POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Piątek [06.12.2024, 14:35:56] • Polska

GAZ-SYSTEM ma pozwolenie na budowę części morskiej Terminalu FSRU

3 grudnia br. GAZ-SYSTEM otrzymał decyzję Wojewody Pomorskiej o pozwoleniu na budowę w Zatoce Gdańskiej pływającego Terminala LNG wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi oraz gazociągu podmorskiego, łączącego Terminal z lądem. Planowany termin uruchomienia FSRU to przełom 2027 i 2028 r.

W ramach tej inwestycji powstanie nabrzeże postojowo – cumownicze wraz z infrastrukturą niezbędną do obsługi jednostki regazyfikacyjnej oraz gazociąg podmorski o długości ok. 3 km, który połączy Terminal z krajowym systemem przesyłowym. Dodatkowo zostanie wybudowanych 250 km gazociągów lądowych na trasie od Gdańska do Gustorzyna, którymi gaz LNG, odbierany w FSRU, będzie po regazyfikacji przesyłany w głąb kraju. Terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej o przepustowości rocznej 6,1 mld m sześc. zagwarantuje dywersyfikację kierunków i źródeł dostaw gazu dla Polski i regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Ten drugi w Polsce terminal LNG odegra znaczącą rolę w procesie transformacji energetycznej, zapewniając zwiększone dostawy gazu ziemnego dla potrzeb przemysłu oraz elektroenergetyki i ciepłownictwa w przejściowym okresie dekarbonizacji polskiej gospodarki.

- Pozwolenie na budowę kończy etap projektowania i umożliwia przejście do realizacji inwestycji. Dziękuję wszystkim instytucjom i urzędom za efektywną współpracę oraz pracownikom naszej spółki za zaangażowanie w terminową realizację tego strategicznego projektu. Kiedy tylko zakończymy przetargi i podpiszemy umowy z wykonawcami morskiej części FSRU, niezwłocznie przystąpimy do robót budowlanych. Już za nieco ponad trzy lata planujemy uruchomić pływający terminal i przyjąć w Zatoce Gdańskiej pierwsze dostawy LNG – powiedział Sławomir Hinc, Prezes Zarządu GAZ-SYSTEM.

Terminal FSRU będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w odległości ok. 3 km od brzegu morza, w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego prowadzącego do gdańskiego portu. Do nabrzeża będzie zacumowana na stałe jednostka regazyfikująca (FSRU – ang. Floating Storage Regasification Unit), czyli statek przystosowany do procesowego magazynowania gazu (LNG) odbieranego z metanowców i zmiany jego stanu skupienia z ciekłego na gazowy.

Status Projektu

GAZ-SYSTEM ma już podpisaną umowę na zaprojektowanie i budowę jednostki FSRU. Za dostarczenie statku odpowiedzialna jest japońska spółka Mitsui O.S.K. Lines, a sama pływająca jednostka regazyfikacyjna LNG powstaje w południowokoreańskiej stoczni HD Hyundai Heavy Industries w Ulsan. Dla części lądowej inwestycji zostały podpisane wszystkie umowy na dostawy inwestorskie materiałów i urządzeń, na nadzory inwestorskie oraz umowy na wybudowanie trzech gazociągów od Gdańska do tłoczni w Gustorzynie.

Inwestycja prowadzona jest przy wykorzystaniu funduszy Unii Europejskiej. Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na prace przygotowawcze – działanie pod nazwą: „Prace przedinwestycyjne do uzyskania pozwolenia na budowę dla morskiej części PCI 6.27 LNG Gdańsk (PL)". Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.

W 2023 r. Komisja Europejska uwzględniła również gazociągi lądowe planowane do realizacji w ramach Programu FSRU w części pożyczkowej Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w rozdziale REPowerEU dotyczącym rozwoju infrastruktury niezbędnej do zaspokojenia najpilniejszych potrzeb związanych z bezpieczeństwem dostaw (komponent G3.2. - Improving energy infrastructure and facilities to meet immediate security of supply needs for gas).

Iwona Dominiak
Rzecznik Prasowy GAZ-SYSTEM


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie. Szczecin-Świnoujście późnym wieczorem. Na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy pozostaną uruchomione w czerwcu br. późnowieczorne połączenia w obu kierunkach o nazwie „Wiatrak”. Szczególnie wieczorny pociąg ze Szczecina do Świnoujścia okazał się sporym sukcesem, gdyż codziennie z tego połączenia korzysta przeciętnie 70 osób. Dodatkowo uruchomiona zostanie jedna para nowych pociągów w godzinach porannych, a wczesnoporanne pociągi ze Świnoujścia do Szczecina będą kursowały codziennie, czyli w terminie rozszerzonym względem obecnego rozkładu jazdy. Pozwoli to mieszkańcom i turystom także w weekendy i święta dojechać m.in. do Szczecina Dąbia na przesiadki do pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze Szczecina np. do Warszawy (w tym na express Chrobry i pociąg Pendolino). Łącznie na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy w dni robocze uruchamianych będzie 14 par pociągów regionalnych, a w weekendy 12 par, co oznacza, że przez większą część dnia pociągi na tej trasie kursować będą co godzinę ■ Świnoujście: 38-latek z powiatu kamieńskiego kradł logotypy samochodów w centrum miasta. Kilkanaście pojazdów pozbawionych emblematu. Policja zbiera kolejne zgłoszenia. Straty dotyczą głównie aut marek premium, a w niektórych modelach Mercedesa wyrwany emblemat był jednocześnie częścią czujnika jednego z systemów wspomagających. Policja zatrzymała 38-latka i wciąż przyjmuje zgłoszenia od właścicieli uszkodzonych pojazdów. Z samochodów znikały znaki rozpoznawcze takich marek jak Mercedes, Volkswagen, Ford, Toyota czy BMW. W autach wyższej klasy wartość takich elementów potrafi być wyjątkowo wysoka. Kradzieże odnotowano na kilku odcinkach centrum: przy ulicy Konstytucji 3 Maja, przy ulicy Wyspiańskiego oraz na osiedlu Platan. Do funkcjonariuszy zgłosiło się już kilkanaście osób, choć liczba poszkodowanych może być większa. Sprawca został namierzony i zatrzymany. 38-letni mieszkaniec powiatu kamieńskiego trafił do policyjnego aresztu ■