POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Piątek [22.04.2022, 15:37:09] • Szczecin

Wokół budowy Nord Stream 2 Marszałek Olgierd Geblewicz wyjaśnia

Wokół budowy Nord Stream 2 Marszałek Olgierd Geblewicz wyjaśnia

fot. Organizator

Jedną z pierwszych osób, które alarmowały o ryzykach związanych z budową gazociągu Nord Stream 2, był Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. Pierwsze działania w tej sprawie podjął już w 2017 roku, gdy strona niemiecka wystąpiła do Urzędu Marszałkowskiego o uzgodnienia niezbędne do realizacji inwestycji. Niezrozumiałe jest zatem przypisywanie mu przez media związane z PiS wspierania budowy i jakiejkolwiek współpracy w tym zakresie.

- Przypominam, że Nord Stream 2 nie został oddany do użytku aż do chwili obecnej z powodu opóźnień w realizacji na etapie uzyskiwania pozwoleń na budowę, uzgodnień środowiskowych i innych tego typu formalności. Mam satysfakcję, że w tym procesie miałem swój skromny udział – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.

Przypomnijmy: w 2017 roku strona niemiecka wystąpiła do Urzędu Marszałkowskiego o uzgodnienie w zakresie EUGAL, jako kontynuacji planowanego poszerzenia gazociągu Nord Stream 2, która miała przebiegać od Bałtyku aż do niemiecko-czeskiej granicy w Saksonii. Gazociąg na krótkim odcinku zbliżał się na odległość 1 km od granicy z Polską w pobliżu Cedyni. Marszałek Olgierd Geblewicz zwrócił się wówczas do wicepremiera Mateusza Morawieckiego oraz do Ministra Spraw Zagranicznych Witolda Waszczykowskiego o koordynację współpracy transgranicznej ze stroną niemiecką w zakresie planowania przestrzennego zgodnego z polską racją stanu.

Jednocześnie Olgierd Geblewicz z inicjatywy własnej i zgodnie z prośbą PGNiG podjął działania mające na celu opóźnienie inwestycji poprzez przeprowadzenie szerokich konsultacji z władzami regionalnymi i lokalnymi krajów nadbałtyckich, dotyczących procedur związanych z budową gazociągu. W Komitecie Regionów powstała specjalna intergrupa, składająca się z przedstawicieli czterech państw. W toku jej prac przeprowadzona została analiza wpływu inwestycji na lokalne społeczności, w szczególności ze względu na rybołówstwo, turystykę i ekologię (na dnie Bałtyku w okolicach Bornholmu znajduje się broń chemiczna). Monitorowana była także kwestia awarii jednego z okrętów skutkującej zanieczyszczeniem środowiska podczas budowy gazociągu.

Wszystkie materiały były na bieżąco kierowane do Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej, gdzie trwały prace nad nowymi regulacjami dotyczącymi objęcia inwestycji legislacją unijną, co ostatecznie stało się faktem. Jednocześnie wszelkie informacje na ten temat przekazywano stronie duńskiej i niemieckiej, które były władne w zakresie wydawania pozwoleń na budowę. W tamtym czasie Olgierd Geblewicz bardzo blisko współpracował między innymi z Komisją ds. Energii (IPRE), której przewodniczył wówczas premier Jerzy Buzek.

– O ile strona niemiecka nie uwzględniła naszych postulatów, o tyle Duńczycy bardzo dogłębnie rozpatrywali aspekty związane z realizacją inwestycji i zastrzeżenia sygnalizowane przez intergrupę. W efekcie pojawiły się znaczące opóźnienia w wydawaniu pozwoleń na budowę na odcinku biegnącym przez wody terytorialne Danii – tłumaczy Olgierd Geblewicz. – Cieszę się, że ta praca ostatecznie przyczyniła się do opóźnień, a co za tym idzie – obecnego wstrzymania budowy Nord Stream 2. Z tym większym zażenowaniem obserwuję wyczyny pracowników tzw. mediów publicznych oraz tych bezpośrednio finansowanych i związanych z PiS, którzy chcą na siłę zrobić ze mnie „zwolennika” tej inwestycji.

Tym bardziej, że te same media - w czasach, gdy były rzetelniejsze - niejednokrotnie informowały o prowadzonych przez mnie pracach. Wczoraj podczas briefingu pytany o to przez pracownika Radia Szczecin mówiłem o tych faktach, ale nie znalazło to odzwierciedlenia w materiale wyemitowanym na antenie stacji.

Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie. Szczecin-Świnoujście późnym wieczorem. Na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy pozostaną uruchomione w czerwcu br. późnowieczorne połączenia w obu kierunkach o nazwie „Wiatrak”. Szczególnie wieczorny pociąg ze Szczecina do Świnoujścia okazał się sporym sukcesem, gdyż codziennie z tego połączenia korzysta przeciętnie 70 osób. Dodatkowo uruchomiona zostanie jedna para nowych pociągów w godzinach porannych, a wczesnoporanne pociągi ze Świnoujścia do Szczecina będą kursowały codziennie, czyli w terminie rozszerzonym względem obecnego rozkładu jazdy. Pozwoli to mieszkańcom i turystom także w weekendy i święta dojechać m.in. do Szczecina Dąbia na przesiadki do pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze Szczecina np. do Warszawy (w tym na express Chrobry i pociąg Pendolino). Łącznie na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy w dni robocze uruchamianych będzie 14 par pociągów regionalnych, a w weekendy 12 par, co oznacza, że przez większą część dnia pociągi na tej trasie kursować będą co godzinę ■ Świnoujście: 38-latek z powiatu kamieńskiego kradł logotypy samochodów w centrum miasta. Kilkanaście pojazdów pozbawionych emblematu. Policja zbiera kolejne zgłoszenia. Straty dotyczą głównie aut marek premium, a w niektórych modelach Mercedesa wyrwany emblemat był jednocześnie częścią czujnika jednego z systemów wspomagających. Policja zatrzymała 38-latka i wciąż przyjmuje zgłoszenia od właścicieli uszkodzonych pojazdów. Z samochodów znikały znaki rozpoznawcze takich marek jak Mercedes, Volkswagen, Ford, Toyota czy BMW. W autach wyższej klasy wartość takich elementów potrafi być wyjątkowo wysoka. Kradzieże odnotowano na kilku odcinkach centrum: przy ulicy Konstytucji 3 Maja, przy ulicy Wyspiańskiego oraz na osiedlu Platan. Do funkcjonariuszy zgłosiło się już kilkanaście osób, choć liczba poszkodowanych może być większa. Sprawca został namierzony i zatrzymany. 38-letni mieszkaniec powiatu kamieńskiego trafił do policyjnego aresztu ■