POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Poniedziałek [01.04.2024, 10:18:42] • Świnoujście

Tunel łączący Szwecję z Danią bez spalin

Tunel łączący Szwecję z Danią bez spalin

fot. Andrzej Ryfczyński

W sercu Europy Północnej, między Szwecją a Danią, rozciąga się konstrukcja inżynieryjna – tunel Drogden łączący Malmö w Szwecji z Kopenhagą w Danii. Ta podziemna droga nie tylko ułatwia przepływ między dwoma krajami, ale także ustanawia standardy w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Długość tunelu przekracza 4 kilometry, a jazda przez niego oferuje doświadczenie, które różni się od typowych przejazdów drogowych.

W kontraście, tunel Drogden oferuje znacznie wyższe standardy bezpieczeństwa i komfortu. Składa się z dwóch oddzielnych rur, co umożliwia bezpieczny i płynny przepływ ruchu w obu kierunkach bez ryzyka kolizji. Prędkość dozwolona w tunelu Drogden dzisiaj wynosi do 100 km/h, co znacząco przyspiesza przejazd. Co interesujące, w całej długości tunelu zainstalowano system wentylacji składający się z wielkich wentylatorów umieszczonych u góry (widać na zdjęciu). Dzięki temu rozwiązaniu, pomimo zamkniętej przestrzeni, kierowcy nie odczuwają dyskomfortu związanego ze spalinami – powietrze w tunelu jest ciągle odnawiane i oczyszczane.

Tunel w Świnoujściu, mimo że jest znaczącym osiągnięciem inżynieryjnym i umożliwia przejazd z jednej części miasta do drugiej bez konieczności korzystania z promu, posiada jedną rurę z dwukierunkowym ruchem drogowym. Maksymalna prędkość jazdy ograniczona jest do 50 km/h, a w pewnych sytuacjach nawet do 30 km/h. Użytkownicy tego tunelu często skarżą się na słabą wentylację i odczuwalny zapach spalin, co może stanowić nie tylko dyskomfort, ale również zagrożenie dla zdrowia.

Tunel łączący Szwecję z Danią bez spalin

Co chwilę 4 wentylatory(fot. Anita Ryfczyńska )

Wspomniane innowacje w tunelu łączącym Malmö z Kopenhagą stawiają go na czele europejskich projektów infrastrukturalnych, podkreślając znaczenie technologii i bezpieczeństwa transporcie. Dla porównania, tunel w Świnoujściu, choć również ważny dla lokalnego ruchu, jest jedno rurowy, co stawia go w nieco innym świetle w kontekście nowoczesnych rozwiązań transportowych.

W budownictwie i ochronie środowiska, porównanie tunelu w Świnoujściu z tunelem Drogden rzuca światło na znaczenie inwestycji w dwu rurowe konstrukcje tunelowe z wysokim poziomem wentylacji. Takie podejście zwiększa atrakcyjność i efektywność przejazdów, co ma kluczowe znaczenie w obliczu rosnących wymagań mobilności miejskiej i międzymiastowej.

Porównanie tunelu Świnoujście z tunelem między Szwecją a Danią uwypukla różnice w planowaniu infrastruktury. W Świnoujściu, jedno rurowa konstrukcja tunelu wywołuje obawy związane z bezpieczeństwem i efektywnością, wskazując na potrzebę utrzymania alternatywnych środków transportu, jak promy, dla zapewnienia ciągłości komunikacji. W przeciwieństwie, dwu rurowy tunel między Szwecją a Danią, z zaawansowanym systemem wentylacji, jest przykładem infrastruktury wspierającej szybszy i bezpieczniejszy przepływ, co podkreśla znaczenie przemyślanych inwestycji na przyszłość.

Podsumowując, tunel między Szwecją a Danią jest przykładem, jak w latach 2000 zaawansowane technologie i dbałość o środowisko mogą iść w parze z potrzebami transportowymi. Jest to dowód na to, że nawet w przestrzeniach zamkniętych, takich jak tunele, można zapewnić wysoką jakość powietrza i bezpieczeństwo. To podejście do infrastruktury drogowej może służyć za wzór dla innych projektów na całym świecie.

