POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Środa [02.04.2025, 11:54:25] • Polska

20 mln powodów do dumy – ePłatności cieszą się coraz większą popularnością

20 mln powodów do dumy – ePłatności cieszą się coraz większą popularnością

fot. Organizator

Rośnie liczba należności urzędowych opłaconych w ramach usługi ePłatności. To wygodny sposób regulowania zobowiązań w stosunku do administracji samorządowej za pomocą kart płatniczych i BLIKA. Mimo że to dopiero pilotaż usługi, od momentu uruchomienia projektu, kwota opłaconych transakcji przekroczyła 20 milionów złotych.

Wygodnie i bez gotówki
ePłatności to usługa stworzona przez Centralny Ośrodek Informatyki, która umożliwia dokonywanie opłat urzędowych szybko, bezpiecznie i całkowicie cyfrowo, wprost z poziomu aplikacji mObywatel lub poprzez serwis mObywatel.gov.pl. To alternatywa dla tradycyjnych, często czasochłonnych, metod regulowania zobowiązań finansowych „w okienku”.

Program został pilotażowo wdrożony w maju 2023 r. Obecnie korzysta z niego ponad 60 gmin, a liczba ta wciąż rośnie. Od momentu uruchomienia usługi, dokonano transakcji na łączną rekordową kwotę przekraczającą wartość 20 milionów złotych, co przełożyło się na ponad 220 tysięcy płatności. „Ten imponujący wynik świadczy o rosnącym zaufaniu do tworzonych przez COI nowoczesnych rozwiązań cyfrowych dla urzędów i potwierdza, że Polska konsekwentnie zmierza w kierunku pełnej transformacji cyfrowej usług publicznych” – mówi Karolina Matysiak, Dyrektor ds. Rozwoju Usług Płatniczych w Centralnym Ośrodku Informatyki.

Dzięki ePłatnościom mieszkańcy pilotażowych gmin mogą łatwiej i szybciej załatwić sprawy urzędowe. Wszystko odbywa się bezgotówkowo i bez konieczności stania w kolejkach do urzędów.

System pozwala na regulację kilkunastu różnych zobowiązań, m.in. podatku od nieruchomości, podatku leśnego i rolnego od osób fizycznych, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi czy łącznego zobowiązania pieniężnego. To użytkownik wybiera, gdzie i kiedy chce uregulować należność – ePłatności działają 24 godziny na dobę i można się z nimi połączyć z dowolnego miejsca. System pozwala też na pełną kontrolę zobowiązań urzędowych – umożliwia monitoring ich stanu, dostęp do historii oraz bieżących statusów transakcji.

Nowa jakość
Centralny Ośrodek Informatyki zapowiada dalsze prace nad rozwojem i udoskonalaniem usługi ePłatności, aby zapewnić jeszcze większą dostępność i wygodę dla użytkowników. Celem jest stworzenie systemu, który będzie spełniał najwyższe standardy bezpieczeństwa i efektywności, przy jednoczesnym zachowaniu prostoty i intuicyjności obsługi.

W ostatnim webinarze o ePłatnościach, organizowanym przez COI, uczestniczyło kilkadziesiąt instytucji publicznych. Spotkanie to pozwoliło na wymianę doświadczeń oraz ukazało, jak dynamicznie rośnie zainteresowanie pilotażem usługi. Coraz więcej samorządów deklaruje chęć wdrożenia tego rozwiązania w swoich urzędach i rozszerzenia katalogu zobowiązań.

W odpowiedzi na szerokie zainteresowanie usługą, Centralny Ośrodek Informatyki planuje dodać kolejne formy zapłaty i prowadzi w tym temacie rozmowy. Oprócz tradycyjnych metod, takich jak BLIK i płatności kartą, mają zostać wdrożone m.in. Apple Pay i Google Pay. Już wkrótce pojawią się też możliwości uregulowania opłaty skarbowej oraz płatności w okienku.

Dodatkowo ścisła współpraca z partnerami, w tym z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, Polską Fundacją Bezgotówkową i BLIKIEM oraz dialog z przedstawicielami urzędów publicznych w miastach i gminach, takich jak np. Złotoryja, Lublin, Poznań, pozwalają na ciągłe podnoszenie jakości świadczonych usług.

Karolina Matysiak zauważa: „ePłatności to fundament cyfryzacji administracji na poziomie lokalnym. Dzięki tej usłudze nasze samorządy dostają narzędzie, dzięki któremu stają się jeszcze bardziej efektywne i przyjazne dla obywateli”.

Wciąż można dołączyć do pilotażu
Urzędy zainteresowane udziałem w pilotażu ePłatności mogą dowiedzieć się więcej o usłudze podczas kolejnego webinaru, który odbędzie się już 8 kwietnia. W trakcie spotkania omówione zostaną najnowsze funkcjonalności oraz możliwości integracji usługi z urzędowymi systemami.

Szczegółowe informacje oraz instrukcje dotyczące udziału w pilotażu dostępne są na stronie: gov.pl/eplatnosci/jak-dolaczyc

Bogusław Krajewski
Specjalista ds. Komunikacji
Zespół Komunikacji Zewnętrznej


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Joanna Agatowska uzyskałą absolutorium z tytułu wykonania budżetu miasta za rok 2024 ■ Po rozpatrzeniu raportu o stanie gminy miasto Świnoujście Prezydent Joanna Agatowska uzyskała votum zaufania od Rady Miasta ■ Pełna przejezdność drogi S3 przed wakacjami jest zagrożona, wykonawcy apelują do Premiera ■ Ryszard Grobelny; "bardzo niepokojącym zjawiskiem, także w Świnoujściu, jest stale spadający przyrost naturalny" ■ Nową formułę prezentacji raportu o stanie miasta omówił specjalny gość sesji - Ryszard grobelny. Raport dostępny jest w formie strony internetowej ■ Z powodu awarii jednego z promów typu „Bielik” obsługujących przeprawę „Warszów” pomiędzy wyspami Uznam i Wolin, kursowanie promów odbywa się obecnie w trybie nieregularnym. Zarząd Dróg Miejskich i Żeglugi informuje, że zespół techniczny pracuje nad jak najszybszym usunięciem usterki i przywróceniem promu do eksploatacji. Do czasu zakończenia naprawy pasażerów obsługuje wyłącznie jeden prom typu „Karsibór”. Oznacza to, że czas oczekiwania na przeprawę może się wydłużyć, szczególnie w godzinach szczytu ■ Podczas Dnia Dziecka w parku Zdrojowym trwała zbiórka na leczenie Adasia Orlika. Wolontariusze zebrali 9.308,37 zł, 176,97 euro, 2 korony czeskie i żeton do wózka ■ Byli pracownicy „Odry” spotkają się 28 czerwca o godz. 16:00 w Forcie Anioła – to coroczna okazja, by powrócić wspomnieniami do czasów, gdy zakład zatrudniał tysiące osób i tętnił życiem. W przeddzień Dnia Rybaka będzie czas na rozmowy, uśmiechy i integrację przy grillu ■