POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Czwartek [21.04.2022, 08:41:33] • Polska

Stylowe wejście na taras

Stylowe wejście na taras

fot. Organizator

Są łatwe i szybkie w wykonaniu, zwracają uwagę nieszablonowym wyglądem oraz pomagają rozwiązać problem różnic wysokości pomiędzy tarasem, a resztą ogrodu. Stopnie betonowe, bo o nich mowa, to produkt, który znajdzie zastosowanie w otoczeniu każdego domu.

Taras to unikatowe miejsce w ogrodzie, które w miesiącach letnich zmienia się w miejsce spotkań z rodziną i znajomymi. Niektórzy twierdzą, że jest on przedłużeniem salonu w ogrodzie i w związku z tym powinien mieć reprezentacyjny charakter. Wyraża się to nie tylko w doborze dobrej jakościowo nawierzchni, roślin ustawionych na nim i posadzonych w jego otoczeniu, wygodnego umeblowania, ale również, a może przede wszystkim, w zaznaczeniu jego wagi w projekcie naszego ogrodu. Stąd bardzo często jest on lokowany nieco powyżej poziomu powierzchni ogrodu. Taka „nobilitacja” tarasu pociąga za sobą określone konsekwencje w postaci konieczności zredukowania różnic poziomów z wykorzystaniem pochylni lub schodów. Są one konieczne, aby przechodzenie z ogrodu na taras i odwrotnie było wygodne. Idealnym rozwiązaniem w tej sytuacji będą betonowe stopnie. Za ich zastosowaniem przemawia kilka argumentów.

Design i uniwersalizm


We współczesnych aranżacjach ogrodów liczy się przede wszystkim ciekawy wygląd i spójność estetyczna wszystkich elementów. Najczęściej wybieranym materiałem do wykończenia nawierzchni tarasu, ścieżek wokół domu czy podjazdu są kostki i płyty betonowe. Stąd naturalnym wyborem wydaje się budowa schodów z prefabrykatów betonowych. Oczywiście można wykonać podkonstrukcję schodów z betonu, a warstwę wierzchnią wykończyć kostkami czy płytami, ale to rozwiązanie jest zdecydowanie bardziej pracochłonne. Zwłaszcza, że tarasowe schody składają się z dwóch, maksymalne trzech stopni. Łatwiej będzie więc wykorzystać gotowe elementy w postaci stopni betonowych. Przykładem takiego rozwiązania są stopnie schodowe Grando. Są to gotowe prefabrykaty o długości 100 cm, szerokości 40 cmi 46 cm oraz wysokości 15 cm. Ich niewątpliwym atutem jest modna kolorystyka utrzymana w odcieniach szarości i beży oraz dwie różne faktury: gładka i łamana (przypominająca łupany kamień). Dzięki temu stopnie Grando zapewniają duże możliwości stosowania w wielu aranżacjach i stylach. Stopnie o gładkiej i łupanej fakturze w odcieniach szarości (grafitowy, stalowy, nerino) z powodzeniem sprawdzą się w projektach w stylu nowoczesnym, skandynawskim czy japońskim. Natomiast latte (biało-jasno-piaskowy) oraz hawaii (grafitowo-brązowo-pomarańczowy) będą harmonijnym elementem aranżacji w stylu rustykalnym czy śródziemnomorskim. Stopnie gładkie w odcieniach szarości oraz latte sprawdzą się również w bardziej klasycznych kompozycjach. Powyższe możliwe zastosowania jasno pokazują, że są one niezwykle uniwersalne. Zbudowane z nich schody można ponadto wzbogacić o dodatkowe elementy umieszczone po bokach, wzdłuż ich biegu. Należą do nich donice, takie jak na przykład Tigela, w których umieścimy rośliny. Pozwalają one na budowę efektownych kaskad zieleni wzdłuż schodów. Dobrym rozwiązaniem może być też palisada Hestra, która umożliwia tworzenie indywidulanych aranżacji zieleni.

Trwałość i wygoda


Podobnie jak wszystkie elementy betonowe, schody betonowe cechują się trwałością i nie wymagają częstych prac konserwacyjnych. Ich niewątpliwym atutem jest również monolityczna, blokowa konstrukcja. Minimalizuje to ryzyko ich pękania. Dzięki temu unikniemy odspajania się poszczególnych elementów od podłoża oraz ich łamania w szczególnie narażonych na to miejscach, takich jak krawędzie czy rogi. To bardzo częsty mankament schodów budowanych na podkonstrukcji z betonu i wykończonych okładziną ceramiczną. W przypadku błędów wykonawczych przy układaniu płytek i fug istnieje zagrożenie, że dostanie się pod nie woda, co wpływa negatywnie na ich wytrzymałość. Jest to szczególnie groźne w sezonie zimowym, gdy woda znajdująca się pomiędzy warstwą wierzchnią i betonową podkonstrukcją ulega zamarzaniu i rozmarzaniu. Efektem tego procesu jest stopniowe niszczenie nawierzchni polegające na odspajaniu się poszczególnych elementów oraz ich pękaniu w miejscach, gdzie są one najbardziej narażone na obciążenia. W przypadku schodów wykonanych z betonowych bloków takie zjawisko po prostu nie ma prawa wystąpić.
Bardzo istotne przy projektowaniu stopni schodowych, jest dobranie ich odpowiedniej wysokości, aby zapewnić komfort użytkowania budowanych z nich schodów. Grando posiada wysokość 15 cm, dzięki czemu pokonywanie stopni nie powoduje dużego obciążenia mięśni. Za wyborem stopni schodowych z bloków betonowych przemawia również szybkość i łatwość budowy.

