POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Niedziela [02.02.2025, 15:06:56] • Szczecin

33 lata, 10 milionów ton i kurs na dalszy rozwój - Fast Terminals dobrze zaczyna rok

33 lata, 10 milionów ton i kurs na dalszy rozwój - Fast Terminals dobrze zaczyna rok

fot. Organizator

Pierwszym statkiem obsłużonym na Fast Terminals był „Martrans": 21 marca 1992 załadował 500 ton katod miedziowych KGHM. Po blisko 33 latach, na początku 2025 roku firma świętuje 10-milionową tonę przeładowaną w terminalu.

Oto historia pierwszego w polskich portach terminala wybudowanego przy nabrzeżu Belgijskim obok elewatora EWA przez spółkę powołaną w formie joint-venture przez angielską firmę Fast Shipping oraz Zarząd Portów Szczecin-Świnoujście.

Od samego początku Fast Terminals był związany z regularnym połaczeniem statkowym powołanym do działania poprzez nieżyjącego już pana Hermana Scheersa, właściciela belgijskiej firmy Fast Lines z Antwerpii.

Jest to do dzisiaj działająca linia żeglugowa - już w praktyce
ostatnia linia drobnicowa ze Szczecina.

Fast Terminals, zarządzany najpierw przez Krzysztofa Pilarskiego, a następnie Jana Stasiaka, przechodził różne koleje losu, w zależności od zmieniających się uwarunkowań gospodarczych i handlowych. Od terminala obsługującego w 100% ładunki eksportowe, do przewagi ładunków importowych w chwili obecnej.

W 2007 roku Fast Lines wykupił udziały ZPSŚ i stał się jedynym właścicielem terminala.

33 lata, 10 milionów ton i kurs na dalszy rozwój - Fast Terminals dobrze zaczyna rok

fot. Organizator

W 2016 roku nazwa Fast Terminals (w liczbie mnogiej) uzyskała właściwe znaczenie poprzez inwestycję zrealizowaną przez Fast na terenie Wolnego Obszaru Celnego, gdzie powstał terminal z magazynem do obsługi ładunków masowych. Firma pozostaje w rękach kolejnego pokolenia rodziny Scheersów i od 33 lat tworzy historię szczecińskiego portu, a dziś świętuje przeładunek 10.000.000 ton.

Symboliczna jubileuszowa tona została załadowana na statek "Fast Sim" będący również własnością Fast Lines.

Była to wiązka stali wyprodukowanej w hucie ArcelorMittal Dąbrowa Górnicza, kierowana do angielskiego portu. Można to uznać za klamrę spinającą historię leżącą u powstania firmy z jej teraźniejszością.

Mamy poczucie, że ta cezura to ważny punkt w historii firmy - mówi Piotr Maj, Prezes Zarządu Fast Terminals Sp. z o. o. - I ta historia już teraz pisze się dalej - dodaje.

Spółka Fast Terminals w szczecińskim Porcie zamknęła rok z dużym wzrostem przeładunków - blisko 42%. Jest największym przeładowcą drewna w Porcie i pozostaje obecnie na kursie zorientowanym na rozwój.

Weronika Gocłowska
Rzeczniczka Prasowa


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie. Szczecin-Świnoujście późnym wieczorem. Na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy pozostaną uruchomione w czerwcu br. późnowieczorne połączenia w obu kierunkach o nazwie „Wiatrak”. Szczególnie wieczorny pociąg ze Szczecina do Świnoujścia okazał się sporym sukcesem, gdyż codziennie z tego połączenia korzysta przeciętnie 70 osób. Dodatkowo uruchomiona zostanie jedna para nowych pociągów w godzinach porannych, a wczesnoporanne pociągi ze Świnoujścia do Szczecina będą kursowały codziennie, czyli w terminie rozszerzonym względem obecnego rozkładu jazdy. Pozwoli to mieszkańcom i turystom także w weekendy i święta dojechać m.in. do Szczecina Dąbia na przesiadki do pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze Szczecina np. do Warszawy (w tym na express Chrobry i pociąg Pendolino). Łącznie na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy w dni robocze uruchamianych będzie 14 par pociągów regionalnych, a w weekendy 12 par, co oznacza, że przez większą część dnia pociągi na tej trasie kursować będą co godzinę ■ Świnoujście: 38-latek z powiatu kamieńskiego kradł logotypy samochodów w centrum miasta. Kilkanaście pojazdów pozbawionych emblematu. Policja zbiera kolejne zgłoszenia. Straty dotyczą głównie aut marek premium, a w niektórych modelach Mercedesa wyrwany emblemat był jednocześnie częścią czujnika jednego z systemów wspomagających. Policja zatrzymała 38-latka i wciąż przyjmuje zgłoszenia od właścicieli uszkodzonych pojazdów. Z samochodów znikały znaki rozpoznawcze takich marek jak Mercedes, Volkswagen, Ford, Toyota czy BMW. W autach wyższej klasy wartość takich elementów potrafi być wyjątkowo wysoka. Kradzieże odnotowano na kilku odcinkach centrum: przy ulicy Konstytucji 3 Maja, przy ulicy Wyspiańskiego oraz na osiedlu Platan. Do funkcjonariuszy zgłosiło się już kilkanaście osób, choć liczba poszkodowanych może być większa. Sprawca został namierzony i zatrzymany. 38-letni mieszkaniec powiatu kamieńskiego trafił do policyjnego aresztu ■