oraz z drogą do Rajkowa.

Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie. Szczecin-Świnoujście późnym wieczorem. Na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy pozostaną uruchomione w czerwcu br. późnowieczorne połączenia w obu kierunkach o nazwie „Wiatrak”. Szczególnie wieczorny pociąg ze Szczecina do Świnoujścia okazał się sporym sukcesem, gdyż codziennie z tego połączenia korzysta przeciętnie 70 osób. Dodatkowo uruchomiona zostanie jedna para nowych pociągów w godzinach porannych, a wczesnoporanne pociągi ze Świnoujścia do Szczecina będą kursowały codziennie, czyli w terminie rozszerzonym względem obecnego rozkładu jazdy. Pozwoli to mieszkańcom i turystom także w weekendy i święta dojechać m.in. do Szczecina Dąbia na przesiadki do pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze Szczecina np. do Warszawy (w tym na express Chrobry i pociąg Pendolino). Łącznie na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy w dni robocze uruchamianych będzie 14 par pociągów regionalnych, a w weekendy 12 par, co oznacza, że przez większą część dnia pociągi na tej trasie kursować będą co godzinę ■ Świnoujście: 38-latek z powiatu kamieńskiego kradł logotypy samochodów w centrum miasta. Kilkanaście pojazdów pozbawionych emblematu. Policja zbiera kolejne zgłoszenia. Straty dotyczą głównie aut marek premium, a w niektórych modelach Mercedesa wyrwany emblemat był jednocześnie częścią czujnika jednego z systemów wspomagających. Policja zatrzymała 38-latka i wciąż przyjmuje zgłoszenia od właścicieli uszkodzonych pojazdów. Z samochodów znikały znaki rozpoznawcze takich marek jak Mercedes, Volkswagen, Ford, Toyota czy BMW. W autach wyższej klasy wartość takich elementów potrafi być wyjątkowo wysoka. Kradzieże odnotowano na kilku odcinkach centrum: przy ulicy Konstytucji 3 Maja, przy ulicy Wyspiańskiego oraz na osiedlu Platan. Do funkcjonariuszy zgłosiło się już kilkanaście osób, choć liczba poszkodowanych może być większa. Sprawca został namierzony i zatrzymany. 38-letni mieszkaniec powiatu kamieńskiego trafił do policyjnego aresztu ■