Schody „instant”


Jak już wcześniej wspomnieliśmy, stworzenie schodów na taras zwykle wymaga ułożenia dwóch lub trzech stopni. Ponieważ Grando to masywne bloki o wymiarze 40x100 cm i 46x100 cm, wysokości 15 cm oraz wadze elementu wynoszącej 160 kg, nie trzeba wykonywać oddzielnej podkonstrukcji z betonu. Należy tylko wyprofilować odpowiednio grunt i ułożyć stopnie z 2-3 centymetrowym przesunięciem tak, żeby jeden zachodził na drugi. Ważne jest również stworzenie niewielkiego nachylenia, co pozwoli szybciej odprowadzać wodę ze stopni oraz uszczelnić przestrzeń pomiędzy nimi i zapobiec przenikaniu wody pomiędzy poszczególne elementy konstrukcji. Najlepiej użyć w tym celu silikonu lub uszczelniacza poliuretanowego. Powyższą poradę należy wziąć pod uwagę także przy układaniu z Grando ciągów schodów wyższych niż 3-4 stopnie. Wtedy jednak konieczne będzie wykonanie dodatkowych robót, choćby w zakresie fundamentu, który umiejscawia się pod pierwszym schodkiem. W przypadku schodów pomiędzy tarasem, a ogrodem jest to jednak przypadek raczej niezwykle rzadko spotykany.

Stopnie betonowe to idealne rozwiązanie wszędzie tam, gdzie potrzebujemy wykonać 2-3 stopniowe schody potrzebne w przypadku wyniesionego tarasu lub strefy wejściowej. Cechuje je łatwość i szybkość wykonania, wygoda użytkowania, a także dość duża liczba dostępnych faktur i kolorów, co sprawia, że znajdują one zastosowanie w wielu aranżacjach utrzymanych w różnych stylach.

Aneta Rymarska
Account Director


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie. Szczecin-Świnoujście późnym wieczorem. Na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy pozostaną uruchomione w czerwcu br. późnowieczorne połączenia w obu kierunkach o nazwie „Wiatrak”. Szczególnie wieczorny pociąg ze Szczecina do Świnoujścia okazał się sporym sukcesem, gdyż codziennie z tego połączenia korzysta przeciętnie 70 osób. Dodatkowo uruchomiona zostanie jedna para nowych pociągów w godzinach porannych, a wczesnoporanne pociągi ze Świnoujścia do Szczecina będą kursowały codziennie, czyli w terminie rozszerzonym względem obecnego rozkładu jazdy. Pozwoli to mieszkańcom i turystom także w weekendy i święta dojechać m.in. do Szczecina Dąbia na przesiadki do pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze Szczecina np. do Warszawy (w tym na express Chrobry i pociąg Pendolino). Łącznie na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy w dni robocze uruchamianych będzie 14 par pociągów regionalnych, a w weekendy 12 par, co oznacza, że przez większą część dnia pociągi na tej trasie kursować będą co godzinę ■ Świnoujście: 38-latek z powiatu kamieńskiego kradł logotypy samochodów w centrum miasta. Kilkanaście pojazdów pozbawionych emblematu. Policja zbiera kolejne zgłoszenia. Straty dotyczą głównie aut marek premium, a w niektórych modelach Mercedesa wyrwany emblemat był jednocześnie częścią czujnika jednego z systemów wspomagających. Policja zatrzymała 38-latka i wciąż przyjmuje zgłoszenia od właścicieli uszkodzonych pojazdów. Z samochodów znikały znaki rozpoznawcze takich marek jak Mercedes, Volkswagen, Ford, Toyota czy BMW. W autach wyższej klasy wartość takich elementów potrafi być wyjątkowo wysoka. Kradzieże odnotowano na kilku odcinkach centrum: przy ulicy Konstytucji 3 Maja, przy ulicy Wyspiańskiego oraz na osiedlu Platan. Do funkcjonariuszy zgłosiło się już kilkanaście osób, choć liczba poszkodowanych może być większa. Sprawca został namierzony i zatrzymany. 38-letni mieszkaniec powiatu kamieńskiego trafił do policyjnego aresztu ■