Dodatkowa informacja o tunelu:
Tunel Drogden, część połączenia między Danią a Szwecją przez cieśninę Sund, jest imponującą konstrukcją łączącą sztuczną wyspę Peberholm z duńską wyspą Amager. Tunel ma długość 4,050 metrów, z czego 3,510 metrów to tunel zanurzony, a pozostała część to tunele dojazdowe. Konstrukcja składa się z 20 prefabrykowanych, zbrojonych betonowych segmentów, które są największe na świecie, ważąc około 55,000 ton każdy. Segmenty zostały połączone w rowie wykopanym na dnie morskim, tworząc dwa tunele: jeden dla ruchu kolejowego i drugi dla ruchu drogowego, z dodatkowym, mniejszym tunelem dla sytuacji awaryjnych. Tunele są ułożone obok siebie​ (Road Traffic Technology)​​ (Global Odyssey)​.

Konstrukcja została wybrana zamiast mostu ze względu na bliskość lotniska w Kopenhadze, aby uniknąć potencjalnych kolizji z samolotami. VINCI Construction Grands Projets zostało wyznaczone do zaprojektowania i budowy tunelu, który był wówczas najdłuższą tego typu konstrukcją na świecie. Elementy tunelu były prefabrykowane w stoczni na północnym krańcu portu w Kopenhadze, a następnie przetransportowane i zanurzone na swoim miejscu. Takie podejście pozwoliło na zachowanie wysokiej dokładności umieszczenia elementów, co było kluczowe dla sukcesu całego projektu​ (VINCI Construction Grands Projets)​.

Oprócz aspektów technicznych, projekt miał również duży wpływ gospodarczy i społeczny, poprawiając łączność między Danią a Szwecją i przyczyniając się do rozwoju regionu Øresund. Peberholm, sztuczna wyspa stworzona jako punkt przejściowy między mostem a tunelem, stała się rezerwatem przyrody, oferującym schronienie wielu gatunkom flory i fauny​ (VINCI Construction Grands Projets)​.

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 42, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 42

Gość • Wtorek [02.04.2024, 20:16:46] • [IP: 62.69.253.**]

w Polsce nikt za nic nie odpowiada :) cieszymy się że w końcu jest jakiś tunel, smucimy, że wszystko w naszym mieście funkcjonuje nie tak.

Gość • Wtorek [02.04.2024, 15:32:10] • [IP: 192.33.240.**]

W Maju do Polski i do S-cia. Tunelem w koncu sie przejade! 50 lat czekania!

Gość • Wtorek [02.04.2024, 13:40:12] • [IP: 109.243.146.***]

to, myślę, że umożliwia raczej przejazd, a nie" przepływ"

Gość • Wtorek [02.04.2024, 12:33:07] • [IP: 62.69.229.**]

Jak teraz ktoś przed nami jedzie czterdziestką, to się denerwujemy. Ale przy dopuszczalnej 70 km/h ktoś zwolni do 40, to się będziemy gotować. Według mnie powinno pozostać 50 km/h. W tunelu nie spędzamy połowy życia. A jak komuś spaliny przeszkadzają, to niech zamknie okna i włączy wewnętrzny obieg powietrza. Ja nie mam problemu ze spalinami.

Gość • Wtorek [02.04.2024, 11:57:55] • [IP: 94.234.115.**]

jechałam cudowne uczucie... z dwoch stron budowali jednoczesnie. i spotkali się co do centymetra... pod morzem. . NIESAMOWITE... 🇸🇪🇸🇪

Gość • Wtorek [02.04.2024, 11:05:17] • [IP: 89.151.28.**]

Gość • Poniedziałek [01.04.2024, 10:38:34] • [IP: 176.221.125.***]prawdą jest że zmień źródła informacji i tyle. A najlepiej to zajmij się czymś pożytecznym dla ciebie, odśwież swoje hobby jak je masz.

Gość • Wtorek [02.04.2024, 11:04:18] • [IP: 89.151.28.**]

Gość • Poniedziałek [01.04.2024, 10:38:34] • [IP: 176.221.125.***]prawdą jest że zmień źródła informacji i tyle.

Gość • Wtorek [02.04.2024, 10:48:06] • [IP: 89.151.28.**]

Przede wszystkim tam jeżdżą auta sprawne, które posiadją dpfy.U nas 80% diesli ma filtry wycięte.Po za tym 80% pitolków jedzie poniżej 40km/h.

Gość • Wtorek [02.04.2024, 10:46:31] • [IP: 94.254.173.*]

Nie rozumię tych co w tunelu jadą 40km/h jak mogą 50, przy wyjeździe z tunelu jest znak ograniczenia do 40 km/h, i jadą 60.??idioci

Gość • Wtorek [02.04.2024, 10:44:51] • [IP: 89.151.28.**]

Gość • Wtorek [02.04.2024, 08:54:49] • [IP: 176.221.125.***]pytanie tylko po co.Gdzie ci tak się spieszy? Na tamten świat?

Gość • Wtorek [02.04.2024, 08:54:49] • [IP: 176.221.125.***]

Tunel jest w ciągu drogi Krajowej S 3 czyli mozna wprowadzic 70 km/h

Gość • Wtorek [02.04.2024, 08:42:31] • [IP: 176.221.125.***]

Platforma zabrała pieniądze i w Gdańsku Wybudowali Tunel Dwururowy

Gość • Wtorek [02.04.2024, 07:36:24] • [IP: 178.238.252.**]

Nie było źle, jest też źle...

Gość • Wtorek [02.04.2024, 04:16:31] • [IP: 176.221.125.**]

Gość • Poniedziałek [01.04.2024, 15:09:51] • [IP: 46.205.140.***] no właśnie teraz jest wprowadzona prędkość projektowa

Gość • Wtorek [02.04.2024, 02:33:47] • [IP: 62.69.229.**]

Ciekawe, że ten tunel zaliczany jest do tuneli pływających. Ponoć są łatwiejsze w budowie i mogą być budowane na byle jakim podłożu. No i nie ma tak dużych problemów z przeciekami.

Gość • Poniedziałek [01.04.2024, 22:45:20] • [IP: 46.205.140.***]

Tak to jest jak leci się ZAPROJEKTUJ I WYBUDUJ, a wystarczyło metr większe wiertło. To teraz inwestycja w Świnoujściu odbija się czkawką.

Gość • Poniedziałek [01.04.2024, 20:27:43] • [IP: 178.238.251.***]

Wszędzie w tunelach stosuje się wentylatory na całej długości, tylko nie w Świnoujściu.

Gość • Poniedziałek [01.04.2024, 20:25:26] • [IP: 178.238.251.***]

W obrębie miasta wprowadza się również prędkość dozwoloną 70km. Niektórzy chyba nie wyjeżdżają poza Świnoujście.

Gość • Poniedziałek [01.04.2024, 19:00:55] • [IP: 185.210.39.**]

A nie pomyślał nikt z was, że tunel leży w obrębie miasta i dlatego jest 50km/h

Gość • Poniedziałek [01.04.2024, 19:00:04] • [IP: 176.221.124.**]

1, 5 km tunelu to nie 4km - po pierwsze 2 rury to 2x więcej kosztów-miasto czekałoby na tunel jeszcze 30 lat... Po drugie jaki jest problem że przez 2 minuty jest ograniczenie do 50km/h - raptem 2 minuty, czy chcialibyście pokonywać tunel 100km i skakać potem przez rondo, bo po co zwalniać?? By szybciej? Hahaha co za myślenie niektórzy mają... Pryma aprylis dobry...

Gość • Poniedziałek [01.04.2024, 18:44:21] • [IP: 37.47.149.**]

Kaczynski powiedzial ze ma byc w Polsce 50km/h w terenie zabudowanym a tunel jest zabudowany tak?

Gość • Poniedziałek [01.04.2024, 17:13:37] • [IP: 62.69.253.***]

Malmö z Kopenhagą łączy most.

Gość • Poniedziałek [01.04.2024, 16:48:15] • [IP: 88.218.253.***]

prezydent zmurkiewicz, raz dwa robić prędkość na 70 km!! BO SIE TAM PODUSIMY!!

Gość • Poniedziałek [01.04.2024, 16:33:47] • [IP: 37.47.185.***]

Tyle tylko że ruch w Tunelu odbywa się w jedną stronę... bez zawirowań powietrza. ... a My Mamy jedną rurę i do tego najniebezpieczny Tundl w Polsce kategorii" D"... Pod ROZWAGĘ

Gość • Poniedziałek [01.04.2024, 16:20:52] • [IP: 176.221.125.**]

tunel wybudowany w 10 godz 18 minut i 42 sekundy ha ha ha

Oglądasz 1-25 z 42
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Terminal kontenerowy do poprawki. Naruszono lub zignorowano szereg przepisów. Podczas podejmowania decyzji o lokalizacji terminala kontenerowego w Świnoujściu naruszono lub pominięto szereg przepisów. Całkowicie zignorowano kwestię m.in. interesu mieszkańców, uciążliwości, które odczuje lokalna społeczność, ale także bezpieczeństwa państwa w sytuacji, gdy inwestycja powstaje w sąsiedztwie terminala LNG. Świnoujski samorząd chce naprawić te błędy i odwołał się od wspomnianej decyzji Adama Rudawskiego, wojewody zachodniopomorskiego. Działania podjęto w szeroko pojętym interesie społecznym, w nadziei, że głos samorządu w końcu zostanie wysłuchany i uwzględniony. Nie było konsultacji, referendum, rzetelnych opracowań… ■ Nowi zastępcy: Joanna Agatowska będzie miała dwóch zastępców. Zastępcą do spraw społecznych będzie pan Roman Kucierski, zastępcą do spraw inwestycyjnych będzie pan Arkadiusz Mazepa. Natomiast sekretarzem miasta zostanie pan Paweł Juras ■ Ryszard Teterycz Przewodniczącym Rady Miasta Świnoujścia ! Nowy przewodniczący był jedynym zgłoszonym kandydatem. Poparło go 19 radnych. 2 było przeciw ■ 21 nowych radnych Rady Miasta Świnoujście odebrało zaświadczenia o wyborze oraz uroczyście złożyło ślubowanie. Wśród nich jest wielu społeczników. Na tej samej sesji nowa prezydent Świnoujścia Joanna Agatowska złożyła ślubowanie i formalnie objęła urząd. ■ Na poniedziałek 6 maja 2024r. Komisarz Wyborczy w Szczecinie zwołał I sesję Rady Miasta Świnoujście IX kadencji. Obrady odbędą się w sali numer 315 Miejskiego Domu Kultury przy ulicy Wojska Polskiego 1/5. Początek o godzinie 10.00. Porządek obrad 1. Otwarcie inauguracyjnej sesji rady. 2. Wręczenie zaświadczeń o wyborze na radnego. 3. Złożenie ślubowania przez radnych. 4. Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad. 5. Wybór przewodniczącego rady. 6. Wręczenie zaświadczenia o wyborze na Prezydenta Miasta Świnoujście. 7. Złożenie ślubowania przez prezydenta. 8. Zakończenie obrad ■ Joanna Agatowska Prezydentem Świnoujścia w I turze! To historyczne zwycięstwo! Oczywiście musi być potwierdzone oficjalnymi danymi z PKW ale na podstawie protokołów z 27 komisji wyborczych w Świnoujściu Joanna Agatowska w mistrzowskim stylu pokonała trzech swoich konkurentów i w I turze została prezydentem Świnoujścia! ■ Ostateczne rozliczenie tunelu nie zostało jeszcze dokonane. Nastąpi po wydaniu Świadectwa Wykonania, co spodziewane jest ok. września br. Roszczenia obu stron w związku z prowadzonymi mediacjami są objęte tajemnicą mediacji - tłumaczy Jarosław Jaz Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Świnoujście ■